Σύμφωνα με τα στελέχη του οργανισμού, οι επενδύσεις αυτές δεν θα είναι «παχιά λόγια – καλές προθέσεις» αλλά συμβατικές δεσμεύσεις, που συνδέονται με την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της COSCO Shipping, της τέταρτης μεγαλύτερης ναυτιλιακής δύναμης στον κόσμο, που εξαγόρασε το 51% του ΟΛΠ. Είναι, δηλαδή, όρος-ρήτρα στη σύμβαση παραχώρησης ότι με το που θα ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες επενδύσεις εντός του καθορισμένου πενταετούς χρονοδιαγράμματος, το μετοχικό κεφάλαιο της COSCO θα αυξηθεί στο 67%.
Στην ουσία, το 2017 είναι η πρώτη χρονιά οικοδόμησης και ανάπτυξης του νέου ΟΛΠ, έχει πει ο διευθύνων σύμβουλός του Captain Fu Chengqiu, καθώς το 2016 η καινούργια διοίκηση του οργανισμού ανέλαβε να διαχειριστεί την ομαλή μετάβαση και την αναδιοργάνωση της εταιρείας, αλλά και να προετοιμάσει την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος.
Μεγάλο μέρος των προωθούμενων επενδύσεων είναι αφιερωμένο στην κρουαζιέρα. Στο πλαίσιο αυτό εξελίσσεται ο σχεδιασμός για την επέκταση του λιμανιού του Πειραιά, που τώρα μπορεί να εξυπηρετεί ταυτόχρονα 9 – 11 κρουαζιερόπλοια. Στόχος είναι να μπορεί το νότιο τμήμα του να υποδέχεται τέσσερα μεγάλα πλοία νέας γενιάς, άνω των 400 μ. το καθένα. «Επιδίωξή μας είναι να αναδείξουμε περαιτέρω τον Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας (homeporting) κρουαζιέρας. Ηδη πετύχαμε και άρχισαν να έρχονται τουρίστες από την Κίνα, θέλουμε εδώ ακόμα περισσότερους. Μάλιστα, δρομολογούμε και το Berth Allocation System ώστε στο εξής να επιβεβαιώνουμε έγκαιρα τις θέσεις των κρουαζιερόπλοιων, από τώρα κανονίζουμε τις αφίξεις τους για το 2018-2019. Μέχρι πρότινος, οι μεγάλες εταιρείες ανακοίνωναν τα προγράμματά τους δύο χρόνια πριν, χωρίς ωστόσο να έχουν συνεννοηθεί και με το λιμάνι ότι μπορεί όντως να δεχθεί τα πλοία τους. Κανόνιζαν μόνες τους και αυτό δεν θα συνεχιστεί» σημειώνει η Ρήγα.
Εφεραν 250 Κινέζουςγια κρουαζιέρα
Τον περασμένο Απρίλιο έφθασε στον Πειραιά η πρώτη οργανωμένη ομάδα 250 κινέζων τουριστών κρουαζιέρας, για να ταξιδέψει στα ελληνικά νησιά. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ COSCO Shipping και ΟΛΠ, στην προσπάθεια της διοίκησης του Οργανισμού να ανοίξει την κινεζική αγορά κρουαζιέρας στη Μεσόγειο ώστε να ενισχυθεί η θέση του μεγαλύτερου ελληνικού λιμανιού στη διεθνή βιομηχανία κρουαζιέρας. «Η Ελλάδα δεν μπορούσε μόνη της να ανοίξει την αγορά της Ασίας, ενώ η COSCO έχει τη δύναμη να πιέσει τις Κινεζικές Αερογραμμές για απευθείας πτήσεις» λένε οι άνθρωποι του ΟΛΠ, σημειώνοντας ότι η Air China αναμένεται να προσθέσει από το φθινόπωρο απευθείας δρομολόγια στη γραμμή Πεκίνο – Αθήνα. Με τη σειρά της, η COSCO υπέγραψε συμφωνία με τις Κινεζικές Ανατολικές Αερογραμμές, την τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της ασιατικής χώρας, ώστε να φέρνει με απευθείας ναυλωμένες πτήσεις γκρουπ κινέζων τουριστών στην Ελλάδα, όπου θα επιβιβάζονται από Πειραιά στα κρουαζιερόπλοια που πλέουν σε Αιγαίο, Μεσόγειο και Αδριατική.
Οι επικείμενες μαζικές αφίξεις τουριστών από την Κίνα μεταφράζονται σε προσδοκώμενη αύξηση των τουριστικών εσόδων. Βραχυπρόθεσμος στόχος του ΟΛΠ είναι να αυξηθούν σε ενάμισι εκατ. τον χρόνο οι επιβάτες που θα αναχωρούν για κρουαζιέρα από τον Πειραιά (τώρα είναι περίπου ένα εκατ.), μακροπρόθεσμος ο διπλασιασμός τους. Προς την κατεύθυνση αυτή, επί τάπητος είναι το project για την αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών. «Σε πέντε χρόνια ο ταξιδιώτης και ο επισκέπτης του Πειραιά, μέσα στο λιμάνι και στη γύρω περιοχή, θα βλέπει ξενοδοχεία, shopping centers, outlets, εστιατόρια, ενδεχομένως και σινεμά. Θα δει πολλά!» περιγράφει η Θεοδώρα Ρήγα. «Ο Πειραιάς δεν θα είναι μέρος όπου θα έρχεσαι και θα φεύγεις αμέσως όπως είναι τώρα, αλλά οι επισκέπτες διερχόμενοι θα μπορούν να περνούν ευχάριστα τον χρόνο τους. Θέλουμε να μπορούν και να φεύγουν γρήγορα για τον προορισμό τους, αντί να εγκλωβίζονται στην κίνηση του λιμανιού. Πρέπει και τα πλοία να δένουν γρήγορα, όχι να περιμένουν τους πλοηγούς. Να υπάρχει συνεργασία και με το αεροδρόμιο ώστε ο ταξιδιώτης να μπορεί να κάνει check in από το λιμάνι. Γι’ αυτό και ήδη είμαστε σε επαφές με το αεροδρόμιο για να το ρυθμίσουμε» τονίζει η Ρήγα.
Τα επόμενα χρόνια, μάλιστα, θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα του μετρό και του τραμ στον Πειραιά, οπότε η πρόσβαση και από άλλες περιοχές της Αττικής θα είναι πιο εύκολη. Τότε, επίσης, σύμφωνα με τα στελέχη του ΟΛΠ, θα μπορούν να αξιοποιηθούν και οι υποδομές για την εξυπηρέτηση των μεγαλύτερων σύγχρονων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αυτοκινήτων. Και αυτό γιατί, αφενός, θα έχει ολοκληρωθεί η δυτική προβλήτα στο container terminal, που σημαίνει ότι η συνολική δυναμικότητα των τριών προβλητών θα ανεβεί στα 7.200.000 TEU, άρα θα έχει επιτευχθεί ο στόχος να γίνει ο Πειραιάς πρώτο λιμάνι στη Μεσόγειο –τώρα είναι μόνο στην ακτοπλοΐα. Αφετέρου, και στο car terminal θα έχει αλλάξει η εικόνα εφόσον και εκεί θα γίνουν επενδύσεις-επεκτάσεις με πολυώροφα πάρκινγκ και logistics center.