Κυβερνητική μεθόδευση ώστε να μη συζητηθεί στο ΣτΕ η προσφυγή των συνταξιούχων κατά του νόμου Κατρούγκαλου καταγγέλλουν συνταξιουχικές οργανώσεις.
Η Ομοσπονδία Συνταξιουχικών Τραπεζικών Οργανώσεων Ελλάδος (ΟΣΤΟΕ), η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συνταξιούχων Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ), η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συνταξιούχων Σιδηροδρομικών, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Συνταξιούχων Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ και το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων επισημαίνουν ότι «η κυβέρνηση, μετά την πρωτοφανή επίθεση στα εισοδήματα των συνταξιούχων, σκοπίμως κωλυσιεργεί ώστε να μη συζητηθεί στην Ολομέλεια του ΣτΕ η αίτηση ακύρωσης των συνταξιουχικών οργανώσεων κατά του νόμου Κατρούγκαλου (4387/2016)».
Ειδικότερα, στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατατέθηκαν το προηγούμενο καλοκαίρι από συνταξιουχικές οργανώσεις αιτήσεις ακύρωσης κατά των υπουργικών αποφάσεων που εκδόθηκαν σε εφαρμογή του Νόμου 4387/2016 (νόμου Κατρούγκαλου) και αφορούν τον επανυπολογισμό κύριων και επικουρικών συντάξεων, καθώς και την περικοπή όσων συντάξεων υπερβαίνουν (αθροιστικά κύρια και επικουρική) το ποσό των 1.300 ευρώ. Οι αιτήσεις ακύρωσης προσδιορίστηκαν αρχικά να εκδικαστούν σε πρώτη δικάσιμο στις 7/4/2017 στην Ολομέλεια του ΣτΕ, αφού το θέμα κρίθηκε μείζονος σημασίας επειδή αφορά όλους τους συνταξιούχους.
Η ΑΝΑΒΟΛΗ. Στις 7/4/2017, που είχε οριστεί να γίνει η δίκη, έγινε αυτεπάγγελτη αναβολή για τις 2 Ιουνίου 2017, προκειμένου η Εισηγήτρια να ετοιμάσει την εισήγηση. Στις 29/5/2017 και ενώ αναμενόταν η εκδίκαση της υπόθεσης την Παρασκευή 2/6/2017 ανακοινώθηκε νέα αναβολή εκδίκασης της υπόθεσης για το φθινόπωρο, με το επιχείρημα ότι οι εκπρόσωποι του ελληνικού Δημοσίου δεν ήταν έτοιμοι για τη δίκη της Παρασκευής 2/6/2017.
Οπως τονίζει ο πρόεδρος του Ενιαίου Δικτύου Συνταξιούχων Νίκος Χατζόπουλος, «είναι φανερό πλέον ότι επιχειρείται παρέλκυση της δίκης, στην οποία πρόκειται να κριθούν ζωτικής σημασίας ζητήματα που αφορούν την ίδια την επιβίωσή μας και δημιουργούνται σε όλους μας εύλογες απορίες για την τροπή που παίρνουν τα πράγματα κατόπιν κυβερνητικών πιέσεων να αποφευχθεί η δικαστική κρίση για την προφανή αντισυνταγματικότητα των υπουργικών αποφάσεων που εκδόθηκαν για την εφαρμογή του Νόμου 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου)».
ΕΞΑΓΟΡΑ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΩΝ. Στο μεταξύ, νέο τρόπο υπολογισμού για τα πλασματικά έτη, που οδηγεί μια σειρά από ασφαλισμένους σε αύξηση του κόστους εξαγοράς, προβλέπει εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας η οποία εκδόθηκε σε εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου. Η εξαγορά είναι ακριβότερη για μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα και ελεύθερους επαγγελματίες με υψηλές αποδοχές, ενώ αντίθετα φαίνεται πως παραμένει σε χαμηλά επίπεδα για τους δημόσιους υπάλληλους, για μισθωτούς με μισθούς γύρω στα 850 ευρώ, όπως επίσης για ελεύθερους επαγγελματίες που δηλώνουν χαμηλό εισόδημα και με τον νέο τρόπο πληρώνουν χαμηλές εισφορές. Ετσι:
* Από την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016, δηλαδή από 13 Μαΐου 2016 και μετά, οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα θα καταβάλλουν το 20% του τελευταίου μεικτού μισθού τους για την εξαγορά πλασματικών ετών. Το ποσοστό αυτό αποτελεί το σύνολο της εισφοράς του εργοδότη και του εργαζομένου για την κύρια σύνταξη.
* Από 1/1/17 και μετά οι δημόσιοι υπάλληλοι θα καταβάλλουν το 10% του μισθού τους κατά τον μήνα που υπέβαλαν αίτηση για εξαγορά πλασματικών ετών ασφάλισης. Το ποσοστό αυτό αφορά την εισφορά τους 6,67% αλλά και του Δημοσίου που για το 2017 είναι 3,33%.
* Από 1/1/17 και μετά η εξαγορά πλασματικών ετών από τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολουμένους θα προκύπτει σε σχέση με τις μηνιαίες εισφορές που θα καταβάλλουν. Υπενθυμίζεται ότι στο Δημόσιο μπορεί να γίνει εξαγορά έως και 12 πλασματικών ετών ασφάλισης, ενώ έως 7 έτη μπορούν να εξαγοραστούν στον ιδιωτικό τομέα. Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι αναγνώριση πλασματικών ετών ασφάλισης χωρίς εξαγορά αξιοποιείται μόνο για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Αν αντίθετα η αναγνώριση γίνει με εξαγορά, τότε το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα συνυπολογίζεται και στην εθνική σύνταξη.