Στην ψήφιση νόμου για τα αρχαία του Ελληνικού φαίνεται ότι καταλήγει η κυβέρνηση, προκειμένου να αρθεί ένα σημαντικό εμπόδιο γύρω από το έργο, αλλά και να λήξει η εκρεμμότητα με ένα από τα εναπομείναντα προαπαιτούμενα της αξιολόγησης.
Σε μια νομοθετική διατάξη που θα δεσμεύει το Δημόσιο ότι σε περίπτωση εύρεσης αρχαιολογικών ευρημάτων σε τμήμα του πρώην αεροδρομίου, θα ακολουθούνται συγκεκριμένα σφιχτά χρονοδιαγράμματα και δεν θα γίνεται παρακώληση του έργου, με ταυτόχρονη υποχρεωση του επενδυτή να τα προστατεύει, κατέληξε σύμφωνα με πληροφορίες των ΝΕΩΝ πρόσφατα το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).
Την διάταξη θα συνοδεύει ως παράρτημα ένα “Μνημόνιο Κατανόησης” μεταξύ του υπ.Πολιτισμού (ΥΠΟΑ) και του επενδυτή, το οποίο θα περιγράφει αναλυτικά το πλαίσιο των διαδικασιών για την εκτέλεση των αρχαιολογικών ερευνών στο Ελληνικό, καθ’ όλη την διάρκεια των 15 ή και παραπάνω ετών που θα διαρκέσουν οι εργασίες στο έργο. Ακριβώς όμως επειδή ένα “Μνημόνιο Κατανόησης”, δεν είναι στην ουσία παρά ένα ιδιωτικό συμφωνητικό χωρίς δεσμευτική αξία, κρίθηκε σκόπιμο να υπάρξει και νομοθετική ρύθμιση, με την μορφή διάταξης που θα ψηφιστεί στην Βουλή.
Συγεκριμένα σε προ ημερών συνεδρίαση για το Ελληνικό που δεν πήρε δημοσιότητα, το ΚΥΣΟΙΠ φέρεται να αποδέχθηκε εισήγηση της υπ. Πολιτισμού Λ.Κονιόρδου, σύμφωνα με την οποία η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και των πιθανών αρχαιολογικών ευρημάτων στο Ελληνικό, θα οργανωθεί και θα εξιδεικευθεί με τους όρους που προβλέπονται στο “Μνημόνιο Κατανόησης” ανάμεσα στο ΥΠΟΑ και τον επενδυτή, το οποίο όμως και θα αποτελεί παράρτημα της απόφασης. Η σχετική απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ επρόκειτο σύμφωνα με τις πληροφορίες να πάρει ΦΕΚ τις αμέσως προηγούμενες ημέρες.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αμέσως μόλις η απόφαση δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, το υπουργείο Πολιτισμού και ο επενδυτής θα κληθούν να υπογράψουν το Μνημόνιο που συνοδεύει την διάταξη.
Στο δια ταύτα του Μνημονίου, το κείμενο θα αναφέρει ότι στην περιοχή του Ελληνικού προβλέπεται ειδική διαδικασία που εφαρμόζει όλες τις διατάξεις του Αρχαιολογικού Νόμου – σσ: δεν θα κάνει καμία έκπτωση- αλλά παράλληλα θα αναγνωρίζει και την ανάγκη επιτάχυνσης των διαδικασιών για να υλοποιηθεί η επένδυση.
Αυτός είναι και ο λόγος που θα τίθενται συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και περιθώρια ολοκλήρωσης των αρχαιολογικών ερευνών από την στιγμή που θα βρεθεί κάποιο εύρημα, με φορέα τήρησης των συμφωνηθέντων το υπ. Πολιτισμού.
Στην πράξη, οι όροι που προβλέπει το Μνημόνιο συγκροτούν το πλαίσιο των διαδικασιών για την εκτέλεση των αρχαιολογικών ερευνών στο Ελληνικό, καθ’ όλη την διάρκεια των 15 ή και παραπάνω ετών που θα διαρκέσουν οι εργασίες στο έργο.
Το θέμα της σύνταξης Μνημονίου εκκρεμεί από τον Αύγουστο του 2016 όταν οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού είχαν εισηγηθεί στον τότε υπουργό Αρ. Μπαλτά, μεγάλο μέρος της έκτασης του πρώην αεροδρομίου να κηρυχθεί ως αρχαιολογικός χώρος. Εκτοτε το θέμα παρέμενε σε εκρεμμότητα μέχρι και σήμερα, οπότε και έγινε κατανοητό σε υψηλό κυβερνητικό επίπεδο η ανάγκη να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση.
Κατατέθηκε η ένσταση κατά του “Δάσους”
Στο μεταξύ κατατέθηκε σύμφωνα με πληροφορίες την περασμένη εβδομάδα, η ένσταση από την Ελληνικόν Α.Ε. κατά της απόφασης του Δασάρχη Πειραιά, ο οποίος και έχει χαρακτηρίσει 37 στρέμματα του Ελληνικού ως δασική έκταση.
Ακόμη όμως και άμεσα να συζητηθεί το θέμα στην Επιτροπή Ενστάσεων, η νομοθεσία δίνει περιθώριο δύο μηνών από την υποβολή της ένστασης μέχρι την έκδοση της τελικής απόφασης. Ακόμη δηλαδή και αν η Επιτροπή Ενστάσεων αποδεχθεί την αίτηση αναίρεσης, αυτή θα εκδοθεί περί τα τέλη Ιουλίου, που σημαίνει ότι το όλο χρονοδιάγραμμα έχει μεταφερθεί προς τα πίσω.
Η ένσταση στρέφεται εναντίον της απόφασης χαρακτηρισμού ως δασικών 37 στρεμμάτων στο πιο νευραλγικό σημείο του Ελληνικού- εκεί όπου πρόκειται να ανεγερθεί ο ουρανοξύστης με το ξενοδοχείο -καζίνο- και έχει σαν βασικό επιχείρημα τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που καταλήγει στο εντελώς αντίθετο συμπέρασμα από εκείνο του Δασάρχη Πειραιά.
Στην περίπτωση που δικαιωθεί ο Δασάρχης, τίθεται θέμα αλλαγής ουσιωδών όρων της σύμβασης, βάσει των οποίων ο επενδυτής θα μπορούσε στο ακραίο σενάριο, ακόμη και να αποχωρήσει από το έργο αζημίως, επικαλούμενος ανακολουθία από την πλευρά του Δημοσίου, μεταξύ υποσχέσεων και πράξεων. Υπάρχει όμως και ένα τρίτο σενάριο, το μεσαίο. Να αποφανθεί η Επιτροπή Ενστάσεων πως η απόφαση του Δασαρχείου είναι εν μέρει άκυρη, υποχρεώνοντας τον επενδυτή σε μικρή τροποποίηση της χωροθέτησης του ουρανοξύστη.
Και το αγκάθι του ΟΑΣΑ
Ενα τρίτο αγκάθι -από τα πολλά που ταλαιπωρούν την επένδυση- αφορά στον ΟΑΣΑ. Ο οργανισμός δεν έχει ακόμη βρει όχι μόνο την έκταση που θα φιλοξενήσει το νέο του αμαξοστάσιο, αλλά ούτε και έχει εξασφαλίσει κονδύλι 35 εκατ. ευρώ που, όπως υποστηρίζει σε επιστολή του, απαιτείται για την μετακόμισή του από το Ελληνικό.
Το αποκαλύπτει έγγραφο του επικεφαλής του οργανισμού Ιωάννη Σκουμπούρη που κατέθεσε προ ημερών στην Βουλή ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννη Μανιάτη.