Το φόρεμα αυτό άρχισε να κάνει ιστορία μεταμορφώνοντας τη γυναίκα από θεματοφύλακα παραδοσιακών αξιών σε προάγγελο του μοντερνισμού. Μόνο μια ύπαρξη που θεωρούσε την άνεση ενός ρούχου ισοδύναμη με την κομψότητα των κινήσεων του σώματός της μπορούσε να καταλάβει το πνεύμα αυτού του ρούχου. Που προέκυψε από τα ελαφρά, δροσερά βαμβακερά ή μεταξωτά υφάσματα με τα οποία ράβονταν τα ανδρικά πουκάμισα. Και ακολούθησαν τη γραμμή του ανδρικού αυτού κομματιού ώστε να μην έχει κομμένη μέση, αλλά να πέφτει μονοκόμματο και να σφίγγει με μια ζώνη.

Το φόρεμα-πουκάμισο ξεκίνησε κάνοντας υψηλή εμφάνιση και πολύ θόρυβο. Ηταν τμήμα της θρυλικής συλλογής New Look (1947) του Christian Dior, με άπλετο ύφασμα στο κάτω τμήμα του ρούχου και με εσωτερικό κρινολίνο, το οποίο στριφογύριζε γύρω από τα πόδια που βάδιζαν με τον γοργό ρυθμό της μεταπολεμικής αισιοδοξίας.

Το φόρεμα-πουκάμισο το διεκδίκησε και η αμερικανική νεωτερικότητα. Εγινε επίσης το σύμβολο της γυναικείας καθημερινότητας και σε όλη τη δεκαετία του 1950 ήταν η «γλώσσα» που χρησιμοποίησαν οι αμερικανοί σχεδιαστές για να εκφράσουν το ύφος του πρακτικού, άνετου και κομψού ντυσίματος. Το δροσερό και γκλάμορ στυλ του ρούχου ήταν η σύγχρονη πλευρά της ζωής, την οποία παρουσίαζε στις σελίδες της η «Vogue» της εποχής μέσα σε μοντέρνα σαλόνια και μπροστά από γυάλινα κτίρια με μεταλλικούς σκελετούς, υπογραμμίζοντας ότι εκείνη που φοράει ένα τέτοιο ρούχο «θα δείχνει δροσερή όλη μέρα όπως το γρασίδι».

Το φόρεμα-πουκάμισο έγινε και πάλι αντανάκλαση της σύγχρονης πραγματικότητας. Οι νέες εμφανίσεις του επανασυνδέονται με τη δροσερή αίσθηση των ανδρικών λεπτών βαμβακερών υφασμάτων. Το μήκος τους κυμαίνεται από κοντό έως μάξι, ενώ τα πέτα, οι ώμοι και οι λεπτομέρειες στα μανίκια συνδιαλέγονται με τις πένσες στην πλάτη και κάτω από το στήθος προκειμένου να τονίσουν έναν θηλυκό, πιο εφαρμοστό χαρακτήρα ή παραμένουν ριχτά και άνετα προκειμένου να κολακέψουν και να δροσίσουν οποιονδήποτε τύπο σώματος.

Η σιλουέτα με σφιχτή μέση και αέρινη κίνηση εξακολουθεί να τροφοδοτεί νέα κομμάτια στις συλλογές Bottega Veneta, Sportmax, Burberry Prorsum τα οποία υπαινίσσονται περιθώρια ζωής για διασκέδαση και εμφανίσεις σε μέρη με ενδείξεις ευημερίας. Μια ανάλογη οπτική παύσης της δυσοίωνης καθημερινότητας συνοδεύει τη δουλειά της Ελληνίδας Εύας Γκριντέλα-Καρατζά, η οποία υπογράφει τη σειρά The Shirt Dress. Δημιούργημα εντός μνημονιακής πραγματικότητας , το The Shirt Dress ξεκίνησε πειραματικά πριν από τρία χρόνια, όταν άρχισε να κάνει λευκά φορέματα για τις φίλες της. Ενώ τα επόμενα καλοκαίρια πρόσθεσε στο δειγματολόγιο της συλλογής της ριγέ βαμβακερά και δροσερές γαλάζιες και πράσινες ποπλίνες. Με υλικά από την Ιταλία και χέρια από την Αθήνα η Εύα Γκριντέλα-Καρατζά εμπλούτισε τα σχέδια στα φορέματα-πουκάμισά της με ατμόσφαιρες διαφορετικής υφής για καλοκαίρια στην πόλη που αφορούν εργαζόμενα κορίτσια σε χώρους γραφείων. Οι δυνατότητες υλικών και οι συνδυασμοί λεπτομερειών προσθέτουν στην πρακτικότητα του ρούχου το ύφος απόδρασης κομματιών έτοιμων να κάνουν διακοπές, έχοντας όμως κρεμάστρα διαρκείας στην καλοκαιρινή γκαρνταρόμπα.