Είναι η σύζυγος που ξέχασε η Ιστορία. Κι όποιος την αναζητήσει με επιμονή θα την βρει καταγεγραμμένη ως νευρωτική, υπεροπτική και καταθλιπτική. Σε ελάχιστες φωτογραφίες θα την ανακαλύψει να χαμογελά. Μία από αυτές συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση που επιχειρεί να της προσδώσει τη θέση που της αξίζει: ως μιας από τις σημαντικότερες μούσες του διασημότερου ζωγράφου του 20ού αιώνα.
Το όνομά της είναι Ολγα Χόχλοβα και είναι η πρώτη σύζυγος του Πάμπλο Πικάσο, απόλυτη πρωταγωνίστρια στα έργα του –μόνη ή αγκαλιά με τον γιο τους Πολ –για μια περίπου δεκαετία. Κόρη στρατιωτικού, τα ίχνη του οποίου χάθηκαν στην Οκτωβριανή Επανάσταση, η γεννημένη στην Ουκρανία Ολγα ακολούθησε τα Ρωσικά Μπαλέτα του Σεργκέι Ντιαγκίλεφ στην περιοδεία τους το 1915 και έκτοτε δεν ξαναείδε την οικογένειά της. Μια γυναίκα που αντιστάθηκε σθεναρά στο φλερτ του καρδιοκατακτητή Πικάσο μέχρι να έρθει η πρόταση γάμου. Μια σύντροφος που βίωσε την απόλυτη λατρεία πριν βρεθεί παραμελημένη από τον άνδρα που δεν ξεπέρασε ποτέ. Και που 62 χρόνια από τον θάνατό της μια έκθεση στο Μουσείο Πικάσο του Παρισιού με ελαιογραφίες και σχέδια του Πικάσο, φωτογραφίες, μικρές ταινίες, ανέκδοτες επιστολές, παπούτσια μπαλέτου αναλαμβάνει να την ξαναθυμίσει ρίχνοντας φως σε όλες τις πτυχές του χαρακτήρα της και της σχέσης της με τον ζωγράφο.
Ο 36χρονος Πικάσο θα συναντήσει τη μούσα του στη Ρώμη τον Φεβρουάριο του 1917. Εκείνος έχει αναλάβει να σχεδιάσει τα κοστούμια και τα σκηνικά του μπαλέτου «Παρέλαση» σε χορογραφία Λεοντίτ Μασίν, λιμπρέτο Ζαν Κοκτό και μουσική Ερίκ Σατί. Εκείνη θεωρείται από τις καλύτερες χορεύτριες του μπαλέτου. Το λιγνό κορμί της και τα εντυπωσιακά, θλιμμένα της μάτια ήταν αρκετά ώστε η Ολγα να αναδειχθεί σε εμμονή για τον κατά μία δεκαετία μεγαλύτερό της Πικάσο. Ο γάμος δεν θα αργήσει να έρθει το 1918 με κουμπάρους τους Ζακ Κοκτό και Γκιγιόμ Απολινέρ.
Ο Πικάσο δεν θα σταματήσει λεπτό να ζωγραφίζει τη σύζυγό του, μόνη ή αγκαλιά με το γιο τους. Μέχρι που θα γνωρίσει το 1927 την επόμενη μούσα του, τη 17χρονη Μαρί – Τερέζ Γουόλτερ. Ο Πικάσο ζει διπλή ζωή, η Ολγα μένει στο σκοτάδι, αλλά οι πίνακες αρχίζουν να λένε την αλήθεια. Για τον ζωγράφο δεν είναι πια ερωτική και λαμπερή. Επιλέγει να την αποτυπώσει ως μια γκροτέσκα φιγούρα με το στόμα ορθάνοιχτο από την αγωνία και τα στήθη της να κρέμονται από το λαιμό της. Οταν εκείνη θα ζητήσει διαζύγιο, ο Πικάσο θα αρνηθεί για να μην της δώσει το μερίδιο της περιουσίας που της αναλογούσε με αποτέλεσμα να παραμείνουν παντρεμένοι ώς τον θάνατό της, το 1955. Μέχρι τότε όμως η Ολγα θα τον κυνηγήσει σε μια προσπάθεια να τον ξανακερδίσει ακολουθώντας τον όπου πήγαινε με μια βαλίτσα στο χέρι. Εκείνος θα την απαξιώνει σε κάθε αναφορα στο πρόσωπό της και δεν θα απαντήσει ποτέ στις επιστολές της. Πόσω μάλλον στις εκκλήσεις της για μια συνάντηση.
–H έκθεση «Ολγα Πικάσο» στο Μουσείο Πικάσο, Παρίσι, ώς τις 3 Σεπτεμβρίου.