Σε έναν χώρο όπου η ελευθερία μοιάζει να προσφέρεται αφειδώς, περιστατικά εκφοβισμού επαναπροσδιορίζουν τους κανόνες του παιχνιδιού –που δείχνει θανατηφόρο. Εκεί όπου η παραληρηματική λογική φανερώνεται, το αίσθημα ασφυξίας δεν αργεί να συνοδέψει ανηλίκους οι οποίοι έρχονται αντιμέτωποι με την πιο σκοτεινή όψη του Διαδικτύου. Η «Μπλε φάλαινα» αποδεικνύει την ύπαρξη αυτής της όψης.
Θέματα όπως η ψυχική κατάσταση των ανηλίκων που ενδίδουν στη «Μπλε φάλαινα» μοιραία τίθενται προς συζήτηση, αφού μία σειρά δοκιμασιών που δίνονται ανώνυμα και κορυφώνονται με πράξεις που οδηγούν στην αυτοχειρία προσκρούουν στην ευάλωτη παιδική ψυχολογία.
«Ακόμη δεν έχει αποδειχθεί ότι υπάρχουν θύματα του παιχνιδιού στη χώρα μας. Εχουν διαπιστωθεί όμως περιπτώσεις που θυμίζουν την κατάσταση στην οποία βρέθηκαν θύματα του παιχνιδιού ανά τον κόσμο. Και παλαιότερα είχαν καταγραφεί παρόμοιοι τραυματισμοί έπειτα από ενασχόληση με διαδικτυακά παιχνίδια» δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο Μανώλης Σφακιανάκης, πρώην επικεφαλής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, που υπογραμμίζει ότι η Αστυνομία θα εξακριβώσει αν πράγματι υπάρχουν θύματα του παιχνιδιού στην Ελλάδα.
Εστιάζει στη σημασία του υγιούς οικογενειακού πλαισίου και αποκαλύπτει ότι από το 2011 μέχρι το 2016 δεκάδες ήταν οι ανήλικοι που εξέφρασαν πρόθεση να αυτοκτονήσουν ύστερα από ενασχόλησή τους με διαδικτυακό παιχνίδι. Τέλος στη ζωή τους ήταν έτοιμοι να βάλουν σε περίπτωση που ο διαχειριστής τούς έπαυε από αυτό.
Κερκόπορτα του εγκλήματος στο Διαδίκτυο αποτελούν συνήθως τα εικονικά δωμάτια επικοινωνίας, γνωστά ως chat rooms, μέσα από τα οποία αρχίζει η αποπλάνηση παιδιών και ελλοχεύει ο κίνδυνος να αποβεί μοιραία. Παρότι οι αποπλανήσεις ανηλίκων συνιστούν καθημερινό φαινόμενο, λίγοι στην Ελλάδα συλλαμβάνονται για κακοποίηση.
«Το Διαδίκτυο είναι φως και χωρίς αυτό δεν μπορούμε να πάμε παρακάτω. Η κρίση μόνο μέσα από το Διαδίκτυο μπορεί να παρέλθει. Χρειάζεται όμως προσοχή. Ελάχιστοι γνωρίζουν τους κανόνες ασφαλούς πλοήγησης, είμαστε μια χώρα ηλεκτρονικά αναλφάβητη».
ΚΛΕΙΔΙ Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ. Με σημαντική επένδυση παρομοιάζει την κατάρτιση πάνω στο Διαδίκτυο από τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού, ώστε σε ηλικία οκτώ ετών να αντιλαμβάνεται τον τρόπο χρήσης του και ως έφηβος να μην το αντιμετωπίζει σαν πρωτόγνωρο πειρασμό. «Ο έφηβος που ενδίδει στην επικινδυνότητα του Διαδικτύου, είναι εκείνος που το έχει γνωρίσει ξαφνικά».
«Πολύ σημαντική είναι η επέμβαση της Αστυνομίας. Το καλύτερο που πρέπει να γίνει είναι να ενημερωθούν οι Αρχές. Τα παιδιά συχνά φοβούνται να μιλήσουν για το θέμα του εκφοβισμού στους γονείς τους» επισημαίνει η ψυχολόγος. Επιπλέον υπογραμμίζει την αυτοκαταστροφική φύση παιχνιδιών του Διαδικτύου που εμπλέκουν τα παιδιά σε αρρωστημένη σχέση εξάρτησης. Το λύσιμο του δεσμού δεν είναι απλή υπόθεση, αφού πολλοί είναι εκείνοι που καθυστερούν να αναγνωρίσουν ενδείξεις επικινδυνότητας.
ΤΑ ΕΥΚΟΛΑ ΘΥΜΑΤΑ. Η ιστορία ξεκινά από τη δοκιμασία, έννοια που για πολλά παιδιά μοιάζει σωτήρια ώστε να καλύψουν συναισθηματικά κενά. Γοητεύονται από τα στάδια τα οποία καλούνται να υλοποιήσουν για να συμμετέχουν στο παιχνίδι, νομίζοντας ότι έχουν βρει το χάπι για την έλλειψη αυτοεκτίμησης.
Η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος συμβουλεύει τους γονείς που θα υποπτευθούν πως το παιδί τους σχεδιάζει να προβεί στη δοκιμασία-πρόκληση «Μπλε φάλαινα» ή σε κάποια άλλη παρόμοια, καθώς και τους πολίτες που γνωρίζουν σχετικές πληροφορίες και μπορούν να βοηθήσουν, να επικοινωνήσουν άμεσα με τη Διεύθυνση Δίωξης, με τους ακόλουθους τρόπους:
* Τηλεφωνικά: 11188
* Στέλνοντας e-mail στο:ccu@cybercrimeunit.gov.gr
* Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smartphones): CYBERΚΙD
* Μέσω twitter: @CyberAlertGR