Αντιμέτωπη με τη σκληρή πραγματικότητα των πιο δύσκολων πολιτικά αποκρατικοποιήσεων όπως στο νερό και στην ενέργεια θα βρεθεί τους αμέσως επόμενους μήνες η κυβέρνηση. Το παιχνίδι ανοίγει για τα καλά μετά και τα μυνήματα των δανειστών ότι «η συζήτηση για το χρέος αποσπά την προσοχή σας από τις μεταρρυθμίσεις» και ενώ η κυβέρνηση γνωρίζει καλά πως οι αποκρατικοποιήσεις για τις οποίες έχει δεσμευθεί όχι μόνο αποτελούν εισιτήριο για την παραμονή της στην εξουσία αλλά και τον μοναδικό τρόπο για να αλλάξει το επενδυτικό κλίμα και η εμπιστοσύνη στα μάτια των ξένων. Το ερώτημα ωστόσο είναι κατά πόσο μπορεί η Ελλάδα να κερδίσει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας και να προσελκύσει το ενδιαφέρον της όταν ο ξεκάθαρος διάδρομος για το χρέος και την ποσοτική χαλάρωση, δηλαδή το αφήγημα της κυβέρνησης που θα άνοιγε διάπλατα το δρόμο στους επενδυτές και την ανάπτυξη, φαίνεται να κλείνει αντί να ανοίγει.
ΕΠΙΤΑΧΥΝΟΥΝ. Υπ’ αυτή την έννοια οι αποκρατικοποιήσεις των επόμενων μηνών θα αποτελέσουν ένα πρώτης τάξεως crash test για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των ξένων στην ελληνική οικονομία. Ενδεικτικό του κλίματος επιτάχυνσης είναι και το γεγονός ότι ενώ το πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ έχει να πάρει ΦΕΚ από τα τέλη του 2016, το Ταμείο ξεκίνησε ήδη να επεξεργάζεται το νέο αναθεωρημένο του πρόγραμμα καθώς έχει παρέλθει το εξάμηνο εντός του οποίου πρέπει να επικαιροποιείται. Πολλές αλλαγές με το προηγούμενο δεν έχει, οι ιδιωτικοποιήσεις είναι οι ίδιες, ωστόσο κάποια χρονοδιαγράμματα έχουν γίνει πιο σφικτά.
Σύμφωνα με αυτό το καινούργιο πλάνο, είναι επτά συνολικά οι διαγωνισμοί που πρόκειται να προκηρυχθούν φέτος, από τον ΔΕΣΦΑ (66%), τις μαρίνες, και τον ΟΤΕ (5%) μέχρι τη ΔΕΠΑ (65%), τα ΕΛΠΕ (35%), την ΕΥΔΑΠ (11%) και την ΕΥΑΘ (23%), με προοπτική οι περισσότεροι να έχουν ολοκληρωθεί του χρόνου, συνεισφέροντας σημαντικό μέρος από τον στόχο εσόδων 2,2 δισ. ευρώ του 2018.
ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΜΕ ΔΕΣΦΑ. Το πλάνο ξεκινά από τα εύκολα, με την προκήρυξη τον Ιούνιο του νέου διαγωνισμού για τον ΔΕΣΦΑ, ένα τεσταρισμένο για το επενδυτικό ενδιαφέρον περιουσιακό στοιχείο την πόρτα του οποίου χτυπούν ήδη αρκετοί παλαιοί και νέοι μνηστήρες. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οκτώ ευρωπαϊκοί διαχειριστές δικτύων, όπως η βελγική Fluxys, η ιταλική Snam, η ολλανδική Gasunie, η ισπανική Enagas, η ρουμανική Transgaz, η γαλλική GRTgas, αλλά και επενδυτικά κεφάλαια όπως τα SFPI και Marguerite. Ευκολοι σχετικά και πολιτικά βατοί θεωρούνται επίσης οι διαγωνισμοί για τις μαρίνες Αλίμου και Χίου που επίσης αναμένεται να προκηρυχθούν τον Ιούνιο, αλλά και η πώληση του 5% του ΟΤΕ. Η Deutche Telecom που ελέγχει το 40% του οργανισμού έχει δικαίωμα πρώτης άρνησης, που σημαίνει ότι πρώτα θα εκφράσει γνώμη κατά πόσο επιθυμεί το 5%, διαφορετικά το ΤΑΙΠΕΔ θα απευθυνθεί στη διεθνή αγορά.
Και κάπου προς τα τέλη του έτους, το Ταμείο καλείται να βουτήξει στα βαθιά, βάζοντας μπροστά τους δύσκολα πολιτικά και ουσιαστικά διαγωνισμούς των ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ. Στη μεν ΔΕΠΑ αν δεν λυθεί πρώτα το ζήτημα αποχώρησης της εταιρείας από τη λιανική του αερίου, δηλαδή από τα αστικά δίκτυα των τριών ΕΠΑ όπως ζητούν οι δανειστές, μαζί με το κουβάρι των αποζημιώσεων που συνεπάγεται το άνοιγμα της αγοράς, ιδιωτικοποίηση δεν μπορεί να γίνει. Εξίσου σύνθετο κουβάρι αποτελούν τα ΕΛΠΕ, αφού άγνωστη είναι η στάση που θα τηρήσει ο όμιλος Λάτση ο οποίος ελέγχει το 45,5% στο μετοχικό τους κεφάλαιο. Επίσης τα ΕΛΠΕ ελέγχουν με την σειρά τους το 35% της ΔΕΠΑ, που σημαίνει ότι η μία ιδιωτικοποίηση (ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ) εξαρτάται άμεσα από την άλλη.
TA MARKET TEST. Στο νερό το πρόταγμα της κυβέρνησης για να πλασάρει τις ιδιωτικοποιήσεις ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ είναι ότι ακόμη και να πωληθούν τα μειοψηφικά ποσοστά 11% και 23%, αντίστοιχα, το Δημόσιο θα συνεχίσει να ελέγχει το πλειοψηφικό πακέτο. Ωστόσο η πιο δύσκολη αποκρατικοποίηση παραμένει εκείνη του 17% της ΔΕΗ. Αυτός είναι και ο λόγος που σε αντίθεση με άλλους ο συγκεκριμένος διαγωνισμός δεν έχει χρονοδιάγραμμα. Το πότε θα προκηρυχθεί εξαρτάται από το market test για το επενδυτικό ενδιαφέρον για το προς πώληση πακέτο των μονάδων της ΔΕΗ το οποίο τοποθετείται στα τέλη του έτους. Εάν πάει καλά το market test τότε οι μονάδες θα αποτιμηθούν, εν συνεχεία θα αφαιρεθεί η αξία τους από την περιουσιακή βάση της ΔΕΗ και πάνω στην υπολειπόμενη θα αποτιμηθεί και το 17%. Σε μια τέτοια περίπτωση, το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορούσε να προκηρύξει τον σχετικό διαγωνισμό ακόμη και στο 4ο τρίμηνο του 2017, διαφορετικά, αν δηλαδή το market test αποτύχει, τότε η ιδιωτικοποίηση θα μετατεθεί για το 2019 ή το 2020.