Πόλη ανοιχτή στην πολυφωνία – «Le Monde»

«Η πολυφωνία της διοργάνωσης φαίνεται στο πρόγραμμα  της documenta στην Αθήνα που περιβάλλει την προσφυγική κρίση, την άνοδο των φασισμών, τα μετα-αποικιακά ερωτήματα. Και επιτρέπει να κοιτάξουμε προς άλλες πιθανές κατευθύνσεις του μέλλοντος. Είτε μέσα από τη συγκλονιστική ταινία του Αρτούρ Ζμιέφσκι γύρω από την κατεδάφιση της “Ζούγκλας” του Καλαί , είτε με πολλές στιγμές χάριτος. Οπως τα σώματα των χορευτών  που ξεδιπλώνονται ανάμεσα από τα εκθέματα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά, το βίντεο-παραβολή του Αμάρ Κανβάρ για την ιστορία ενός μαθηματικού που στη διάρκεια ολικής έκλειψης απομονώνεται στα βάθη ενός δάσους για να γίνει ένα είδος φύλακα του φωτός». Emmanuelle Lequeux, 13/4/2017, «Le Monde»

Το ρίσκo του μηνύματος του καλλιτέχνη – «Le Monde»

 «Γιατί στην Αθήνα; Για να δηλώσει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της αλληλέγγυος μιας χώρας που βάλλεται από τις οικονομικές απαιτήσεις της Ευρώπης και ειδικά της Γερμανίας. Στο Κάσελ η κριτική του συστήματος από τους καλλιτέχνες είναι παράδοση. Εκεί, ο Παρθενώνας των βιβλίων λειτουργεί ως η αλληγορία για την ελευθερία της σκέψης. Η αλληγορία είναι ένα από τα δύο κυρίαρχα είδη της φετινής διοργάνωσης και παρουσιάζεται μέσα από μεικτά έργα, εγκαταστάσεις, βίντεο και ζωγραφική. Το δεύτερο είδος, σε πλήρη εξάπλωση, δεν έχει ακόμη επίσημη ονομασία αλλά χρησιμοποιεί αποκλειστικά υλικό αρχείου, εικόνες  και κείμενα για να εκθέσει γεγονότα και απόψεις. Αυτά τα εκφραστικά μέσα προβάλλουν ως τα πιο άμεσα για να προφέρουν το μήνυμα του καλλιτέχνη συχνά με ρίσκο την απλούστευση και τη σύγχυση που προκύπτουν από τις γενικεύσεις των καλλιτεχνών. Ομως το να καταπιάνεσαι με την Ιστορία πρέπει να γίνεται ολοκληρωμένα και όχι αποσπασματικά». Philippe Dagen, 16/6/2017 «Le Monde»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ανταμ Σίμτσικ κατάφερε αυτό που είχε φανταστεί: απελευθέρωσε το μεγάλο φεστιβάλ από την επιρροή και την ισχύ της αγοράς… Η τέχνη απ’ όλες τις γωνιές του πλανήτη που μας παρουσίασε εκείνος και οι επιμελητές του στην Αθήνα και το Κάσελ προωθούν τον πολυπολισμό αλλά και τις τοπικές κουλτούρες…». Swantje Karich, «Die Welt», 8/6/2017

.