Αντιμέτωπη με το μεγαλύτερο πρόστιμο στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ενωσης που ανέρχεται σε 2,42 δισ. ευρώ, βρίσκεται από χθες η Google, λόγω των κατηγοριών για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης σχετικά με τις υπηρεσίες διαδικτυακών αγορών.
Επειτα από επτά ολόκληρα χρόνια έρευνας η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επικεφαλής της οποίας είναι η δανή επίτροπος Μαργκρίτ Βεστάγκερ, κατηγόρησε την εταιρεία για χειραγώγηση της αγοράς επειδή εκμεταλλεύεται την κυρίαρχη θέση που κατέχει στην online αναζήτηση ώστε να ωθεί χρήστες στην υπηρεσία Google Shopping. Πρακτική που σύμφωνα με την Κομισιόν, δημιουργεί αθέμιτο περιβάλλον εις βάρος ανταγωνιστικών υπηρεσιών.
«Στην πράξη η Google παρανόμησε σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες ανταγωνισμού, καθώς με την πρακτική της εμπόδισε άλλες εταιρείες να την ανταγωνιστούν με βάση της αξία τους και άρα να καινοτομήσουν. Και το σημαντικότερο, αρνήθηκε στους ευρωπαίους καταναλωτές να μπορούν να επιλέξουν την υπηρεσία που εκείνοι θέλουν, εμποδίζοντάς τους έτσι να έχουν πρόσβαση στα οφέλη της καινοτομίας» αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Βεστάγκερ. Εντός τριών μηνών ο τεχνολογικός γίγαντας καλείται να σταματήσει τις πρακτικές αυτές, διαφορετικά θα κληθεί να πληρώσει επιπλέον πρόστιμο έως και 5% του παγκόσμιου ημερήσιου τζίρου της μητρικής του εταιρείας, Alphabet.
Το πρόστιμο είναι πράγματι το μεγαλύτερο που έχει επιβάλει ποτέ η ΕΕ –το αμέσως υψηλότερο ήταν το 2009 στην Intel, 1,06 δισ. ευρώ –για τα δεδομένα της Google ωστόσο δεν αποτελεί παρά το 2,7% του ετήσιου τζίρου τους.
Στην πραγματικότητα το πρόβλημα για τον τεχνολογικό κολοσσό δεν είναι το ποσό των 2,4 δισ. ευρώ, αλλά το γεγονός ότι κινδυνεύει να βρεθεί αντιμέτωπος με λιγότερα έσοδα από τη μείωση των διαφημίσεων που αναμένεται να πυροδοτήσει η είδηση επιβολής του προστίμου. Επειτα, θεωρείται πολύ πιθανό η χθεσινή εξέλιξη να προκαλέσει ντόμινο αυστηρότερων ρυθμιστικών παρεμβάσεων εις βάρος της Google για μία σειρά άλλων υπηρεσιών που παρέχει, από χάρτες έως αξιολογήσεις εστιατορίων. Ετσι, το πρόστιμο μπορεί να ανοίξει την όρεξη και για άλλες έρευνες από την Κομισιόν για την Google όπως σχολιάζει στο Bloomberg ο Jay Modrall, δικηγόρος της Norton Rose Fulbright με έδρα στις Βρυξέλλες.
Ως φυσικό επακόλουθο των ανακοινώσεων Βεστάγκερ, η Google προανήγγειλε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να ασκήσει έφεση. «Οταν κάνετε αγορές μέσω Διαδικτύου θέλετε να βρίσκετε τα προϊόντα που ψάχνετε γρήγορα και εύκολα. Και οι διαφημιζόμενοι επίσης θέλουν να προωθήσουν τα ίδια αυτά προϊόντα. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, η Google εμφανίζει διαφημίσεις αγορών, συνδέοντας τους χρήστες με χιλιάδες διαφημιζομένους, μεγάλους ή μικρούς, με τρόπους χρήσιμους για όλους. Διαφωνούμε με τα συμπεράσματα που ανακοινώθηκαν σήμερα. Θα δούμε λεπτομερώς την απόφαση της Κομισιόν καθώς θα εξετάσουμε το ενδεχόμενο έφεσης και προσβλέπουμε στη συνέχιση της υπεράσπισης της θέσης μας» ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο γενικός σύμβουλος της Google Kent Walker.