Στις ξένες αγορές έχουν στραφεί πλέον οι ελληνικές βιομηχανίες τροφίμων αναζητώντας να δημιουργήσουν νέες πηγές τζίρου καθώς οι πωλήσεις στην Ελλάδα παρουσιάζουν καθίζηση.
Εκτός από τις μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου οι οποίες εδώ και χρόνια επιτυγχάνουν ένα σημαντικό κομμάτι του τζίρου από τις εξαγωγές, τώρα πλέον μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στρέφουν το ενδιαφέρον τους στο εξωτερικό εξαιτίας του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος στη χώρα. Με δεδομένη τη συνεχή μείωση πωλήσεων τροφίμων στην εγχώρια αγορά, η οποία ήδη από την αρχή της χρονιάς έχει διαμορφωθεί στο 5%, οι εξαγωγές είναι μονόδρομος.
Σήμερα η βιομηχανία τροφίμων αντιπροσωπεύει το 1/3 της μεταποίησης στη χώρα, με τον κύκλο εργασιών να αγγίζει τα 14,5 δισ. ευρώ τον χρόνο. Από το σύνολο αυτό οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν τα 4,5 δισ., περίπου το 30%.
Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) Ευάγγελου Καλούση, δεδομένης της κρίσης, οι περισσότερες βιομηχανίες αναζήτησαν την τύχη τους σε αγορές του εξωτερικού που παλιοτέρα δεν είχαν προσεγγίσει και πολλές από αυτές μάλιστα με επιτυχία. Ολα αυτά τα χρόνια της κρίσης οι εξαγωγές τροφίμων αυξήθηκαν με διψήφιο συντελεστή. Ακόμα και το 2016 που οι εξαγωγές σημείωσαν υστέρηση τα τρόφιμα συνέχισαν να παρουσιάζουν αύξηση και μάλιστα κατά 9,5%.
Ο κλάδος τροφίμων αποτελεί έναν ιδιαίτερα δυναμικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας. Από το 2010 έως και το 2016 ο κλάδος των τροφίμων και ποτών αντιπροσώπευε το 26,7% των συνολικών εξαγωγών, εκτός των καυσίμων, ενώ ανάμεσα στα σημαντικότερα εξαγώγιμα προϊόντα από το σύνολο των μεταποιημένων τροφίμων και ποτών βρίσκονται το ελαιόλαδο, τα επεξεργασμένα λαχανικά και φρούτα και τα γαλακτοκομικά. Ιδιαίτερη σημασία έχει ότι στο εμπορικό ισοζύγιο των τροφίμων οι εξαγωγές προϊόντων υπερέχουν κατά πολύ των εισαγωγών.
Οι έλληνες βιομήχανοι πιστεύουν ότι τα περιθώρια για περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών είναι μεγάλα και για τον λόγο αυτό ο ΣΕΒΤ επιδιώκει να βοηθήσει τις εταιρείες να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και εξαγωγικές. «Θέλουμε καινοτόμα προϊόντα που θα βασίζονται σε άριστη ποιότητα. Μαζί με άλλους φορείς συνεργαζόμαστε και προσπαθούμε να διώξουμε τα εμπόδια που αντιμετωπίζει ο κάθε εξαγωγέας ώστε να λυθούν σοβαρά θέματα που αφορούν είτε την γραφειοκρατία είτε την επιστροφή του ΦΠΑ στις εξαγωγικές εταιρείες» ανέφερε ο κ. Καλούσης. Στο πλαίσιο αυτό γίνεται προσπάθεια σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών να ενεργοποιηθούν οι πρεσβείες και οι εμπορικοί ακόλουθοι σε χώρες του εξωτερικού που αποτελούν εξαγωγικούς στόχους ώστε να βοηθήσουν παρέχοντας πληροφορίες στις επιχειρήσεις που θέλουν να εξάγουν. Για τον σκοπό αυτό δημιουργήθηκε και ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία παρουσιάζονται όλα τα προϊόντα της βιομηχανίας τροφίμων και αναλυτικές πληροφορίες για τους παραγωγούς. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα υπάρχει ήδη στην επίσημη ιστοσελίδα του ΣΕΒΤ σε τέσσερις γλώσσες.