Εστω ότι είστε άνεργος στην Ελλάδα του 2017, αλλά επίδοξος θεατής σε μια από τις παραστάσεις του επικείμενου Φεστιβάλ Αθηνών. Εστω, δηλαδή, ότι διατηρείτε το δικαίωμα στην αυτοανάλυση μέσω της τέχνης. Και έστω ότι επιλέγετε μια από τις πλέον αναμενόμενες συμπράξεις: εκείνη των Μπομπ Γουίλσον και Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, οι οποίοι στο «Γράμμα σ’ έναν άντρα» βασίζονται στα ημερολόγια του κορυφαίου χορευτή Νιζίνσκι για να αποδώσουν την κάθοδό του στην τρέλα, τη βασανισμένη σεξουαλικότητά του και τη σχέση του με τον ιδρυτή των Ρωσικών Μπαλέτων, ιμπρεσάριο Σεργκέι Ντιαγκίλεφ.
Εσείς πόσο θα τιμούσατε το εισιτήριο; Σίγουρα χαμηλότερα από το εικοσάευρω που φιγουράρει στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ, στα απολύτως απαραίτητα για την παράσταση (10-13/7). Ισως και χαμηλότερα από τα 15 ευρώ που αναγράφονται για την παράσταση του άλλου «τρομερού παιδιού» Ρομέο Καστελούτσι (30/6-2/7). Δεν είναι, ομολογουμένως, η γενική εικόνα για το πρόγραμμα που πλησιάζει (στις περισσότερες ξένες παραγωγές το εισιτήριο για τους ανέργους ανέρχεται στα 5 ευρώ), αλλά έστω και ως εξαιρέσεις λειτουργούν συμβολικά. Στην Ελλάδα που εισέρχεται στην τροχιά του 4ου Μνημονίου και στο Φεστιβάλ που έχει περάσει διά πυρός και σιδήρου, «απολουκοποίησης» και «φρέσκου αέρα», κομματικών επιρροών και προσωπικών πολιτικών, η ετικέτα «Ανεργοι: 20 ευρώ» προέρχεται από άλλη δεκαετία. Σαν να ανταποκρίνεται σε ένα παρελθόν όπου οι μετακλήσεις κόστιζαν ακριβά και η ελληνική κοινωνία απολάμβανε οτιδήποτε υπερκοστολογημένο.
Για την ιστορία, την προηγούμενη φορά που ο Μπομπ Γουίλσον εμφανίστηκε επίσης στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (όπου και η φετινή παράσταση), τα εισιτήρια για τους VIP ήταν 30 ευρώ, η Α’ Ζώνη 25, η Β’ και η Γ’ 20, το φοιτητικό 15, οι άνεργοι και τα ΑΜΕΑ 5 ευρώ.
Είπαμε να μην απλώσουμε το πάπλωμα παραπέρα από εκεί που πρέπει, αλλά ας το πάρει το ποτάμι: μήπως μαζί με τον Λούκο φεύγει και το εμπάργκο στους πάσης φύσεως μεσολαβητές;