Τον περασμένο χειμώνα σημείωσε συνεχή sold out στο Φουαγέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Η «Οικογενειακή γιορτή» («Festen») που παρουσιάστηκε από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Γιάννη Παρασκευόπουλου, ανεβαίνει πλέον στην Αθήνα ύστερα από πρόσκληση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου. «Η πρώτη μου επαφή με το έργο ήταν όταν προβλήθηκε η ταινία “Festen” του Τόμας Βίντερμπεργκ, το 1998» λέει ο σκηνοθέτης. «Από την πρώτη στιγμή που την είδα είχα σκεφτεί ότι θα ήταν πολύ ωραίο να γίνει θεατρικό έργο. Συμπτωματικά, μαζί μου ήταν ο Σίμος Κακκάλας με τον οποίο είχαμε την ομάδα Θεατρικές Μορφές και παίζοντας μεταξύ μας είχαμε πει ότι θα δημιουργήσουμε και εμείς ένα δικό μας Δόγμα για να σκηνοθετούμε τις παραστάσεις μας σύμφωνα με αυτό. Ηταν περισσότερο ένα παιχνίδι, αλλά μας άρεσε η λογική ότι έχουν βάλει κάποιοι άνθρωποι περιορισμούς στη δουλειά τους που ουσιαστικά τους απελευθερώνουν». To «Festen», ως γνωστόν, ήταν η πρώτη ταινία του Δόγματος 95, της κινηματογραφικής σχολής που δημιούργησε ο Λαρς φον Τρίερ μαζί με άλλους δανούς κινηματογραφιστές, με στόχο την επινόηση μιαςκινηματογραφικής φόρμας που δεν θα στηριζόταν στα τεχνικά μέσα, στα ειδικά εφέ και στις συμβάσεις που δημιουργούν στους θεατές μια ψευδαίσθηση της πραγματικότητας.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ. Η επιτυχία της παράστασης κατά τον σκηνοθέτη οφείλεται σε δύο λόγους. «Πέρα από την επιλογή του ίδιου του έργου που είναι προκλητικό και καλογραμμένο, η απήχηση στον κόσμο έχει να κάνει τελικά με δύο πράγματα. Το ένα είναι ότι παίχτηκε σε έναν μη-θεατρικό χώρο (σ.σ. στο Φουαγέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών) άρα οι θεατές “έμπαιναν” στη δράση χωρίς να αποτελούν μέρος της –όλα συνέβαιναν ανάμεσά τους και αυτό αναπόφευκτα οδηγούσε τους ηθοποιούς σε μια υποκριτική λιτότητα και αλήθεια. Το δεύτερο, που κι μένα με προβλημάτισε μέχρι να ανέβει η παράσταση, έχει να κάνει με τον θεσμό της οικογένειας. Παρόλη την κρίση, τις δυσκολίες που περνάμε, υπάρχει ένας πυρήνας πολύ ισχυρός. Αρα λοιπόν ένα έργο που έχει στο κέντρο την οικογένεια μπορεί να βρει ανταπόκριση στον κόσμο. Ολοι μας με κάποιον τρόπο εμπλεκόμαστε μέσα σε ένα οικογενειακό περιβάλλον. Νομίζω ότι ο κόσμος ταυτίστηκε και συνδέθηκε με αυτή την οικογένεια, με τις λειτουργίες της, με τα μυστικά και τους φόβους της και λιγότερο φυσικά με το ίδιο το θέμα της σεξουαλικής κακοποίησης. Γιατί και η ίδια η παράσταση δεν ήθελε να στοχεύσει στο να καταδείξει έναν θύτη ή να προβάλει ένα θύμα που έχει υποστεί κακοποίηση, αλλά να δείξει την αγωνία και την προσπάθεια των ανθρώπων αυτών να αποδεχτούν την ύπαρξή τους και να προχωρήσουν».

INFO

«Οικογενειακή γιορτή» των Τόμας Βίντερμπεργκ, Μόγκενς Ρούκοφ, Μπο Χρ. Χάνσεν. Θεατρική διασκευή: Ντέιβιντ Ελντριτζ. Σκηνοθεσία: Γιάννης Παρασκευόπουλος. Διανομή (με σειρά εμφάνισης): Χρίστος Στυλιανού, Στεφανία Ζώρα, Κωνσταντίνος Χατζησάββας. H παράσταση χαρακτηρίζεται ακατάλληλη.

Εθνικό Θέατρο – Κτίριο Τσίλλερ, αίθουσα εκδηλώσεων (Αγ. Κωνσταντίνου 22, τηλ. 210-5288.100), 7, 8, 9/7 στις 21.00 (στις 8/7 και μία απογευματινή στις 18.00).