Οι παραστάσεις που παρουσιάζονται κάθε καλοκαίρι στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, έχουν εξ ορισμού κάτι κλασικότροπο. Αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες με την υπογραφή γνωστών καλλιτεχνών που προσεγγίζουν συνήθως το κείμενο και τη γενικότερη θεματική του έργου με σοβαρό, έως και αγκυλωμένο κάποιες φορές, τρόπο που παίρνει περιορισμένες σύγχρονες παρεμβάσεις –πινελιές. Στο φετινό πρόγραμμα, ωστόσο, οι άνθρωποι της κάθε παραγωγής φαίνεται πως έχουν σκοπό να εφαρμόσουν κάποιες καινοτομίες ντύνοντας με εντυπωσιακά σκηνικά το θέαμα επί σκηνής. Αυτές εκτέθηκαν στην κρίση των μελών του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου κατά τη συζήτηση της Τρίτης 6 Ιουνίου, προκειμένου να πάρουν πράσινο φως για να στηθούν στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.
Με μοβ χρώμα θα ντυθεί σταδιακά η ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου, χάρη σε ένα μεγάλο τεντόπανο που θα απλωθεί από τους ηθοποιούς της παράστασης «Βάκχες», την οποία ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας σε διασκευή και σκηνοθεσία Εκτορα Λυγίζου (14-15 Ιουλίου). Από την άλλη, ο Αρης Μπινιάρης για τους «Πέρσες» του Αισχύλου, που ανεβαίνει 11-12 Αυγούστου από τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, θα επενδύσει τη σκηνή του θεάτρου με ξύλινο δάπεδο που κορυφώνεται με ένα δύσμορφο γλυπτό.
Από τις πιο φιλόδοξες προτάσεις που έπεσαν στο τραπέζι του ΚΑΣ αφορούσε την παράσταση «Ειρήνη» που ανεβάζει το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη 21 και 22 Ιουλίου. Πρόκειται για ένα υβριδικό είδος που δένει την όπερα με το θέατρο, «μουσική ονειροφαντασία» όπως χαρακτηρίστηκε, βασισμένο στην αρχαία τραγωδία του Αριστοφάνη. Ολη η υπόθεση δίνεται μέσα από τα μάτια του πρωταγωνιστή Τρυγαίου που εδώ ενσαρκώνει ο Τζίμης Πανούσης, τις μελωδίες που συνέθεσε ο Νίκος Κυπουργός και το λιμπρέτο που έγραψε ο Δημοσθένης Παπαμάρκου. Η σκηνική σύλληψη του σκηνοθέτη δεν περιλαμβάνει συγκεκριμένα αντικείμενα. Τα μόνα στοιχεία που θα παραβαίνουν αυτή την ιδέα θα είναι τα αναλόγια και τα όργανα της Καμεράτας – Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής, που υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Γιώργου Πέτρου συμμετέχει στην παράσταση με 25 μουσικούς και θα τοποθετηθεί στην αριστερή πάροδο της σκηνής, έξω από την ορχήστρα. Η ονειρική διάσταση που επιθυμεί να παρουσιάσει η μουσική παράσταση, πέρα από τους ήχους της ορχήστρας, θα δοθεί κυρίως με την τρισδιάστατη προβολική χαρτογράφηση (3D Projection Mapping). Η ομάδα του υπουργείου Πολιτισμού που εξετάζει κάθε πρόταση και δίνει τις παρατηρήσεις της στο ΚΑΣ για να γνωμοδοτήσει δεν ενέκρινε την προβολή των εικόνων με το σκεπτικό ότι δεν συνάδουν με τον χαρακτήρα του αρχαίου θεάτρου. Η άποψή τους όμως δεν εισακούστηκε τελικά από τα μέλη του ΚΑΣ. Εκείνα, κατά πλειοψηφία, πείστηκαν να δοκιμάσουν αυτή τη σύγχρονη τεχνική εικονικής σκηνογραφίας.
«ΑΛΚΗΣΤΗ». Διστακτικό φάνηκε το ΚΑΣ με τη σκηνοθετική άποψη της Κατερίνας Ευαγγελάτου για την «Αλκηστη» του Ευριπίδη, την οποία ετοιμάζει το Εθνικό Θέατρο και θα παρουσιαστεί 28-29 Ιουλίου. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με τις επιθυμίες της σκηνοθέτριας, μέλη του θιάσου θα στέκονταν στον χώρο του αρχαίου σκηνικού οικοδομήματος χρησιμοποιώντας αντικείμενα όπως καρέκλες, πρακτική που συνήθως αποφεύγεται. Τελικά, το Συμβούλιο κατά πλειοψηφία δέχτηκε να επιτραπεί η προσωρινή στάση των έξι πρωταγωνιστών, με την προϋπόθεση ότι δεν θα επιστρατευτούν κινητά αντικείμενα.