Σημαντικές αποκλίσεις ανάμεσα στις ονομαστικές και τις πραγματικές ταχύτητες σύνδεσης στο Ιντερνετ, τις οποίες προσφέρουν στους συνδρομητές τους οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι μέσω των σταθερών δικτύων, διαπιστώνουν οι μετρήσεις της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ, κατά μέσον όρο, το ποσοστό της πραγματικής ταχύτητας στη ροή καθόδου (download) είναι στο 39,26% της ονομαστικής ταχύτητας και στη ροή ανόδου (uphold) στο 62,6%.
Τα στοιχεία της ετήσιας Εκθεσης Ανοικτού Διαδικτύου 2016-2017 της ΕΕΤΤ διαβιβάστηκαν πριν από λίγες μέρες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Σώμα Ευρωπαίων Ρυθμιστών Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (BEREC), στο πλαίσιο εφαρμογής για πρώτη χρονιά του Κανονισμού 2015/2120.
Οπως επισημαίνεται από την ΕΕΤΤ, το πολύ χαμηλό ποσοστό της πραγματικής ταχύτητας που επιτυγχάνεται στα σταθερά δίκτυα «δημιουργεί εικόνα ασυνέπειας μεταξύ της διαφημιζόμενης και της πραγματικής ταχύτητας».
Το γεγονός αυτό αποδίδεται από την ΕΕΤΤ κυρίως στη χρησιμοποιούμενη τεχνολογία xDSL (ADSL, VDSL), στην οποία παρατηρούνται σημαντικές «απώλειες» όσο μεγαλώνει η απόσταση του χρήστη από το αστικό κέντρο. Επίσης, αποδίδονται στο γεγονός ότι οι τρέχουσες ονομαστικές ταχύτητες αντιστοιχούν σε μέγιστες θεωρητικές ταχύτητες σύνδεσης δεδομένων, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη παράγοντες όπως το μήκος της γραμμής και η συμφόρηση του δικτύου.

Πρακτικές διαχείρισης

Ακόμα, σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, οι διαφορές μεταξύ ονομαστικών και πραγματικών ταχυτήτων οφείλονται και στις πρακτικές που ακολουθούνται στη διαχείριση της τηλεπικοινωνιακής κίνησης. Ειδικότερα, εφαρμόζονται αυστηρότερες απαιτήσεις ποιότητας, π.χ. στην κίνηση φωνής ή βίντεο, ενώ μπαίνουν και φραγές για λόγους ασφαλείας. Επιπλέον, υπάρχουν και φραγές που εφαρμόζουν οι ίδιοι οι συνδρομητές (π.χ. υπηρεσίες γονικού ελέγχου).

«Ορισμένες περιπτώσεις εσκεμμένης υποβάθμισης της κίνησης επιλεγμένων εφαρμογών χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης» αναφέρει η ΕΕΤΤ, τονίζοντας ότι σύμφωνα με τον κανονισμό «θα πρέπει να υπάρχει ίση μεταχείριση της κίνησης, ενώ οποιαδήποτε διαφοροποίηση θα πρέπει να βασίζεται σε αντικειμενικές απαιτήσεις των διάφορων τύπων κίνησης».
Επιπλέον, από τις απαντήσεις σε σχετικό ερωτηματολόγιο της ΕΕΤΤ, αλλά και από την εξέταση των όρων παροχής – χρήσης των υπηρεσιών, διαπιστώθηκε σημαντικό έλλειμμα ως προς την ενημέρωση των τελικών χρηστών σχετικά με τις πρακτικές διαχείρισης της κίνησης που εφαρμόζονται. Η πλειονότητα των παραπόνων που καταγράφηκαν από την ΕΕΤΤ αφορούν τη γενική ποιότητα των υπηρεσιών που δέχονται οι συνδρομητές.

Εθνικός κανονισμός

Για την αντιμετώπιση της κατάστασης αυτής, η ΕΕΤΤ προωθεί τη σύνταξη, εντός του 2017, ενός εθνικού κανονισμού για το ανοικτό Διαδίκτυο, όπου μεταξύ άλλων, θα διευθετούνται ζητήματα όπως η πληρέστερη ενημέρωση των συνδρομητών, τα χαρακτηριστικά των ταχυτήτων του Διαδικτύου και οι δυνατές μεθοδολογίες εκτίμησής τους, ώστε να είναι κοντά στις ρεαλιστικά αναμενόμενες ταχύτητες που λαμβάνουν οι συνδρομητές. Παράλληλα, θα δημιουργηθεί πλαίσιο βάσει του οποίου οι συνδρομητές θα μπορούν να διεκδικούν αποζημιώσεις ή επανορθώσεις.
Οσον αφορά τους δείκτες ποιότητας δεδομένων στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, η ΕΕΤΤ θα θέσει σε πιλοτική λειτουργία, εντός του 2017, ένα υβριδικό σύστημα μέτρησης των δεικτών αυτών σε διάφορους χώρους και για διάφορα σενάρια κινητικότητας.