Κουίζ για… γερά νεύρα μέσα στον καύσωνα: Ποιος δημόσιος πολιτιστικός οργανισμός έχει να επιδείξει όχι μόνον ντροπιαστικές κλοπές υλικού (ξήλωμα ολόκληρων εγκαταστάσεων!) αξίας πολλών χιλιάδων ευρώ, ανασφάλιστη εργασία με πρόστιμα επίσης πολλών χιλιάδων ευρώ, κόντρες για τις συλλογικές συμβάσεις, διαπληκτισμούς, ξυλοδαρμούς, συγγνώμες, αποδοχή τους δημόσια (με ζέση αυτό το δημόσια!) και άλλα ευτράπελα; Οι ευρόντες ας προβλέψουν, ως Πυθίες (ή Κασσάνδρες;), και τι άλλο μέλλει να δούμε…
«Ανθρωποι φερμένοι από αλλού και γεννημένοι σε χώρες που δεν υπάρχουν πια…». Κάπου εκεί φτάνουμε να μιλάμε για ιθαγένεια και μνήμη ή μνήμες από πατρίδες που δεν υπάρχουν πια. Κάπου εκεί γεννιέται το «B.ound – το σκηνικό που φοβάται» της Χριστιάνας Λαμπρινίδη, που ανοίγει αύριο στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά –φετινό πόλο δράσεων του Φεστιβάλ Αθηνών -, στο πλαίσιο της ενότητας «Γεφυρώνοντας τις διαφορετικότητες». Τελικά, μας καθορίζει η χώρα και η πατρίδα; (είναι το ερώτημα). «Μας καθορίζει» πιστεύει η σκηνοθέτρια του «B.ound» Μάνια Παπαδημητρίου. «Είτε γεννηθήκαμε και ζούμε σε αυτήν είτε γεννηθήκαμε αλλού και ζούμε αλλού είτε γεννηθήκαμε κάπου όπου δεν μας δίνουν την ιθαγένεια, γιατί οι γονείς μας είναι από αλλού. Με διαφορετικό τρόπο σε κάθε περίπτωση, αλλά οπωσδήποτε με τεράστια επιρροή από την εσωτερική και πολιτισμική ταυτότητα». Ο τίτλος της παράστασης έχει σχέση με τα δεσμά (bound) και την αλληλεξάρτηση που δημιουργούν στους λαούς και στους ανθρώπους, μου λέει η Μάνια Παπαδημητρίου. «Το σκηνικό που φοβάται» είναι «ολόκληρο το κατασκεύασμα που αυτή η αλληλεξάρτηση δημιουργεί και που δεν μπορεί ποτέ να κυβερνηθεί παρά μόνο από αόρατους μαριονετίστες που κινούν ως μαριονέτες – δεσμώτες και τις ίδιες τις εξουσίες κρατών ή ίσως κυρίως αυτές».
Αυτή την ευθύνη ποιος θα την πάρει;
Τελικά όλα είναι ζήτημα (πολιτικής) ευθύνης. Και του ποιος θα την πάρει. Αυτό πιστεύει οΑιμίλιος Χειλάκηςγια την ευριπίδεια «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», που ξεκινάει απόψε, στις 21:30, από το Κατράκειο της Νίκαιας το καλοκαιρινό ταξίδι της (περιοδεία). Για εκείνους που φέρουν την ευθύνη ενός ολόκληρου στρατού και δεν μπορούν –ή δεν τολμούν –να την αναλάβουν, όπως και την ευθύνη να πεθάνει ένα παιδί και τελικά το παιδί αναλαμβάνει την ευθύνη να πεθάνει μιλάει ο Ευριπίδης. «Το έργο μιλάει για τη στιγμή ακριβώς που γίνεται η θυσία και κανείς δεν παίρνει την ευθύνη να τη σταματήσει, να πει όχι», λέει οΑιμίλιος Χειλάκης(φωτογραφία) – Αγαμέμνων και Αχιλλέας της παράστασης, αλλά και σκηνοθέτης μαζί με τονΜανώλη Δούνια, σε μετάφρασηΓιώργου Μπλάνα. «Ο Αγαμέμνων στην παράστασή μας είναι εκείνος που συγκρούεται ανάμεσα στον ηγέτη και τον πατέρα και αναλαμβάνει την ευθύνη να είναι το πρώτο». Oσο για το στήσιμο της παράστασης, «έχει να κάνει με πολλές ερωτήσεις από σκηνής και όχι με απαντήσεις. Αναρωτιόμαστε μαζί με το κοινό και αυτό οδηγεί καταρχάς στο ενεργό μυαλό και, κατά πάσα πιθανότητα, στον ενεργό πολίτη». Ατού τούτης της «Ιφιγένειας» του καλοκαιριού η πρωτότυπη μουσική που έγραψε οΣταμάτης Κραουνάκης(φωτογραφία), ο οποίος πιστεύει ότι «ο Ευριπίδης είναι η ιστορία του προσωπικού κραδασμού». Και με αυτή την πεποίθηση, με απόλυτη απλότητα, έπλασε και δίδαξε «ελληνικούς ηχητικούς συγκερασμούς για οκτώ γυναικείες φωνές, σώματα και ένα ακορντεόν». Oσο για τις πρωταγωνίστριες; Δεν είναι παρά ηΑθηνά Μαξίμουκαι ηΛένα Παπαληγούρα(φωτογραφία).