Η κρίση έχει δημιουργήσει συνθήκες πόλεμου μεταξύ προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και των επωνύμων, με τα πρώτα να «έχουν πιάσει ταβάνι» και τα δεύτερα μέσω των προσφορών να προσπαθούν να διατηρήσουν μερίδια, αλλά και να κερδίσουν ξανά τους καταναλωτές που έχασαν το προηγούμενο διάστημα. Είναι ενδεικτικό ότι οι προσφορές στα επώνυμα προϊόντα είναι πλέον τόσο πολύ μεγάλες και συχνά φτάνουν να πωλούνται φθηνότερα και από τα private label, το μερίδιο των οποίων κυμαίνεται μεταξύ 15% και 20%, ανάλογα με την αλυσίδα σουπερμάρκετ.
Στο πλαίσιο αυτό και προκειμένου να ανατρέψουν την πτωτική πορεία της αγοράς, οι μεγάλες και μικρές αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου ρίχνονται και πάλι στη μάχη των προσφορών σε συνεργασία με τις βιομηχανίες.
Στοιχεία του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) δείχνουν ότι οι έλληνες καταναλωτές έχουν επιδοθεί στο κυνήγι των προσφορών αναζητώντας τρόπους να μειώσουν το κόστος της αγοράς των προϊόντων σουπερμάρκετ καθώς δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν λόγω των μειωμένων εισοδημάτων τους.
Ετσι με τους οκτώ στους δέκα Ελληνες να κυνηγούν πλέον συστηματικά τις προσφορές, όλοι οι λιανέμποροι και βιομήχανοι ξαναμπήκαν στο παιχνίδι ύστερα από ένα μικρό διάστημα ανάπαυλας. Σχεδόν στο σύνολο τους επενδύουν στις προσφορές, με το συνολικό κόστος προς όφελος των καταναλωτών να υπολογίζεται στα 300 εκατ. ευρώ τον χρόνο, κάτι που μεταφράζεται πρακτικά σε όφελος , κατά μέσο όρο, πάνω από 7 ευρώ ανά εβδομάδα, 30 ευρώ μηνιαίως ανά νοικοκυριό και 375 ευρώ ετησίως.
Οι προσφορές αντιπροσωπεύουν το 40% των προϊόντων που πωλούνται στα σουπερμάρκετ, ενώ το 51% αυτών αφορά επώνυμα προϊόντα. «Ο καταναλωτής έχει μάθει να αγοράζει προϊόντα σε προσφορά. Αντιδρά θετικά στις προσφορές και για τον λόγο αυτόν θα συνεχιστούν με τους ίδιους ρυθμούς» σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων Ευάγγελος Καλούσης.
Ερευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ καταγράφει ενδιαφέροντα ευρήματα σε σχέση με τις αντιλήψεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών σε σχέση με την επιλογή προσφορών και προωθητικών ενεργειών. Είναι χαρακτηριστικό ότι πλέον δύο στις πέντε επισκέψεις στο σουπερμάρκετ έχουν ως αφετηρία κάποια προσφορά για την οποία ενημερώθηκε ο καταναλωτής πριν επισκεφθεί το κατάστημα, κάτι που, με δεδομένο ότι μέσος έλληνας καταναλωτής επισκέπτεται το σουπερμάρκετ 4,5 φορές ανά εβδομάδα, πρακτικά σημαίνει ότι περίπου δύο φορές την εβδομάδα ο καταναλωτής αφιερώνει χρόνο για την αγορά (ή και κυνήγι) προσφορών. Επίσης, ένας στους δύο καταναλωτές δηλώνει ότι ψάχνει ενεργητικά για προσφορές και εκπτώσεις στο Διαδίκτυο και στα φυλλάδια των αλυσίδων σουπερμάρκετ πριν επισκεφθεί το κατάστημα για τις αγορές του.
Τέλος, εντυπωσιακό είναι ότι το 46% των καταναλωτών είναι διατεθειμένοο μέχρι και να αλλάξει το πρόγραμμά του και τη διατροφή του αν βρει καλές προσφορές σε κάτι άλλο από την αρχική του λίστα, κάτι που υποδηλώνει τη μεγάλη διείσδυση στην καθημερινότητα του φαινομένου των προσφορών και εκπτώσεων. Ωστόσο, ο πόλεμος των προσφορών είναι ένα ακριβό παιχνίδι για τις επιχειρήσεις, σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Metro Αριστοτέλης Παντελιάδης, προσθέτοντας ότι ο έλληνας καταναλωτής εκπαιδεύτηκε σε αυτές, κάτι που φάνηκε όταν οι επιχειρήσεις έκοψαν τις προσφορές και ο τζίρος μειώθηκε.