Ονειρο θερινής νυκτός αποδείχθηκε και φέτος το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Οι τουρίστες εξακολουθούν να ξεροσταλιάζουν στην ουρά κάτω από τον ήλιο για το μαγικό χαρτάκι έξω από τον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού, της Φαιστού, των Δελφών και της Ολυμπίας, μεταξύ άλλων, ενώ και στην Ακρόπολη, αν και η αναμονή έχει μειωθεί εν μέρει λόγω πιλοτικής εφαρμογής του μέτρου, οι ουρές δεν έχουν εξαφανιστεί.
Αν είχε τεθεί σε εφαρμογή το ηλεκτρονικό εισιτήριο, οι επισκέπτες θα μπορούσαν να το έχουν εκδώσει από τον υπολογιστή τους πριν καν ξεκινήσουν το ταξίδι τους για την Ελλάδα. Σύστημα που θα διευκόλυνε όχι μόνο τους ίδιους, αλλά θα επέτρεπε και στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων –τον εισπρακτικό μηχανισμό του υπουργείου Πολιτισμού δηλαδή –να έχει εικόνα των εσόδων του σε πραγματικό χρόνο, αποφεύγοντας παράλληλα την πιθανή διαφυγή. «Ακόμη κι αν ξεκινούσαμε αύριο το πρωί να εγκαθιστούμε το απαραίτητο σύστημα, χρειαζόμαστε τουλάχιστον τρεις μήνες εργασιών, κάτι που σημαίνει πρακτικά ότι η σεζόν έχει χαθεί» λέει στο «Νσυν» η πρόεδρος του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων Ασπασία Λούβη.
Οι αριθμοί είναι ενδεικτικοί κατά την εφαρμογή μόλις μιας εκδοχής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου μόνο στον Ιερό Βράχο και μόνο για την έκδοση ομαδικών εισιτηρίων. Στο εκδοτήριο δίπλα στον Διόνυσο οι συναλλαγές γίνονται κατά κύριο λόγο ηλεκτρονικά, αφορούν μεγάλες ομάδες επισκεπτών μέσω πρακτορείων και γίνεται αυστηρός έλεγχος σχετικά με την παροχή δωρεάν εισόδου. Τα στοιχεία που προκύπτουν δείχνουν ότι την περίοδο Απριλίου 2016 – Μαρτίου 2017, αν και οι επισκέπτες αυξήθηκαν κατά 6,35% σε σύγκριση με το διάστημα Απριλίου 2015 – Μαρτίου 2016, τα εισιτήρια ελευθέρας εισόδου αυξήθηκαν μόλις κατά 0,94%, προβληματίζοντας τους υπευθύνους σχετικά με τα διαφυγόντα κέρδη από την έκδοση εισιτηρίων με τον παραδοσιακό τρόπο.
Οι ουρές, δε, μειώθηκαν δραστικά, αν αναλογιστεί κάποιος ότι την περίοδο Μαΐου – Ιουνίου 2017 περί τους 258.00 επισκέπτες είχαν εξυπηρετηθεί μέσω της ηλεκτρονικής κράτησης και στην ουρά του συμβατικού εκδοτηρίου χρειάστηκε να περιμένουν 231.430 άτομα.
ΕΛΛΕΙΨΗ ΜΟΝΙΜΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ. Τις πταίει λοιπόν που αν και ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης είχε ανακοινώσει την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου από το 2015, εν έτει 2017 δεν έχει προχωρήσει το έργο; Και μάλιστα την ώρα που υπάρχουν ήδη δύο μεγάλοι χορηγοί, οι οποίοι καλύπτουν από τα έξοδα για την προμήθεια και την εγκατάσταση του εξοπλισμού –σε δέκα χώρους αρχικά –έως την οργάνωση του λογιστηρίου και την εκπαίδευση του προσωπικού; «Η έλλειψη μόνιμου προσωπικού» υποστηρίζει η πρόεδρος του ΤΑΠ. «Είμαστε το ταμείο – ραχοκοκαλιά του υπουργείου Πολιτισμού και λειτουργούμε με συμβασιούχους λογιστές, οι οποίοι δεν επαναπροσλαμβάνονται μετά τη λήξη του οκταμήνου. Μαθαίνουν τη δουλειά κι εκεί που αρχίζουν να αποδίδουν τα μέγιστα φεύγουν. Το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα σαπίσει μόλις λήξουν οι συμβάσεις των υπαλλήλων που θα το θέσουν σε λειτουργία». Πώς θα προσλάβει όμως το ΤΑΠ το μόνιμο προσωπικό που απαιτείται όταν χρονίζει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που ταλανίζουν πολλούς δημόσιους φορείς, η έλλειψη οργανισμού λειτουργίας; Οι εξαγγελίες της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ τον ήθελαν έτοιμο τον Αύγουστο του 2015. Οπως όλα δείχνουν, όμως, θα φτάσει ο Αύγουστος του 2017 χωρίς να έχει εγκριθεί ακόμη. «Είναι έτοιμος εδώ κι έναν χρόνο, μετά τις τελευταίες αλλαγές που έκανε ο τέως υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς. Δεν πρόλαβε όμως να τον υπογράψει. Μας πρόλαβε ο ανασχηματισμός και έμεινε στο συρτάρι της νέας υπουργού» λέει η Ασπασία Λούβη.
ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΦΥΛΑΚΕΣ. Αλλες προτεραιότητες της Λυδίας Κονιόρδου κράτησαν πίσω τον οργανισμό που θα επάνδρωνε και θα επέτρεπε την απογείωση του εισπρακτικού μηχανισμού του ΥΠΠΟ; Ή μήπως πιέσεις από τον κλάδο των αρχαιοφυλάκων, που δεν θέλουν την εφαρμογή του καθώς πλέον οι υπερωρίες και τα εξαιρέσιμά τους δεν θα πληρώνονται μέσω του ΤΑΠ αλλά μέσω του ΥΠΠΟ; «Δεν επιθυμούμε αυτή την αλλαγή, διότι οι υπερωριακές και εξαιρέσιμες αμοιβές μόνιμων και έκτακτων αρχαιοφυλάκων φτάνουν τα 17 εκατ. ευρώ ετησίως» παραδέχεται ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων Γιάννης Μαυρικόπουλος. «Μέσω του ΤΑΠ υπάρχει μια ροή και πληρωνόμαστε ανά δίμηνο. Αν το ποσό αυτό περάσει στο ΥΠΠΟ, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους πιθανότατα θα το βρει πολύ υψηλό και θα ζητήσει περικοπές, ενώ θα έχουμε και πολλές καθυστερήσεις στην καταβολή» εκτιμά. «Οι αρχαιοφύλακες όμως δεν είναι δικοί μας υπάλληλοι. Για ποιον λόγο πρέπει να πληρώνουμε τα εξαιρέσιμά τους; Και για ποιον λόγο, αν εργάζονται τεκμηριωμένα, τις υπερωρίες αυτές θα τους τις αρνηθεί το ΓΛΚ; Πληρώνουμε χρήματα χωρίς να ελέγχονται από τις οικονομικές υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, μόνο βάσει των καταστάσεων που στέλνουν οι εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα. Τα δικά μας λειτουργικά έξοδα ως ΤΑΠ είναι περί τα 8-9 εκατ. ετησίως. Κρατάμε άλλα 10 εκατ. ευρώ για τις απαλλοτριώσεις και τα υπόλοιπα πηγαίνουν στο ΥΠΠΟ. Σήμερα από τα έσοδά μας στο ΥΠΠΟ (σ.σ. αφού αφαιρεθούν λειτουργικά κι έξοδα απαλλοτριώσεων) καταλήγει μόλις το 40% –ποσό που διατίθεται για τις λειτουργικές δαπάνες των εφορειών αρχαιοτήτων ανά την Ελλάδα. Με το υπόλοιπο 60% καλούμαστε να πληρώσουμε υποχρεώσεις που δεν είναι δικές μας, όπως τα εξαιρέσιμα των αρχαιοφυλάκων ή τις επιδημίες των αρχαιολόγων. Εμείς θέλουμε να δώσουμε όλο αυτό το ποσό στο ΥΠΠΟ και να το διαχειριστεί όπως επιθυμεί και να απαλλαγούμε από ένα βάρος που δεν μας ανήκει» λέει η Ασπασία Λούβη και παραπέμπει σε αριθμητικά στοιχεία.
Το 2014 τα έσοδα του Ταμείου ήταν 45 εκατ. ευρώ και στο ΥΠΠΟ κατέληξαν 12 εκατ. ευρώ. Το 2016 –οπότε κι ίσχυσε η αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων –τα έσοδα εκτοξεύτηκαν στα 88,6 εκατ., εκ των οποίων στο ΥΠΠΟ διατέθηκαν τα 35, «ενώ θα μπορούσαμε να έχουμε δώσει σχεδόν τα διπλάσια» εκτιμά η πρόεδρος του ΤΑΠ, την ώρα που ο πρόεδρος της ΠΕΥΦΑ είναι κατηγορηματικός: «Αν προχωρήσει αυτή η αλλαγή, την επομένη θα μπει λουκέτο σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία σε ολόκληρη την Ελλάδα».