Μετά την Google, στο στόχαστρο της ευρωπαϊκής αντιμονοπωλιακής πολιτικής μπαίνει και το facebook. Η καταγραφή προσωπικών δεδομένων των χρηστών εκ μέρους του facebook φαίνεται ότι θα είναι η επόμενη μεγάλη υπόθεση με την οποία θα ασχοληθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, προκειμένου να ελέγξει αν το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο στον κόσμο συλλέγει πληροφορίες από χρήστες που βοηθούν στη δημιουργία τεράστιων εσόδων από διαφημίσεις.

Την αρχή έκαναν ήδη οι γερμανικές Αρχές. Το facebook έχει ήδη μπει στο μάτι του γερμανικού Ομοσπονδιακού Γραφείου εναντίον των Καρτέλ, που εξετάζει κατά πόσο η υπηρεσία ουσιαστικά εκμεταλλεύεται τη δημοτικότητά της προκειμένου οι χρήστες να συμμορφώνονται με όρους και προϋποθέσεις που ενδέχεται να μην κατανοούν. Διόλου τυχαία, οι λεπτομέρειες που παρέχουν οι χρήστες μέσω των σελίδων τους συμβάλλουν καθοριστικά στη δημιουργία στοχευμένων διαφημίσεων που με τη σειρά τους έχουν πλουτίσει την εταιρεία.

Το γερμανικό Ομοσπονδιακό Γραφείο εναντίον των Καρτέλ εκτιμά ότι το facebook «αποσπά» τις πληροφορίες από τους χρήστες του, όπως δήλωσε στο Bloomberg ο Frederik Wiemer, συνεργάτης του νομικού γραφείου Heuking Kuehn Lueer Wojtek στο Αμβούργο. «Εάν κάποιος διαφωνεί με τη χρήση των δεδομένων, τότε αυτόματα αποκλείεται από την κοινότητα του κοινωνικού δικτύου» συμπλήρωσε το στέλεχος του γερμανικού δικηγορικού γραφείου. Σύμφωνα με τον ίδιο, το facebook εκμεταλλεύεται τον φόβο της κοινωνικής απομόνωσης των χρηστών προκειμένου να έχει πρόσβαση σε όλες τις δραστηριότητές τους.

Οπως αναφέρει το Bloomberg, μετά την υπόθεση Google, o αντιμονοπωλιακός βραχίονας της Ευρωπαϊκής Ενωσης ξαναβάζει στο μάτι αμερικανικές επιχειρήσεις τεχνολογίας, ελέγχοντας κατά πόσο η συμπεριφορά τους βλάπτει τον υγιή ανταγωνισμό και τους χρήστες τους. Εναν χρόνο πριν είχε εκδώσει απόφαση με την οποία καλούσε την Apple να καταβάλει ποσό ύψους 13 δισ. ευρώ (14,9 δισ. δολαρίων) ως επιστροφή φόρων. Δεν έχουν περάσει επίσης παρά μερικές εβδομάδες από τότε που η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ επέβαλε πρόστιμο ύψους 2,4 δισ. ευρώ στην Google επειδή αξιοποιούσε προς όφελός της τα αποτελέσματα αναζήτησης των χρηστών.

Σύμφωνα ωστόσο με νομικούς κύκλους, οι ερευνητές του Ομοσπονδιακού Γραφείου εναντίον των Καρτέλ εξετάζουν τα όρια του αντιμονοπωλιακού νόμου –με διακλαδώσεις πολύ πέρα από τη Γερμανία και αυτό καθαυτό το facebook. Στην πράξη έχουν βάλει στο μάτι κάθε είδους ισχυρή εταιρεία τεχνολογίας που επιδιώκει να βρει νέους τρόπους για να αξιοποιεί τα στοιχεία των πελατών της.

Δεν είναι η πρώτη φορά που το facebook αντιμετωπίζει προβλήματα με τις ευρωπαϊκές Αρχές. Δεν πάει πολύς καιρός από τότε που οι Βρυξέλλες είχαν επιβάλει πρόστιμο ύψους 110 εκατ. ευρώ στo facebook για παραπλάνηση των κανονιστικών αρχών το 2014.