Ενα μικρό φεστιβάλ μέσα στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου είναι το «Ανοιγμα στην πόλη», ο θεσμός της διοργάνωσης που εγκαινιάζεται με φιλοδοξίες τον Ιούνιο (αν και το περί ου ο λόγος «άνοιγμα» γινόταν και τα προηγούμενα χρόνια του φεστιβάλ σε διάφορα σημεία της πόλης). Με σκοπό να αποτελέσει μια απάντηση στην εσωστρέφεια της δημόσιας σφαίρας, όπως δήλωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος κατά την παρουσίαση της δράσης, το εγχείρημα αυτό θα περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα εκδηλώσεων. Παραστάσεις, περφόρμανς και καλλιτεχνικές παρεμβάσεις με δωρεάν είσοδο για το κοινό απλώνονται όχι μόνο στην πόλη της Αθήνας αλλά και του Πειραιά, μαζί με την Ελευσίνα, εστιάζοντας σε ευαίσθητες περιοχές της πρωτεύουσας.

Το πρόγραμμα διαρθρώνεται σε τέσσερις ενότητες, αρχίζοντας με το «Πόλη: μύθος και ιστορία», που περιλαμβάνει δραματουργίες sitespecific, περφόρμανς και άλλες παρεμβάσεις, εστιάζοντας στη βαθύτερη γνωριμία με τον αστικό χώρο μέσα από την περιπλάνηση. Η δεύτερη ενότητα έχει τίτλο «Ποιητικά και πάθη», παρουσιάζοντας ποιητικές και μουσικές παραστάσεις που καλούν το κοινό να ανακαλύψει την Αθήνα με μια διαφορετική ματιά. Στη συνέχεια, έρχεται το «Αθήνα: τόποι μνήμης», που σε συνεργασία με το Δίκτυο Οργανώσεων και Πολιτών και την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος χτίζεται πάνω σε ξεναγήσεις, περιπάτους, μουσική και θέατρο. Τέλος, υπάρχει το «Παραστάσεις εκτός των τειχών» με δρώμενα σε μη θεατρικούς χώρους, με έμφαση στο βίωμα και στη διαφορετικότητα.

Η αυλαία ανοίγει με την περφόρμανς «227 μέτρα» που υπογράφει η Αννα Τζάκου με την ομάδα Γεωποιητική. Πρόκειται για μια συμμετοχική περιήγηση στο υψηλότερο σημείο της Αθήνας, τον λόφο του Λυκαβηττού, κατά την ανατολή του ηλίου, με σκοπό οι θεατές να ανακαλύψουν μια άλλη πόλη. Αντίστοιχα, η ομάδα Οχι Παίζουμε με το έργο «Στάση Ομόνοια» βάζει στο καλλιτεχνικό της στόχαστρο την κεντρική πλατεία της πόλης και τους ανθρώπους της στήνοντας μια περιπατητική παράσταση στον δημόσιο χώρο της. Σε άλλη μία πλατεία, αυτή της Αμερικής, ενεργοποιώντας τη σύμπραξη καλλιτεχνών, αρχιτεκτόνων, ερευνητών και κατοίκων, η κολεκτίβα Mkultura της Γκίγκης Αργυροπούλου προτείνει το εργαστήριο «Afterlives» αναδεικνύοντας ξεχασμένες τοποθεσίες, ό,τι στοιχειώνει την περιοχή αλλά και τις ιστορίες της.

ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΑ ΛΑΪΚΑ. Το ρεμπέτικο της μεταπολεμικής περιόδου συναντά τον συναισθηματισμό της μπαρόκ μουσικής του 17ου αιώνα στη συναυλία «20+1 μεταπολεμικά λαϊκά με μπαρόκ ορχήστρα» που ετοιμάζει η Χριστίνα Μαξούρη στην Αγγλικανική Εκκλησία Αγίου Παύλου. Μαζί της η Λένα Κιτσοπούλου για να ανακατέψουν πενιές και δοξαριές.

Σ’ έναν εξίσου ενδιαφέροντα τόπο, το Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών, θα ανεβάσει την παράστασή της «Οι κόρες, η νέα ποιητική της Αθήνας» η ομάδα Bijoux de Kant με τον Γιάννη Σκουρλέτη. Στο επίκεντρό της είναι η ποίηση που έχει γραφτεί για την πόλη της Αθήνας, δοσμένη όμως με την απαραίτητη δόση δραματουργίας. Εκεί, θα δοθεί και η παράσταση «Στο στόμα του λύκου» που φέρνει ο Αντώνης Κουτρουμπής με την ομάδα Πλεύσις. Στην αρχική σκηνή υπάρχει μια πασαρέλα με δύο λύκους, για να ακολουθήσει ένα σπονδυλωτό έργο με θέμα τα διλήμματα του σύγχρονου ανθρώπου.

Στο πλάτωμα της οδού Λυσίου και Ανδοκίδου, ο καραγκιοζοπαίκτης Ηλίας Καρελλάς θα αναβιώσει το θέατρο σκιών με το έργο «Ο Καραγκιόζης και η ανακύκλωση». Ανήμερα το θερινό ηλιοστάσιο, η Μαργαρίτα Αμαραντίδη και το HomoLudensTheatre παρουσιάζουν μια βιωματική θεατρική εμπειρία που συνδέει τη σαιξπηρική ιστορία με τη σύγχρονη ζωή. Το «Ονειρο καλοκαιρινής νύχτας» έρχεται στα μέτρα της Αρχαίας Αγοράς σε μια sitespecific μουσικοθεατρική παράσταση με περιπατητικό χαρακτήρα. Αντίθετα, άρωμα Γαλλίας έχει η παραγωγή «Λουιζέτα: το καμαρίνι της επανάστασης» με την υπογραφή της Ελλης Παπακωνσταντίνου και των ODC Ensemble. Το κοινό στο Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας καλείται να μπει σε μια κατασκευή για να παρακολουθήσει τα γυρίσματα μιας ταινίας με θέμα την αστική δημοκρατία και τη Γαλλική Επανάσταση. Πρωταγωνιστές, μαθητές με ειδικές δεξιότητες που συνεργάζονται με ηθοποιούς, μουσικούς και εικαστικούς.

ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΕΜΦΥΛΙΟΥ. Σε κάποια χώρα της Ανατολικής Ευρώπης τοποθετείται η παράσταση «Πεντηκοστή του Ντέιβιντ Eντγκαρ» από την Αγγελική Γκιρκινούδη και τους ViceVersa. Τα κεντρικά πρόσωπα είναι πραγματικοί μετανάστες που έρχονται στο προσκήνιο διεκδικώντας να βρουν ρίζες κάπου και φανερώνοντας την εξέλιξη της ανθρώπινης ψυχής μέσα από τα προβλήματά της. Πρόσφυγες αλλά αυτή τη φορά ελληνικής καταγωγής διατρέχουν την παράσταση «Το ξύπνημα της μνήμης. Παιδιά – πρόσφυγες του ελληνικού Εμφυλίου» που παρουσιάζουν η Μαρία Σάββα και η εταιρεία θεάτρου Παίκτες. Βασίζεται σε προσωπικές μαρτυρίες και ιστορικά ντοκουμέντα από το βιβλίο «Παιδιά του ελληνικού Εμφυλίου – Πρόσφυγες και πολιτική της μνήμης» των Ρίκι βαν Μπούσχοτεν και Λόρινγκ Ντάνφορθ. Στους χώρους της Γεωπονικής Σχολής, μέσα από αρχειακό υλικό και τις μελωδίες της Αγγελικής Τουμπανάκη, το κοινό θα εξετάσει το θέμα της μνήμης και των εμφυλιακών εικόνων.

INFO

Πληροφορίες για ημέρες, ώρες και χώρους παραστάσεων στην ιστοσελίδα http://greekfestival.gr/gr/events