Αν υπάρχει ένας εφιάλτης για μεγαθήρια της τουριστικής βιομηχανίας όπως η ΤUI, δεν είναι άλλος από την αβεβαιότητα. Η ακύρωση μιας πτήσης π.χ. εξαιτίας απεργίας φέρνει αλυσιδωτά ακυρώσεις κρατήσεων σε ξενοδοχεία. Το κόστος είναι πολλαπλάσιο για την εταιρεία αλλά και για τη χώρα. Η μάστιγα αυτή εξέλιπε τα τελευταία δύο χρόνια, ο τουρισμός ανθεί.
Η ΤUI επενδύει στην Ελλάδα, με αιχμή φέτος την κρουαζιέρα αλλά και ένα πιλοτικό πρόγραμμα βιώσιμου τουρισμού στην Κρήτη. Η Ελλάδα έχει τεράστιες δυνατότητες, διαθέτει αυθεντικότητα, λέει στα «ΝΕΑ» ο διευθύνων σύμβουλος της ΤUI Φρίντριχ Γιούσεν. Δεν πρέπει όμως να εφησυχάσει. Πρέπει να μεγαλώσει τη σεζόν και να βελτιώσει τις υποδομές.
Κύριε Γιούσεν, η Ελλάδα περιμένει πολλά από τη φετινή τουριστική σεζόν, αναμένεται νέο ρεκόρ τουριστών. Αυτό χαροποιεί πολλούς στη χώρα. Να εικάσω ότι χαροποιεί και την TUI;
Φυσικά χαιρόμαστε. Είμαστε μακροχρόνιος εταίρος της Ελλάδας, είμαστε ο μεγαλύτερος τουρ οπερέιτορ που δραστηριοποιείται στη χώρα και χαιρόμαστε όταν οι εταίροι μας έχουν καλά νέα. Βέβαια, εμείς ήμασταν στην Ελλάδα και τη δύσκολη περίοδο, είχαμε τα ξενοδοχεία και συνεχίσαμε να προσφέρουμε υπηρεσίες στους πελάτες μας. Χαιρόμαστε λοιπόν ακόμη περισσότερο τώρα που τα πράγματα εκεί πηγαίνουν καλά. Θεωρώ πάντως σημαντικό, την ώρα που τα πράγματα πηγαίνουν καλά, να μη γίνονται κινήσεις που επιβαρύνουν και ανακόπτουν την ανοδική πορεία.
Ποιες ακριβώς κινήσεις εννοείτε;
Είδαμε την αύξηση του ΦΠΑ, τώρα ακούω για ειδικό τέλος διανυκτέρευσης. Και αναρωτιέμαι: είναι πράγματι σωστό και φρόνιμο να λαμβάνονται τέτοια μέτρα; Εγώ θεωρώ, αντίθετα, πολύ σημαντικότερο να υπάρξουν βελτιώσεις στις υποδομές όπως τα αεροδρόμια, αλλά αμφιβάλλω αν ένας πρόσθετος φόρος στις διανυκτερεύσεις είναι καλό μέτρο. Αυξάνει το κόστος και μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών.
Πώς επέδρασε μέχρι τώρα η αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά;
Πέρασε ήδη στις τιμές. Ωστόσο οι επιπτώσεις ήταν σχετικά περιορισμένες, επειδή ταυτόχρονα είχαμε μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών στην Ισπανία και μεγάλη συγκράτηση κρατήσεων σε προορισμούς στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η αύξηση των τιμών πρέπει να συνοδεύεται από ανάλογη βελτίωση του προϊόντος. Να υπάρχει π.χ. μια ανακαίνιση, μια αναβάθμιση, κάτι που μπορεί να το δει ο πελάτης. Αν βλέπει πάντα το ίδιο, αλλά πληρώνει 10% παραπάνω, σίγουρα θα το ξανασκεφτεί. Στη θέση της Ελλάδας, θα ήμουν πολύ προσεκτικός με πρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις. Δεν πρέπει να ανακοπεί η ανοδική πορεία της ελληνικού τουρισμού.
Και ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η σωστή στρατηγική για την Ελλάδα;
Kατ’ αρχάς, πρέπει να επιδιώξει να επωφεληθεί όσο περισσότερο μπορεί από την τουριστική έκρηξη που έχουμε στον χώρο της Δυτικής Μεσογείου. Επιπλέον, μπορεί να είναι ο κερδισμένος από τη γενικότερη ανασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή. Παράλληλα, πρέπει να φροντίσει να παραμείνει μακροπρόθεσμα ένας ισχυρός προορισμός και να προσφέρει καλές τουριστικές υπηρεσίες, όχι μόνο φέτος αλλά σε βάθος χρόνου και έτσι να κερδίσει νέους επαναλαμβανόμενους επισκέπτες. Ούτως ή άλλως, η Ελλάδα είναι υπέροχη χώρα, έχει πολιτισμό, φύση, ήλιο, εντυπωσιακή ποικιλομορφία και είναι φημισμένη για τη φιλοξενία της. Η Ελλάδα είναι πολύ ελκυστικός προορισμός.
Ανεξάρτητα από λόγους επικαιρότητας που στρέφουν το ενδιαφέρον προς την Ελλάδα, ποια είναι τα στοιχεία που κάνουν ελκυστική την Ελλάδα;
Ως τουριστικός προορισμός, έχει καλή υποδομή και εκτός από ήλιο και θάλασσα, έχει τεράστιο δυναμικό με το φυσικό της περιβάλλον. Εχει ιστορία και πολιτισμό χιλιάδων ετών. Διαθέτει την ελληνική αυθεντικότητα, έναν ιδιαίτερο τρόπο ζωής που είναι καλά ενσωματωμένος στον τουρισμό.
Είναι η αυθεντικότητα η νέα τάση στον τουρισμό;
Εμείς δεν θέλουμε να κλείσουμε τους πελάτες μας σε μια ξενοδοχειακή εγκατάσταση. Και οι ίδιοι οι πελάτες αποζητούν την αυθεντικότητα. Στην Ελλάδα θέλουν να βρεθούν σε ένα ελληνικό ξενοδοχείο, στην Ισπανία σε ένα ισπανικό κ.ο.κ. Προσέχουν αν το κρασί ή το λάδι είναι ελληνικό ή όχι. Οι πελάτες θέλουν τοπική αυθεντικότητα. Και ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα, δεν θέλουν εγκαταστάσεις που καταστρέφουν το περιβάλλον. Η εποχή που χτίζονταν 20ώροφα ξενοδοχεία δίπλα στη θάλασσα και αρκούσε μια ξαπλώστρα στην παραλία πέρασε ανεπιστρεπτί. Σήμερα πρέπει να είναι κάτι που ο πελάτης θα πει: αυτό το βρίσκω μόνο εδώ, στην Ελλάδα.
Ποια είναι τα αδύνατα σημεία του ελληνικού τουρισμού;
Η σεζόν είναι μικρή. Και δεν καταλαβαίνω, γιατί. Ο κάθε επενδυτής ενδιαφέρεται για τη μεγαλύτερη δυνατή σεζόν. Επίσης λείπουν υποδομές. Σκεφτείτε π.χ. τον ποδηλατικό και πεζοπορικό τουρισμό, αλλά και το γκολφ καθώς και άλλες εγκαταστάσεις αθλητικού τουρισμού. Υπάρχουν όλες οι δυνατότητες να μεγαλώσετε τη σεζόν όσο θέλετε.
Ποιοι είναι οι αναπτυξιακοί στόχοι της ΤUI στην Ελλάδα;
Ακολουθούμε τα τελευταία χρόνια επιτυχώς μια στρατηγική μετασχηματισμού της TUI από έναν τουρ οπερέιτορ κλασικού τύπου σε παγκόσμιο τουριστικό όμιλο με επίκεντρο τα ιδιόκτητα ξενοδοχεία και κρουαζιερόπλοια. Εστιάζουμε το επενδυτικό ενδιαφέρον μας σε αυτούς τους τομείς. Παράλληλα επεκτείνουμε και ενισχύουμε τις εταιρικές σχέσεις με ξενοδοχεία και τουριστικές επιχειρήσεις στους τουριστικούς προορισμούς.
Σε αυτό το πλαίσιο επενδύουμε στην Ελλάδα με επιπλέον αεροπορικά δρομολόγια προς όλους τους ελληνικούς προορισμούς, με επέκταση του ξενοδοχειακού δυναμικού καθώς και με τη σημαντική αύξηση στις κρουαζιέρες –όπου καταγράφουμε αύξηση 20% σε σχέση με πέρυσι.
Η Ελλάδα ήταν για μας πάντα μια σημαντική αγορά, κατείχε πάντα ένα σημαντικό μερίδιο. Παλαιότερα ήταν η Ισπανία νούμερο ένα, μετά ήρθε η Τουρκία. Η Ελλάδα ήταν αδύναμη τα τελευταία χρόνια, αλλά έχει επανέλθει πλέον πολύ δυναμικά.
Στην Κρήτη ξεκινήσατε ένα πιλοτικό πρόγραμμα βιώσιμου τουρισμού. Πώς προχωράει;
Εχουμε οργανώσει ένα δίκτυο από ξενοδοχεία και αγροτικές επιχειρήσεις, αγρότες, οινοπαραγωγούς, ελαιοπαραγωγούς. Στόχος είναι η πιο στενή διασύνδεση του τουρισμού με την τοπική αγροτική παραγωγή. Είμαστε αισιόδοξοι ότι το πρόγραμμά αυτό στην Κρήτη θα αποτελέσει υπόδειγμα βιώσιμου τουρισμού.