Ακόμη ένα βήμα για την καταπολέμηση της φοροαποφυγής έκανε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που παραδίδει τώρα τη σκυτάλη της προσπάθειας αυτής στις εθνικές κυβερνήσεις των χωρών της ΕΕ. Το Ευρωκοινοβούλιο πέρασε χθες οδηγία με την οποία απαιτεί από τις πολυεθνικές να δημοσιοποιούν οικονομικά στοιχεία, όπως τζίρος, κέρδη, φόροι και αριθμός εργαζομένων, σε κάθε χώρα χωριστά στην οποία δραστηριοποιούνται. Μέχρι τώρα οι πολυεθνικές ήταν υποχρεωμένες να δημοσιοποιούν μόνο ενοποιημένα στοιχεία για όλες τους τις δραστηριότητες και όχι για κάθε χώρα χωριστά.

Για να ισχύσει το νέο μέτρο πρέπει να δώσουν πράσινο φως και οι χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η διαδικασία αυτή αναμένεται να διαρκέσει μερικούς μήνες και από τη διαβούλευση μπορεί να προκύψουν ορισμένες αλλαγές. Στη συνέχεια και σε διάστημα ενός χρόνου κάθε χώρα θα πρέπει να περάσει ειδική νομοθεσία για να ισχύσει η ευρωπαϊκή οδηγία. Η νέα κίνηση του Ευρωκοινοβουλίου εντάσσεται στις προσπάθειες που γίνονται για να καταπολεμηθεί η φοροαποφυγή, η οποία είναι μεν τυπικά νόμιμη, στερεί όμως από τις χώρες της ΕΕ έσοδα από φόρους που κάθε χρόνο υπολογίζονται σε 50 έως 70 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία του Reuters που επικαλείται τον αντιπρόεδρο της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις. Με βάση τη νέα οδηγία, αυτά τα οικονομικά στοιχεία πρέπει να τα ανακοινώνουν σε κάθε χώρα χωριστά πολυεθνικές με ετήσιο τζίρο που ξεπερνά τουλάχιστον τα 750 εκατ. ευρώ.

Πολλές φορές, εταιρείες όπως η Apple, η Amazon, η Google και η Starbucks επιλέγουν να μεταφέρουν λογιστικά τα κέρδη από μια χώρα σε κάποια άλλη, όπου οι φορολογικοί συντελεστές είναι χαμηλότεροι και έτσι μπορούν να κερδίζουν τεράστια ποσά. Αυτό γίνεται και σε συνεργασία με συγκεκριμένες ευρωπαϊκές ή άλλες χώρες με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς, οι οποίες προσφέρουν σε πολυεθνικές ειδικά ντιλ που περιλαμβάνουν προνομιακή φορολόγηση.

Για να προστατευτεί η ανταγωνιστικότητα ευρωπαϊκών επιχειρήσεων συμφωνήθηκε αυτές να έχουν τη δυνατότητα να μην αποκαλύπτουν για κάποιο διάστημα οικονομικά ή άλλα στοιχεία, τα οποία αν μαθευτούν μπορεί να δώσουν πλεονέκτημα στον ανταγωνισμό. Ωστόσο δεν έχει οριστεί ακόμη το τι συνιστά ευαίσθητο οικονομικό δεδομένο. Ετσι, διεθνείς οργανώσεις όπως η Διεθνής Διαφάνεια κάνουν λόγο για παραθυράκι το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τις πολυεθνικές για να μη δημοσιοποιούν τα απαραίτητα στοιχεία που τους ζητούνται. Το θέμα αναμένεται να αποτελέσει καυτό αντικείμενο συζήτησης καθώς η διαχωριστική γραμμή μεταξύ της προστασίας επιχειρηματικών μυστικών και της προσπάθειας για καταπολέμηση της φοροαποφυγής είναι, όπως όλα δείχνουν, πολύ λεπτή.