Στα 600 εκατ. ευρώ έκατσε τελικά η μπίλια της βελτιωμένης προσφοράς που κατέθεσε η εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η οποία ελέγχεται κατά 40% από το καναδικό fund PSP, για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 χρόνια του Ελευθέριος Βενιζέλος στα Σπάτα.

Το ΤΑΙΠΕΔ έκανε αποδεκτή την προσφορά, γεγονός που σημαίνει ότι η παραχώρηση του αεροδρομίου που κανονικά έληγε το 2026, παραμένει έως και το 2046 στην εταιρεία Διεθνή Αερολιμένας Αθηνών, η οποία εκτός από τους Καναδούς, ελέγχεται κατά 30% από το ΤΑΙΠΕΔ (ποσοστό που θα πουληθεί), 25% από το Δημόσιο (ποσοστό που θα μεταβιβαστεί στο Υπερταμείο) και κατά 5% από τον Ομιλο Κοπελούζου.

Στην πραγματικότητα, η χθεσινή εξέλιξη ανεβάζει την αξία του Ελευθέριος Βενιζέλος ενόψει της επικείμενης ιδιωτικοποίησης του ποσοστού 30% του ΤΑΙΠΕΔ, αφού σε υψηλότερη τιμή πωλείται ένα αεροδρόμιο που η σύμβαση παραχώρησής του εκπνέει σε 29 χρόνια (δηλαδή το 2046), παρά σε εννέα (δηλαδή το 2026). Αυτός ακριβώς ήταν και ο λόγος που η διαδικασία είχε χωριστεί σε δύο στάδια, με πρώτο την επέκταση της παράτασης, και μετά την πώληση, η οποία και θεωρείται κομβική για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, με τη προκήρυξη του διαγωνισμού να τοποθετείται εντός του 2017 και την ολοκλήρωσή του μέσα στο 2018. Σημειώνεται πως οι Καναδοί, με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, έχουν το δικαίωμα να πουν «όχι» στην επιλογή του επενδυτή για το 30% αν θεωρήσουν πως πλήττει τα συμφέροντά τους.

Το καθαρό έσοδο από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανέρχεται σε 483,87 εκατ. ευρώ, εξαιρουμένου του ΦΠΑ, ενώ προκειμένου το ΤΑΙΠΕΔ να καταλήξει στην αποδοχή της βελτιωμένης προσφοράς έλαβε υπόψη του δύο ανεξάρτητες αποτιμήσεις, καθώς και τη θετική γνώμη του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων.

Το συνολικό όφελος για το Δημόσιο από την επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης είναι πολλαπλάσιο του ανωτέρω τιμήματος, όπως υποστηρίζει το ΤΑΙΠΕΔ. Κάνει λόγο για επιπρόσθετα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου ως ποσοστό των λειτουργικών αποτελεσμάτων του Ελευθέριος Βενιζέλος για το σύνολο της εικοσαετούς παράτασης που θα ανέλθουν σε περίπου 894 εκατ. ευρώ, στα οποία θα πρέπει να προστεθούν ακόμη 1,47 δισ. ευρώ από τη φορολογία εισοδήματος. Επιπλέον, το Δημόσιο προσδοκά λόγω της επέκτασης και τη μελλοντική καταβολή επιπλέον μερισμάτων ποσού περίπου 835 εκατ. ευρώ.

Ταυτόχρονα, η εταιρεία ΔΑΑ πρόκειται κατά την περίοδο 2026-2046 να πραγματοποιήσει επενδύσεις της τάξης των 2,35 δισ. ευρώ, προκειμένου να αντεπεξέλθει στην εκτιμώμενη ανοδική πορεία της επιβατικής κίνησης και της εν γένει αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού.

Τα επόμενα βήματα είναι η υποβολή του φακέλου επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ η συμφωνία πρέπει να εγκριθεί επίσης από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp.) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και τη Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς. Το ίδιο ισχύει και για τη διοίκηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) που είναι ο κύριος πιστωτής του ΔΑΑ. Αφού γίνουν τα παραπάνω, η σύμβαση πρόκειται να κυρωθεί από την ελληνική Βουλή.