Σωρεία ερωτημάτων που ανοίγουν κι έναν κύκλο πολιτικής αντιπαράθεσης συνοδεύουν την υπόθεση με ουκρανικό αλιευτικό, το οποίο βρίσκεται επί επτά μήνες ακινητοποιημένο στο λιμάνι της Παλαιοχώρας Χανίων. Το πλοίο και το επταμελές πλήρωμά του παραμένουν όλο αυτό το διάστημα στο μικροσκόπιο λιμενικών, τελωνειακών και εισαγγελικών Αρχών, καθώς η ψαριά στα αμπάρια του ήταν τεράστιες ποσότητες συσκευασμένων τσιγάρων, οι οποίες ερευνάται εάν ξετυλίγουν ένα κουβάρι μιας μεγάλης λαθρεμπορικής επιχείρησης.

Για την υπόθεση διενεργείται προανάκριση από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Χανίων, αλλά αποκτά διαστάσεις που πυροδοτούν την εγχώρια πολιτική αντιπαράθεση, καθώς το αλιευτικό με σημαία Ουκρανίας φέρεται ότι μετέφερε και τσιγάρα με ετικέτα της ελληνικής καπνοβιομηχανίας ΣΕΚΑΠ, η οποία από το 2013 έχει εξαγοραστεί από τον ομογενή επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη. Το μυστηριώδες πλοίο στο λιμάνι Παλαιοχώρας ενεργοποιεί τα αντανακλαστικά της ΝΔ, ενώ το ζήτημα απασχολεί πλέον και τη Βουλή, όπου καλούνται να ανοίξουν τον σχετικό φάκελο οι συναρμόδιοι υπουργοί Ναυτιλίας, Οικονομικών και Δικαιοσύνης. Απαντήσεις από τους τρεις υπουργούς ζητούνται ήδη από τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ανδρέα Λοβέρδο, ο οποίος αναδεικνύει κάποια βασικά ερωτήματα σε σχέση με το ουκρανικό πλοίο και τη πολύμηνη ακινητοποίησή του:

1. Πρόκειται για λαθρεμπόριο και σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί οι λιμενικές, τελωνειακές και δικαστικές Αρχές;

2. Για ποιους λόγους το συγκεκριμένο πλοίο παραμένει εκεί επί επτά ολόκληρους μήνες και μάλιστα χωρίς να έχει ακόμη δεσμευτεί ή κατασχεθεί το φορτίο;

3. Ποιών εταιρειών προϊόντα βρέθηκαν μέσα στο πλοίο;

4. Υπάρχουν και σε ποια ποσότητα τσιγάρα της εταιρείας ΣΕΚΑΠ;

Αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες επιβεβαιώνουν στα «ΝΕΑ» ότι το ακινητοποιημένο πλοίο μετέφερε συσκευασμένα τσιγάρα, αλλά απέφυγαν να πιστοποιήσουν τη λαθρεμπορική δραστηριότητα, παραπέμποντας στην υπό εξέλιξη προανάκριση της τοπικής Εισαγγελίας. «Αναμένουμε το πόρισμα» σχολίασε εξάλλου και ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο οποίος με αφορμή τις ερωτήσεις της αντιπολίτευσης στη Βουλή πρόσθεσε: «Ας μην προτρέχουν γιατί μπορεί να εκτεθούν…». Παράλληλα, υπεραμύνθηκε των ενεργειών που έχουν γίνει από τις λιμενικές Αρχές, αναφέροντας ότι το πλοίο είχε βρεθεί ακυβέρνητο στα διεθνή ύδατα, νότια της Κρήτης, και ρυμουλκήθηκε από τους λιμενικούς στο λιμάνι της Παλαιοχώρας, ώστε να ακολουθήσουν οι προβλεπόμενες διαδικασίες.
ΤΟ ΒΡΗΚΑΝ ΟΙ ΡΩΣΟΙ. Πάντως, σύμφωνα με το χθεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Πρώτο Θέμα» που έφερε στο φως την υπόθεση, το ακυβέρνητο –λόγω μηχανικής βλάβης –αλιευτικό «RS-300097» είχε εντοπισθεί στις 26 Νοεμβρίου 2016 από το ρωσικό πολεμικό πλοίο «Αντιναύαρχος Κουλακόφ» που έπλεε στην περιοχή, για να επιληφθούν στη συνέχεια οι ελληνικές λιμενικές Αρχές. Κατά το δημοσίευμα, μέσα στο αμπάρι του πλοίου βρίσκονται στοιβαγμένα περίπου 10 εκατομμύρια πακέτα τσιγάρων, ενώ τα επτά μέλη του πληρώματος, όλοι υπήκοοι Ουκρανίας, διαβιούν όλους αυτούς τους μήνες σε αυτό υπό άθλιες συνθήκες. Σύμφωνα με τις αρχικές αναφορές του κυβερνήτη του, το ουκρανικό πλοίο εκτελούσε δρομολόγιο από το Μαυροβούνιο προς τον Λίβανο όταν εξέπεμψε σήμα κινδύνου, αλλά η διαδρομή αυτή αμφισβητείται, όπως διαφαίνεται και από τη δέσμευση του φορτίου και την πολύμηνη έρευνα.

Πληροφορίες που επικαλείται το «Πρώτο Θέμα», μάλιστα, αναφέρουν ότι το επίμαχο φορτίο συνδέεται με δύο ελληνοπόντιους ομογενείς, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον χώρο των λαθραίων τσιγάρων. Ο ένας, δε, είχε συλληφθεί πριν από δύο περίπου χρόνια στη Γερμανία για λαθρεμπόριο τσιγάρων και είχε μεταφερθεί στις φυλακές της Χαλκίδας, ωσότου κατάφερε να αποφυλακιστεί καταβάλλοντας χρηματική εγγύηση.

Συνεργάτες του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη, εξάλλου, δήλωσαν στην εφημερίδα: «Προς το παρόν δεν υπάρχει ενημέρωση από τις αρμόδιες Αρχές για υπόθεση φορτίου λαθραίων τσιγάρων τα οποία φέρουν την επωνυμία προϊόντων ΣΕΚΑΠ. Σε κάθε αντίστοιχη περίπτωση, η ΣΕΚΑΠ λειτουργεί με συνέπεια και αντανακλαστικά, διευκολύνοντας τις διαδικασίες των Αρχών, όπως είναι η ρητή εντολή του Ιβάν Σαββίδη από την πρώτη μέρα».