O τόπος της ιδιαίτερης εκδήλωσης δεν είναι τυχαίος. Ο Ομπριστ, γνωστός για την ικανότητά του να συντονίζει ζωντανές συνεντεύξεις με πολλές και διαφορετικές προσωπικότητες, θα βρίσκεται το απόγευμα της ερχόμενης Κυριακής στην αίθουσα αρχαιοτήτων του Μουσείου Μπενάκη, όπου παρουσιάζεται η έκθεση «Ρευστή αρχαιότητα» (συνδιοργάνωση του Μουσείου Μπενάκη, του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ και του Πανεπιστημίου του Πρίνστον) μαζί με τους Τζεφ Κουνς, Τζέιμς Μπράιντλ, Λιζ Ντίλερ, Αϊζακ Τζούλιεν, Raqs Media Collective, Αντριάν Βιγιάρ Ρόχας, Χίτο Στέγερλ, καθώς και τους έλληνες καλλιτέχνες Δανάη Ανεσιάδου, Απόστολο Γεωργίου και Χριστιάνα Σούλου. Ο Χανς Ούλριχ Ομπριστ επέλεξε ο ίδιος τη σύνθεση της ομάδας των συνομιλητών του για να αναζητήσουν στη συζήτηση τη σχέση μας με το παρελθόν. Σχέση που ξεκίνησε από τον 19ο αιώνα με τις συστηματικές αρχαιολογικές ανασκαφές, από τα ευρήματα των οποίων συγκροτήθηκε το φαντασιακό για την καταγωγή του νεοελληνικού έθνους. Μόνο που σήμερα οι συζητήσεις, μέσα και από τις τρέχουσες εκθέσεις της «Ρευστής αρχαιότητας» στο Μπενάκη όσο και των έργων του Σάϊ Τουόμπλι στο Κυκλαδικό Μουσείο, προσεγγίζουν διαφορετικά την αρχαιολογία. Η ανάγκη μας να προσδιορίσουμε το παρόν μας παρακινεί το ενδιαφέρον μας για το παρελθόν.
Το «Athens Dialogues» ξεκινά από αυτήν τη σημερινή ανάγκη να θέσουμε σε ισχύ την αρχαιολογία του παρελθόντος. Η σύγχρονη καλλιτεχνική πρακτική βρίσκει τρόπους και απαντήσεις σε αυτό. Στον χώρο των αρχαιοελληνικών εκθεμάτων της συλλογής Μπενάκη ο Ομπριστ θα ρωτά, οι καλεσμένοι του θα απαντούν. Ηδη ο Αντριάν Βιγιάρ Ρόχας έχει ξεκινήσει στον κατάλογο της «Ρευστής αρχαιότητας» να εξηγεί αυτές τις επιδράσεις: «Μακάρι να σταματούσαν οι καλλιτέχνες να σκέφτονται ότι αυτό που κάνουμε είναι τέχνη. Η ιδέα της καλλιτεχνικής δημιουργίας είναι πολύ περιοριστική Ο Παρθενώνας ήταν κάποτε εκκλησία και τεράστια πυριτιδαποθήκη, ενώ χιλιάδες ρωμαϊκά και ελληνικά κτίσματα «ανακυκλώθηκαν» από τους χριστιανούς και έπειτα από τους μουσουλμάνους και μετά ξανά από χριστιανούς. Η αρχαία Ελλάδα ήταν ένα λαμπερό ποτάμι από χρώμα, αλλά υποθέτουμε πως ήταν παγωμένη, ολόλευκη, όπως τη βλέπουμε σήμερα. Αν αυτό το κομβικό «λάθος» ήταν θεμελιακό για την Αναγέννηση και τη μοντέρνα τέχνη, γιατί εμείς συνεχίζουμε να αρνούμαστε την περιπλοκότητα, τα τυχαίο, την αλλοίωση, τον χρόνο, τη ζωή, την παραμόρφωση στο όνομα μιας καλλιτεχνικής δημιουργίας σαν να ήταν τάχα εργαστήριο του ορθολογισμού;». Σε προσθήκη αυτών των διαλόγων ο Τσαρλς Ρέι στέλνει ένα βίντεο με το οποίο εξηγεί τον ρόλο της αρχαιότητας στο έργο του. Και στη συνέχεια ο Αρι Μαρκόπουλος θα προσθέσει το σύνολο των εντυπώσεων από το «Athens Dialogues» σε ένα δικό του βιβλίο τεκμηρίωσης με εικόνες και φωτογραφίες της σύγχρονης Αθήνας, που θα αποτελέσουν τον κατάλογο αυτής της πρωτότυπης ολονύχτιας συνύπαρξής τους.
INFO
Athens Dialogues, την Κυριακή 18/6 στις 19.30 στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη, Κουμπάρη 1, Κολωνάκι