Με 13 εκατ. ευρώ –χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος –η Εθνική Πινακοθήκη βάζει τις μηχανές της στο φουλ. Και προγραμματίζει μέσα στο 2020 –με τρία χρόνια καθυστέρηση βάσει του αρχικού προγραμματισμού που ήθελε το κτιριακό συγκρότημα της Λεωφόρου Βασιλέως Κωνσταντίνου να εγκαινιάζεται στο τέλος του τρέχοντος έτους –να υποδεχθεί τους πρώτους της επισκέπτες σε ένα πλήρως ανακαινισμένο κτίριο, το οποίο θα διαθέτει επιπλέον 11.040 τ.μ. και θα καταλαμβάνει συνολικά 20.760 τ.μ., προοπτική που θα επιτρέψει την παρουσίαση 1.000 έργων έναντι 400 που ήταν εκτεθειμένα στους προηγούμενους εκθεσιακούς χώρους.
Η δωρεά, αν και γνωστή, ανακοινώθηκε χθες επισήμως αφού η Εθνική Πινακοθήκη σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού κατάφεραν να καλύψουν τις προϋποθέσεις που απαιτούνταν για την εκταμίευση του ποσού: τη διασφάλιση των 805.000 ευρώ που απαιτούνται για τη μεταφορά κι εγκατάσταση των μόνιμων συλλογών και τον εξοπλισμό του αμφιθεάτρου, ενώ ενισχύθηκε με 15 άτομα στον τομέα της φύλαξης (από τον ΟΔΙΕ) και εξασφάλισε την τεχνική υποστήριξη των εγκαταστάσεών της από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟ.
Για να εξασφαλιστεί η δωρεά, χρειάστηκε να βάλει το χέρι στην τσέπη και η Περιφέρεια Αττικής, η οποία διέθεσε 4,6 εκατ. ευρώ ώστε να εφαρμοστεί η υπό έγκριση μουσειογραφική μελέτη.
Και η ανακοίνωσή της –από τη στιγμή που σχεδόν όλες οι λεπτομέρειες ήταν εδώ και καιρό γνωστές –έμοιαζε περισσότερο με απάντηση σε όσους έκαναν λόγο για «παγωμένο» εργοτάξιο και καθυστερήσεις που κινδύνευαν να τινάξουν το έργο στον αέρα, προσθέτοντας έναν ακόμη ημιτελή χώρο στην πολύπαθη Αθήνα. Απόδειξη ότι η προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης Μουσείων και Τεχνικών Εργων του ΥΠΠΟ Ευγενία Γατοπούλου τόνισε ότι «το εργοτάξιο δεν σταμάτησε ποτέ», αν και παραδέχθηκε πως το έργο δεν έτρεξε με τους ρυθμούς που έπρεπε, καθώς πρόκειται για «ένα έργο δύσκολο, σύγχρονο, με προοπτικές, εξαιτίας του οποίου χάσαμε τον ύπνο μας πολλά βράδια», ενώ η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα πρόσθεσε ότι οι περαστικοί δεν αντιλαμβάνονται το προχωρημένο στάδιο του έργου, φέρνοντας ως παραδείγματα τις ολοκληρωμένες αποθήκες και τους πλήρως εξοπλισμένους χώρους των μηχανοστασίων.
ΑΡΧΕΣ 2019. Αν όλα πάνε από εδώ και στο εξής βάσει χρονοδιαγραμμάτων, το σύμπλεγμα των τριών κτιρίων –το Α και το Β προϋπήρχαν κι ανακαινίζονται, το Β μάλιστα δέχεται προσθήκη ενός επιπλέον ορόφου και αποκτά μια εντυπωσιακή πρόσοψη, ενώ το Γ είναι υπόγειος χώρος που θα φιλοξενήσει μεταξύ άλλων περιοδικές εκθέσεις -, θα είναι έτοιμο στις αρχές του 2019. Στο τέλος της ίδιας χρονιάς θα γίνει η μεταστέγαση του προσωπικού, ενώ στα μέσα του 2020 υπολογίζεται να ανοίξει ο χώρος με μια μεγάλη έκθεση – αφιέρωμα στο Λούβρο, όπως είχαν αποκαλύψει τον Φεβρουάριο «ΤΑ ΝΕΑ», αν και δεν έχει ακόμη εξασφαλιστεί η απαραίτητη χορηγία της τάξης των 300.000 ευρώ που απαιτείται για μια τέτοιου μεγέθους διοργάνωση. Ωστόσο τα χρήματα –και πάλι από χορηγία –έχουν εξασφαλιστεί για τη δεύτερη έκθεση, η οποία θα είναι αναδρομική του έργου του Κωνσταντίνου Παρθένη. Εκθέσεις που πιστεύουν οι ιθύνοντες ότι θα προσελκύσουν το κοινό, έτσι ώστε να καλυφθούν από τα έσοδα τα 600.000 ευρώ που υπολείπονται για τα ετήσια λειτουργικά έξοδα του μουσείου –υπολογίζονται σε 2,1 εκατ. ευρώ -, καθώς το ΥΠΠΟ θα το επιχορηγεί με 1,5 εκατ. ευρώ.
Για το έργο ανακαίνισης και επέκτασης της Εθνικής Πινακοθήκης, όσον αφορά το κτιριολογικό πρόγραμμα, έχουν προϋπολογιστεί 25.957.093 ευρώ, εκ των οποίων έχουν απορροφηθεί τα 15 εκατ. ώς τώρα. Τα 6,7 εκατ. ευρώ εξ αυτών προέρχονται από εθνικούς πόρους, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου.
Παράταση στο ΕΜΣΤ
Την ώρα που η Εθνική Πινακοθήκη έμοιαζε να παίρνει τη ρεβάνς με την επίσημη ανακοίνωση της δωρεάς μετά τα πρόσφατα πυρά που είχε δεχθεί, ως μαύρο πρόβατο εμφανίστηκε το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης αφού ο πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος Ανδρέας Δρακόπουλος δεν δίστασε να εκφράσει δημοσίως το παράπονό του για την κατάσταση στο νεότευκτο μουσείο. «Πρόκειται για ένα νέο έργο που αν δεν ανοίξει και δεν τρέξει σωστά, θα σαπίσει» είπε με αφορμή τη δωρεά των 3 εκατ. ευρώ που αναγκάστηκε να ανακαλέσει το ίδρυμα καθώς το μουσείο δεν κάλυπτε τις προϋποθέσεις. Λίγο λευκό στο μαύρο επιχείρησε να ρίξει η υπουργός Πολιτισμού ανακοινώνοντας την υπογραφή του οργανισμού λειτουργίας του ΕΜΣΤ που θα επιτρέψει την άμεση στελέχωσή του, ώστε μέσα στο 2018 να ενεργοποιηθεί η εν λόγω δωρεά (για την εφαρμογή τής μουσειογραφικής μελέτης, τον εξοπλισμό και τη μηχανοργάνωση), η οποία και θα επιτρέψει στο μουσείο να ανοίξει πλήρως στις αρχές του 2019 – μία ακόμη παράταση στα εγκαίνια που αναβάλλονται κάθε τόσο.