«Τα λάθη των πολιτικών ισοδυναμούν συχνά με εγκλήματα».
Την εμπειρική αυτή διαπίστωση των παλαιοτέρων οφείλουν να γνωρίζουν όλοι όσοι ασκούν κυβερνητική εξουσία και λαμβάνουν σοβαρές πολιτικές αποφάσεις. Οι συνέπειες ενός λάθους, ιδιαιτέρως σε εθνικές υποθέσεις, θα είναι ίσως τραγικές για τη χώρα και τον λαό, που έχουν ταχθεί από τον ίδιο να υπηρετούν.
Τα ανωτέρω και ότι η Παιδεία είναι κορυφαία εθνική υπόθεση, φαίνεται ότι αγνοεί ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.
Διαφορετικά, δεν θα αποδεχόταν τις εισηγήσεις για αρκετά από τα μέτρα που ανακοίνωσε προ ημερών για την εθνική αυτή υπόθεση. Είναι προφανείς η έλλειψη σοβαρής μελέτης, η προχειρότητα, η μη κοστολόγηση, η αοριστία της εφαρμογής «… σε βάθος τριετίας», που παραπέμπουν σε επόμενες κυβερνήσεις. Οφείλονται μάλλον και στη βιασύνη του κ. Τσίπρα να ανακοινώσει «μέτρα» για την Παιδεία και την Υγεία… Ηταν μια «επιχείρηση» αντιπερισπασμού στην καθολική, σχεδόν, πολιτική και κοινωνική αντίδραση στο τέταρτο «μνημόνιο» και αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης, που είχε διαπιστώσει ήδη από τις διαρροές του γερμανικού Τύπου ότι πρόκειται για μια «λεόντεια» συμφωνία με τους δανειστές. Και αποδείχθηκε, μία φορά ακόμη ότι ψευδώς ο κ. Τσίπρας υποσχέθηκε πως δεν θα έχει «ούτε ενός ευρώ νέα μέτρα», ενώ προβλέπει 4,9 δισ. από επιβαρύνσεις των συνταξιούχων και όλων των φορολογουμένων με εισόδημα 500 ευρώ και άνω!
Αντιθέτως, δεν προβλέπει ούτε ενός ευρώ συμμετοχή των δανειστών, όπως το πρώτο και το δεύτερο, που θα καταργούσε ο κ. Τσίπρας «με έναν νόμο και ένα άρθρο»!
Ο χώρος δεν μου επιτρέπει αναλυτική αναφορά σε όλες τις εξαγγελίες του κ. Τσίπρα και ειδικά σε μέτρα σοβαρών επιπτώσεων, όπως η υπόσχεση κατάργησης των Πανελλαδικών Εξετάσεων και η εισαγωγή σε ΑΕΙ με τους βαθμούς του απολυτηρίου λυκείου (εδώ ισχύει το «ενός κακού δοθέντος, μύρια έπονται!) ή του μέτρου απαξίωσης του συστήματος μεταπτυχιακών σπουδών με την ισοπέδωση των τίτλων του, εξισώνοντάς τους με προγράμματα προπτυχιακών σπουδών (ένα «ρουσφέτι» στους συναποφοίτους του κ. Τσίπρα από το ΕΜΠ).
Θα περιοριστώ προς το παρόν στην απόφαση της κυβέρνησης που χωρίς στοιχειώδη συστολή για τα συντεχνιακά και μικροκομματικά κίνητρά της και τα συμφέροντα που εξυπηρετεί, αλλά και τις καταστροφικές συνέπειές της, εμφανίστηκε από τον κ. Τσίπρα ως «αναβάθμιση των ΤΕΙ»!!! Πρόκειται για βόμβα κατά των ΑΤΕΙ, με την οποία επιχειρείται η διάλυση του Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης (Ν. 4009/11). Αμεσοι στόχοι, η υποβάθμιση των σπουδών και της διάρκειάς τους από τετραετών σε διετών και η συρρίκνωση, με τον ακρωτηριασμό όλων των ΑΤΕΙ από σχολές και τμήματα που «υπολειτουργούν» ή έχουν «αντίστοιχο ή συναφές» αντικείμενο με σχολές και τμήματα του πανεπιστημιακού τομέα!.. Αυτά θα γίνουν, υποτίθεται, «… ύστερα από αξιολόγηση», προφανώς της ίδιας ποιότητας με εκείνη που έγινε για την εφαρμογή του Σχεδίου Αθηνά από τον κ. Αρβανιτόπουλο, υπουργό Παιδείας της κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου, μεταξύ άλλων και για το κλείσιμο του 50% σχεδόν των σχολών Τεχνικής Εκπαίδευσης.
Η «αξιολόγηση» αυτή θα οδηγήσει αναπόφευκτα στην κατάργηση των περισσότερων ΑΤΕΙ, με την εξαίρεση εκείνων που θα τους απομείνουν αρκετά τμήματα, ώστε να μπορούν να συνενωθούν (π.χ. ΑΤΕΙ Πάτρας, Καλαμάτας και Μεσολογγίου) σε ένα «πανεπιστήμιο». Ετσι, όπως γράφουν και στα social media, «1ΤΕΙ+1ΤΕΙ+1ΤΕΙ+1ΤΕΙ = 1Πανεπιστήμιο!»
Ως πιλότος, στην εφαρμογή του σχεδίου, έχουν επιλεγεί δύο από τα μεγαλύτερα ΑΤΕΙ, αυτά της Αθήνας και του Πειραιά που, ό,τι απομείνει σε καθένα από αυτά θα ονομαστεί «Πανεπιστήμιο» Δυτικής Αττικής! Με «πρύτανη», «αντιπρυτάνεις», «κοσμήτορες» και «καθηγητές πανεπιστημίου», παλιός καημός για μερικούς εκεί.
Με θύματα όμως τους ήδη πτυχιούχους, που παραμένουν ακόμη χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα (επί 25 χρόνια δεν εφαρμόζεται με βέτο του ΤΕΕ η ντιρεκτίβα της ΕΕ (αρ. ΕΟΚ). Ενα πανεπιστήμιο σαν το γαλλικό Institut Universitaire de Technologie (IUT), που έχει διετούς διάρκειας σπουδές.
Η επιχειρούμενη υποβάθμιση και διάλυση των ΑΤΕΙ δεν αφορά μόνο τις χιλιάδες των πτυχιούχων και των σπουδαστών τους. Αφορά την ίδια την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας. Η υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών και η επιστροφή στην κοινωνική απαξίωση της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής και της Τριτοβάθμιας Τεχνολογικής Εκπαίδευσης –με δεδομένη την παραδοσιακή νοοτροπία της ελληνικής οικογένειας –υπονομεύει κάθε αναπτυξιακή προοπτική της χώρας με τη συμβολή του Τεχνολογικού Τομέα.
Ο Απόστολος Κακλαμάνης είναι πρώην πρόεδρος της Βουλής και πρώην υπουργός Παιδείας