«Τα πανεπιστήμια σήμερα έχουν γίνει “άντρα” έκνομων συμπεριφορών. Αυτά δεν είναι φυσιολογικά πράγματα». Με αυτή τη φράση του χθες, στην εκδήλωση πανεπιστημιακών κατά του νόμου Γαβρόγλου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε το στίγμα των γαλάζιων διαθέσεων σε ακόμη ένα μέτωπο, αυτό της ανώτατης εκπαίδευσης. Η ΝΔ είναι αποφασισμένη να κλιμακώσει τη σφοδρή επίθεσή της στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ εν μέσω θέρους και για τις αλλαγές που σχεδιάζει στα ΑΕΙ με σχέδιο νόμου ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου.

Ενδεκτικό αυτής της τακτικής είναι ότι χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης και σύσσωμος ο τομέας Παιδείας του κόμματος έδωσαν το «παρών» στην εκδήλωση που διοργάνωσε η Πρωτοβουλία για Παιδεία και Ανάπτυξη (ΠΡΩΠΑΙΔΕΙΑ) κατά του νομοσχεδίου Γαβρόγλου. Η αξιωματική αντιπολίτευση έχει ξεκαθαρίσει εδώ και καιρό πως είναι αντίθετη με τις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση στην ανώτατη εκπαίδευση, τις οποίες χαρακτηρίζει οπισθοδρόμηση για τη χώρα. Ετσι, χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης με την παρουσία του στην εκδήλωση επανέλαβε εμφατικά πως δέσμευση δική του και της ΝΔ είναι να αλλάξει ξανά το νομικό πλαίσιο που διέπει σήμερα την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση «με μια λογική βελτίωσης του νόμου Διαμαντοπούλου, αλλά και ενσωματώνοντας την εμπειρία από την εφαρμογή του νόμου». Κύρια στόχευση της νομοθετικής πρωτοβουλίας της ΝΔ θα είναι –όπως διεμήνυσε –«να διορθώσουμε τη μεγάλη ζημιά που σήμερα δυστυχώς συμβαίνει στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης». Οπως τόνισε, η ΝΔ έχει ήδη προετοιμάσει πολλές πτυχές της νομοθετικής της πρωτοβουλίας. Βάρος, σημείωσε, θα δοθεί στην αξιολόγηση των πανεπιστημίων αλλά και στην περιορισμένη εμπλοκή του υπουργείου στα εσωτερικά των ιδρυμάτων, ενώ βασικό χαρακτηριστικό της γαλάζιας πρότασης θα είναι να αφουγκράζεται τις προκλήσεις της κοινωνίας.

Ο πρόεδρος της ΝΔ άσκησε αυστηρή κριτική στον κυβερνητικό συνασπισμό για τους χειρισμούς του στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης και κυρίως για τα φαινόμενα βίας εντός των ιδρυμάτων και το θέμα του ασύλου. «Πρέπει να αντιληφθούμε όλοι πως σήμερα η κατάσταση στα πανεπιστήμια είναι άκρως προβληματική. Υπάρχουν περιστατικά βίας. Τα πανεπιστήμια έχουν γίνει “άντρα” έκνομων συμπεριφορών. Αυτά δεν είναι φυσιολογικά πράγματα» σχολίασε. Μάλιστα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης εμμέσως πλην σαφώς απηύθυνε κάλεσμα στους φοιτητές να κινητοποιηθούν κατά του νόμου Γαβρόγλου λέγοντας πως θα ήθελε να δει «μεγαλύτερη αντίδραση και από τους φοιτητές».

ΔΗΣΥ ΚΑΙ ΠΟΤΑΜΙ. Σε κοινή γραμμή με την αξιωματική αντιπολίτευση κατά των αλλαγών που σχεδιάζει η κυβέρνηση στην ανώτατη εκπαίδευση είναι, πάντως, τόσο η Δημοκρατική Συμπαράταξη όσο και Το Ποτάμι. Παρόντες στην εκδήλωση που διοργάνωσαν οι καθηγητές πανεπιστημίου «κατά της οπισθοδρόμησης που επιχειρείται με το νομοσχέδιο Γαβρόγλου» ήταν ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Βαγγέλης Βενιζέλος αλλά και ο επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρος Θοδωράκης. Αναφερόμενος στις αλλαγές που προωθούνται στα ΑΕΙ, ο Βενιζέλος επιτέθηκε στη συγκυβέρνηση επισημαίνοντας πως «το νομοσχέδιο αυτό λειτουργεί ως ένας τεράστιος αντιπερισπασμός, ένας αντιπερισπασμός του παρελθόντος εις βάρος του μέλλοντος». Οπως πρόσθεσε, ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται σε αδιέξοδο στο πεδίο της οικονομίας και «προκειμένου να το εξισορροπήσει εισβάλλει με βιαιότητα στο γήπεδο των θεσμών.«Δίνει, λοιπόν, το μήνυμα ενός δήθεν ριζοσπαστισμού με τη μορφή του απόλυτου συντηρητισμού».

Από την πλευρά του ο Σταύρος Θοδωράκης στηλίτευσε τον τρόπο λειτουργίας των κομματικών παρατάξεων μέσα στα πανεπιστήμια επιρρίπτοντας ευθύνες στα κόμματα. «Θα πρέπει οι κομματικές παρατάξεις να αποσυρθούν από τα πανεπιστήμια. Δεν μπορεί οι κομματικές παρατάξεις να θεωρούν τα πανεπιστήμια δικά τους πεδία δράσης για στρατολόγηση οπαδών».

Στην εκδήλωση συμμετείχαν πολλοί καθηγητές πανεπιστημίων οι οποίοι κατηγόρησαν την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας πως με τις αλλαγές που προωθούν τα ανώτατα ιδρύματα θα επιστρέψουν στο παρελθόν και στο 1982. Ο καθηγητής του ΕΜΠ Νίκος Σταυρακάκης επέκρινε τον υπουργό Παιδείας λέγοντας πως «βλέπει τα πανεπιστήμια ως υπηρεσίες του υπουργείου», ενώ κάλεσε όλα τα πολιτικά κόμματα με ευρωπαϊκό και προοδευτικό πρόσημο να συμμαχήσουν κατά του νόμου.