Μια λακκούβα στη μέση του δρόμου που εδώ και εβδομάδες δεν έχει κλείσει. Σπασμένες λάμπες που τις τελευταίες ημέρες αφήνουν τους δρόμους στο σκοτάδι. Ενα σπασμένο πεζοδρόμιο που έχει γίνει παγίδα για κάθε περαστικό. Αυτά τα ζητήματα και δεκάδες άλλα μπορούν πλέον οι δημότες να τα αναφέρουν στη δημοτική τους Αρχή, μέσω δωρεάν εφαρμογής για έξυπνα κινητά. Οι υπηρεσίες του δήμου, με τη σειρά τους, αναλαμβάνουν την επίλυση των θεμάτων.

Ηδη το novoville, η ολοκληρωμένη συμμετοχική πλατφόρμα διαχείρισης προβλημάτων δημοσίου ενδιαφέροντος, επικοινωνίας και διάδρασης δήμου και δημότη, λειτουργεί σε συνολικά 35 δήμους της Ελλάδας. Μεταξύ αυτών, οι δήμοι Πειραιά, Βόλου, Χαλκίδας, Νεάπολης-Συκεών στη Θεσσαλονίκη, Αρτας, Νάουσας καθώς και τουριστικοί δήμοι όπως η Σίφνος. Μάλιστα το novoville βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία σε δήμους της Βρετανίας, του Βελγίου και της Ελβετίας.

Ο σπασμένος κάδος που «γέννησε» την ιδέα

Πώς όμως γεννήθηκε η ιδέα του novoville; Οπως λέει στα «ΝΕΑ» ο Ηρακλής Μπουραντάς, ένας εκ των δύο ιδρυτών της startup εταιρείας που λανσάρισε την πλατφόρμα, αφορμή έδωσε μια απλή παρατήρηση. «Ενα Σάββατο καθόμασταν με τον συνεταίρο μου σε μια καφετέρια. Απέναντι ένας κάδος ανακύκλωσης σπασμένος βρισκόταν επί δύο μήνες στην ίδια θέση και κατάσταση. Αποφασίσαμε να τηλεφωνήσουμε στον δήμο προκειμένου να επιληφθεί του θέματος. Περιμέναμε 40 λεπτά στο τηλέφωνο και τελικά δεν καταφέραμε καν να μιλήσουμε με την αρμόδια υπηρεσία και να αναφέρουμε ένα τόσο απλό ζήτημα».

Ως άνθρωποι της τεχνολογίας, ο Ηρακλής Μπουραντάς και ο Φώτης Ταλάντζης αποφάσισαν πριν από δυόμισι χρόνια να ιδρύσουν μια εταιρεία, η οποία θα διευκόλυνε μία απλή πληροφορία να φτάσει εύκολα και δομημένα μέσω τεχνολογίας στην αρμόδια υπηρεσία. Πριν ξεκινήσουν έκαναν έρευνα για το τι συμβαίνει παγκοσμίως στο κομμάτι αυτό. Διαπίστωσαν πως στην Αμερική υπήρχαν κάποια ανάλογα συστήματα αλλά στην Ευρώπη υπήρχε κενό, καθώς μεμονωμένες περιοχές και όχι οργανωμένα έκαναν κάτι αντίστοιχο.

Η πρώτη κίνηση που έκαναν ήταν να αρχίσουν συζητήσεις με τους δημάρχους. «Είχαμε την τύχη να μιλήσουμε αρχικά με δημάρχους, οι οποίοι είναι νέοι και κατάλαβαν το εγχείρημά μας. Αρχισαν λοιπόν να επεξεργάζονται το πώς θα μπορούσαν να ξεκινήσουν ένα νέο κανάλι επικοινωνίας με τους δημότες» δηλώνουν οι ιδρυτές της εταιρείας.

Η διαδραστική επαφή με τον δήμο

«Η κρίση έχει προκαλέσει ένα διπλό πρόβλημα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αφενός, οι διαθέσιμοι πόροι περιορίζονται, αφετέρου, η ανάγκη στήριξης των δημοτών αυξάνεται. Ταυτόχρονα, οι πολίτες έχουν στρέψει το βλέμμα μακριά από το κεντρικό κράτος και αυξανόμενα περιμένουν από τον δήμαρχο και το δημοτικό συμβούλιο να λύσει τα προβλήματά τους, ακόμα και αν δεν έχει τα απαραίτητα εφόδια, πόσω μάλλον την αρμοδιότητα» λέει ο Ηρακλής Μπουραντάς για την αναγκαιότητα του novoville.

Ετσι, με τη δωρεάν εφαρμογή για έξυπνα κινητά τηλέφωνα ο δημότης μπορεί να αναφέρει σε πραγματικό χρόνο τα προβλήματα καθημερινότητας που αντιμετωπίζει, να ενημερώνεται για σημαντικά γεγονότα της πόλης του και να εκφράζει την άποψή του για θέματα του δήμου του μέσα από σύντομες δημοσκοπήσεις. «Μπορεί ακόμη και να κάνει πληρωμές και να αιτείται ηλεκτρονικά πιστοποιητικά που εκδίδονται από τους δήμους» λέει.

Από την άλλη, με το novoville ο δήμος αποκτά πρόσβαση σε ένα διαδικτυακό διαχειριστικό σύστημα που επιτρέπει στις υπηρεσίες να λαμβάνουν απευθείας τα αιτήματα των δημοτών και αυτά να δρομολογούνται για επίλυση προς τα αρμόδια τμήματα. «Μάλιστα, σε πραγματικό χρόνο οι δημότες ενημερώνονται για την εξέλιξη της αναφοράς μέχρι και την οριστική διευθέτηση. Κι όλα αυτά ζωντανά, 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα».

Μια μοντέρνα σχέση με την πόλη μας

«Για εμάς το novoville είναι ένα όχημα για τη σταδιακή ενίσχυση της διαφάνειας στην πολιτική και της εξοικονόμησης πόρων με σκοπό τη χρήση τους για τη βελτίωση της γειτονιάς και της πόλης μας. Η αναφορά για σπασμένο κάδο, η απάντηση σε μια δημοσκόπηση που αφορά ένα έργο στη γειτονιά όπου ζούμε αποτελούν την αρχή μια διαδρομής που ενισχύει την αμφίδρομη επικοινωνία και την καλλιέργεια μιας μοντέρνας σχέσης του δημότη με τον δήμο του. Η χρήση της εφαρμογής μειώνει τον χρόνο απόκρισης και κυρίως εξαφανίζει την ανάγκη για μετακινήσεις και δυσνόητες αιτήσεις. Κάθε βήμα ανοίγει περισσότερο τον δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ δημότη – δήμου, εξασφαλίζοντας μία σειρά από οφέλη και για τα δύο μέρη» λέει ο Φώτης Ταλάντζης.
Η ελληνική startup στη 10 Downing Street

Τους τελευταίους έξι μήνες, η νεοφυής εταιρεία έχει μετακομίσει στο Λονδίνο. Ο τομέας στον οποίο δραστηριοποιείται το novoville ονομάζεται GovTech (Government Technology) και θεωρείται ένας από τους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας που ακόμα δεν έχει επηρεαστεί σημαντικά από την εξέλιξη της τεχνολογίας. Η Βρετανία συγκαταλέγεται στις κορυφαίες ευρωπαϊκές χώρες όσον αφορά τις ψηφιακές υπηρεσίες που προσφέρονται στους πολίτες από το Δημόσιο, ενώ στις στρατηγικές της προτεραιότητες περιλαμβάνεται η περαιτέρω ανάπτυξη του GovTech ώστε να καταστεί παγκόσμιος κόμβος.

Οι διακρίσεις δεν άργησαν να έρθουν. Ετσι, η novoville κατατάσσεται στις 10 επικρατέστερες τεχνολογικές εταιρείες του GovTech, μεταξύ 140 εταιρειών. Επιπλέον, συμμετέχει στο πρόγραμμα Public GovStart, που έχει στόχο την υποστήριξη καινοτόμων λύσεων για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα της Βρετανίας.

Οι δύο συνιδρυτές της εταιρείας την περασμένη εβδομάδαβρέθηκαν στην 10 Downing Street του Λονδίνου. Στην πρωθυπουργική κατοικία, παρουσίασαν την τεχνολογική τους λύση στον διευθυντή του πολιτικού γραφείου της Τερίζα Μέι και σε κυβερνητικούς αξιωματούχους. Τη συζήτηση δεν θα μπορούσε να μην απασχολήσουν οι επιπλοκές για τις ευρωπαϊκές εταιρείες της Βρετανίας μετά το Brexit.

Τα επόμενα βήματα της εταιρείας περιλαμβάνουν την εξάπλωση της novoville σε νέες αγορές στην Ευρώπη. «Εργαζόμαστε επίσης για να προσθέσουμε νέες υπηρεσίες προς τους δημότες, όπως αυτές προκύπτουν από την ανάλυση των αναγκών τους σε τοπικό επίπεδο. Παρότι ο πυρήνας των υπηρεσιών είναι ο ίδιος για όλους τους πολίτες, από τις γεωγραφικές και κοινωνικές ιδιαιτερότητες προκύπτουν ανάγκες για νέες υπηρεσίες».