Τις σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης στο χώρο των μεταφορών, λόγω των αποκρατικοποιήσεων και της περαιτέρω απελευθέρωσης της αγοράς, δεδομένης και της αναβάθμισης των οδικών, αεροπορικών, σιδηροδρομικών και λιμενικών δικτύων της χώρας, ανέδειξαν οι συμμετέχοντες στο 1ο συνέδριο με θέμα «Υποδομές και Μεταφορές στην Ελλάδα: Προοπτικές Ανάπτυξης».

Στο συνέδριο που συνδιοργάνωσαν την Τετάρτη στην Αθήνα οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr, συμμετείχαν υψηλόβαθμα στελέχη από τον ευρύτερο κλάδο των συνδυασμένων μεταφορών (αεροπορικές εταιρείες-αεροδρόμια, σιδηρόδρομος, ταχυμεταφορές – logistics, ναυτιλία και μέσα μαζικής μεταφοράς). ΔAΑ

Ο πρόεδρος του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), κ. Δημήτρης Δημητρίου αναφέρθηκε στην προσπάθεια μετατροπής του αεροδρομίου της πρωτεύουσας σε διεθνή αεροπορικό κόμβο. Σύμφωνα με τον κ. Δημητρίου, οι επιδόσεις του αεροδρομίου της Αθήνας έχουν «απαγκιστρωθεί» από το ΑΕΠ της χώρας, καθώς την περίοδο 2013 – 2016 η επιβατική κίνηση του ΔΑΑ σημείωσε ανάπτυξη 60%.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του 2016, οι διεθνείς επιβάτες αντιστοιχούσαν στο 64,3% και οι εγχώριοι στο 35,7%. Πρώτη σε μερίδιο αγοράς είναι η Aegean Airlines με 48,7% και δεύτερη η Ryanair με 16,3%.

Για το 2017, οι κυριότερες επιχειρησιακές εξελίξεις έχουν να κάνουν με τη διεξαγωγή του δρομολογίου, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, Αθήνα – Νέα Υόρκη της Emirates και του Αθήνα – Σαγκάη της Scoot.

Συνολικά, το 2017 οι διεθνείς προορισμοί του «Ελ. Βενιζέλος» είναι 107 και οι χώρες που εξυπηρετούνται 51.

Η Cosco

Από την πλευρά του ο εμπορικός διευθυντής της «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά» Τάσος Βαμβακίδης ανέφερε ότι η Cosco φιλοδοξεί να καταστήσει τον Πειραιά κέντρο πύλης και διανομής προϊόντων στην περιοχή ΕΜΕΑ.

Ο κ. Βαμβακίδης περιέγραψε τις μελλοντικές επενδύσεις της ΣΕΠ, σημειώνοντας ότι η επέκταση της προβλήτας ΙΙΙ θα ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους.

Αυτό σημαίνει ότι η προβλήτα ΙΙΙ θα μπορεί να εξυπηρετεί έως 3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το χρόνο.

Εάν σε αυτά προστεθούν τα 3,2 εκατ. της προβλήτας ΙΙ, τότε η ΣΕΠ μπορεί να διακινεί 6,2 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων σε ετήσια βάση (περίπου 1 εκατ. εμπορευματοκιβώτια μπορεί να διακινεί η προβλήτα Ι του ΟΛΠ).

Εκτός των ανωτέρω, η ΣΕΠ, η οποία θα λειτουργεί εφέτος μια νέα αποθήκη 25.000 τμ στην «Ελεύθερη Ζώνη», προσδίδει ξεχωριστή βαρύτητα στις συνέργιες με το σιδηρόδρομο. Με βάση τις εγκαταστάσεις της μπορεί να χειριστεί μέχρι και 10 τρένα την ημέρα προς την Κεντρική Ευρώπη από το Ικόνιο.

Όμιλος Goldair

Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου της Goldair κ. Καλλίνικος Καλλίνικος, υποστήριξε ότι ο τομέας των logistics εξελίσσεται σε «star- sector» της ελληνικής οικονομίας, κυρίως λόγω της γεωπολιτικής θέσης της χώρας και ειδικά των δύο λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

Όπως ανέφερε ο κ. Καλλίνικος, η ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου του Θριασίου αποτελεί επένδυση στρατηγικού χαρακτήρα για την ελληνική οικονομία.

Είναι το πρώτο εμπορευματικό κέντρο στην χώρα, το οποίο έχει πλήρη τον χαρακτήρα των συνδυασμένων μεταφορών, συνδεόμενο με το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και με τον διευρωπαϊκό δίκτυο σιδηροδρομικών και οδικών μεταφορών Ten-T.

Για την κατασκευή και εκμετάλλευση του Θριασίου εμπορευματικού κέντρου ανάδοχος έχει ανακηρυχτεί η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair για 60 χρόνια. Συνολικά στο Θριάσιο πρόκειται να κατασκευαστούν 235.000 τμ κτιρίων, 250.000 παλετοθέσεις, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά.

Η ΕΡΓΟΣΕ

Το 2018 πρόκειται να ολοκληρωθεί το τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στο Συνέδριο, ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Διονέλλης.

Το τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι θα τελειώσει το Σεπτέμβριο του 2017 και το Λιανοκλάδι – Δομοκός το 2018, επιφέροντας μείωση του χρόνου διαδρομής κατά 55 λεπτά.

Η ολοκλήρωση της γραμμής με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση σημαίνει ότι θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ηλεκτροκίνητα τρένα στο τμήμα Σ.Σ. Αθηνών – Τιθορέα τον Ιούνιο και στο τμήμα Πειραιάς – Λιανοκλάδι τον Σεπτέμβριο.

Αντίστοιχα, η σιδηροδρομική γραμμή έως τα Μποζαίτικα της Πάτρας θα είναι έτοιμη το 2021, με αποτέλεσμα η διαδρομή Αθήνα – Πάτρα να διεξάγεται σε λιγότερο από 2 ώρες.

Nέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης

Σε τροχιά υλοποίησης εισέρχεται πλέον και το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι, το οποίο πρόκειται να αντικαταστήσει το υφιστάμενο «Νίκος Καζαντζάκης», ανέφερε ο κ. Γιάννης Καρνέσης, προϊστάμενος της ΕΥΔΕ κατασκευής έργων με σύμβαση παραχώρησης Πελοποννήσου και Βορείου Ελλάδος του υπουργείου Υποδομών.

Παρουσιάζοντας την ταυτότητα του έργου, υπογράμμισε ότι το 2022-2023 θα είναι εφικτή η λειτουργία του αεροδρομίου, με εκτιμώμενη περίοδος κατασκευής τα 4-5 έτη.

Η περίοδος παραχώρησης είναι 35 έτη, ενώ τουλάχιστον 10 έτη προ της λήξεως το δημόσιο και η ανάδοχος εταιρεία θα αρχίσουν μη δεσμευτικές διαπραγματεύσεις για ενδεχόμενη παράταση που δεν θα υπερβαίνει τα δέκα έτη.