Θα φανταζόταν κανείς πως ένα βιβλίο όπως η «Ερυθρόλευκη τρέλα» του Κώστα Κρεμμύδα, σε περίπτωση που μεταφραζόταν, δεν θα έλεγε απολύτως τίποτε σ’ έναν αλλόγλωσσο αναγνώστη –για παράδειγμα Νοτιοαμερικάνο ή Αυστραλό -, η γλώσσα του δηλαδή θα ήταν μικρής, ασθενικής εμβέλειας. Συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Αισθάνεσαι τη γλώσσα του τόσο πλούσια και χυμώδη, ώστε όσο αμήχανος ή απορημένος κι αν θα έμενε ο αναγνώστης που αναφέραμε, θα καταλόγιζε στον εαυτό του το σχετικό σφάλμα, αν βέβαια η μετάφραση διέσωζε σημαντικά στοιχεία της πρωτότυπης γλώσσας. Χώρια που θα επειγόταν να μάθει ελληνικά προκειμένου να οικειωθεί άμεσα περιστατικά στα οποία, όπως στις μεγάλες πεζογραφικές τοιχογραφίες, η πιο σκληρή, ή μυστική, πραγματικότητα μεταστοιχειώνεται σ’ ένα παραμύθι, ώστε ακόμη κι αν την έχει ζήσει ή πληροφορηθεί ως ένα συγκλονιστικό γεγονός, όπως την εκτέλεση του Νίκου Πλουμπίδη, να σου μοιάζει με κομμάτι μιας αφηγηματικής σύνθεσης.
Ομφαλός της Γης
Για όποιον θα αναρωτιόταν πώς συμβαίνει, μαζί με την «τρέλα» του Κώστα Κρεμμύδα για τον Ολυμπιακό, στον ίδιο βαθμό να γνωρίζουμε τον Κολωνό –γενέτειρα του συγγραφέα –ως ομφαλό της Γης, ενώ η θρυλική ποδοσφαιρική ομάδα δεν είχε ποτέ αγωνιστεί στο έδαφός του, η απάντηση είναι πως ο Κολωνός τον ενδιαφέρει τόσο σε σχέση με το απώτατο παρελθόν του όσο και με το πιο ζωηρό παρόν του, γιατί στον Κολωνό γεννήθηκε και φούντωσε η αγάπη για την πειραϊκή ομάδα. Ετσι, όταν ως πρόλογο στο κεφάλαιο «Στο ωραιότερο μέρος της γης, στον Κολωνό, στο άβατο άλσος του θεού», διαβάζουμε ένα εκτεταμένο απόσπασμα από τον «Οιδίποδα επί Κολωνώ» του Σοφοκλή, σε μετάφραση του Δ.Ν. Μαρωνίτη, ενώ οι πληροφορίες που μας δίνονται είτε αναφέρονται στην ονομασία του Κολωνού ως «Ιππιου» είτε στον αθηναίο αστρονόμο και γεωμέτρη Μέτωνα, που ανέβαινε συχνά στον Κολωνό για να κάνει τις αστρονομικές του παρατηρήσεις, αισθάνεσαι το νήμα που συνδέει το παρελθόν με το παρόν τόσο αμερόληπτα πολυδύναμο, ώστε άκρως λυρικές να ακούγονται οι αποστροφές είτε πρόκειται για τη θεία Ρουμπίνη που αγόραζε το θυμιατό από τα κηροπλαστεία του Ψυρρή είτε για τον λαϊκό τραγουδιστή Μανόλη Αγγελόπουλο που τραγουδούσε σε αναψυκτήριο του Κολωνού. Ωστόσο, οι «συγγένειες» που αναδεικνύονται μέσα στις σχεδόν διακόσιες σελίδες της «Ερυθρόλευκης τρέλας» που τις κοσμεί ένα έξοχο εξώφυλλο της ζωγράφου Ειρήνης Κανά, είναι πολύ πιο υπόγειες, με χαρακτηριστικότερη ίσως την αναγνώριση της οδού Αλαμάνας στη γειτνίασή της με την οδό Τυρνάβου, όταν στην περιοχή που φέρει το όνομα της πρώτης, ο Αθανάσιος Διάκος έζησε τον μαρτυρικό του θάνατο, ενώ στην οδό Τυρνάβου στραγγαλίστηκε, τον Αύγουστο του 1988, ο Κώστας Ταχτσής.
Γλυκό μπέρδεμα
Ωστόσο αν κάτι παραμένει ακόμη πιο εντυπωσιακό στην «Ερυθρόλευκη τρέλα» είναι –πώς αλλιώς να τον χαρακτηρίσει κανείς; –ο ασυμπλεγμάτιστος τρόπος γραφής του Κώστα Κρεμμύδα, αφού χωρίς «όλα να μπερδεύονται γλυκά», κατά τον τρυφερό στίχο της Μελίνας Τανάγρη, θα μπορούσε να τον παρομοιάσει κανείς με τη λειτουργία των συγκοινωνούντων δοχείων, μια και τοποθετεί στην ίδια σειρά τον Νίκο Γόδα, τη Μαρίκα Νέζερ και τον Κώστα Χατζηχρήστο. Αϊβαλιώτης ο πρώτος, μεσοεπιθετικός στον Ολυμπιακό, στα 22 του χρόνια, αφού είχε περάσει από τον «Κεραμεικό» των Καμινίων, πρωταγωνιστής στην περίφημη νίκη του επί των Βάζελων με 5-2 τα Χριστούγεννα του 1943, εντάχθηκε στο ΚΚΕ, πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση κι όταν εκτελέστηκε ως κομμουνιστής στις 19 Νοεμβρίου του 1948 στο Λαζαρέτο της Κέρκυρας, η τελευταία του επιθυμία ήταν να φοράει τη φανέλα του Ολυμπιακού όταν θα τον σκοτώσουν, ενώ εξίσου ζωντανές ως φιγούρες προβάλλουν η Νέζερ να ανηφορίζει τη Βοσπόρου στη συμβολή της με τη Δράμας (στον Κολωνό), κι ο Χατζηχρήστος να κατεβαίνει την Κρέοντος (επίσης στον Κολωνό) σε γύρισμα ταινίας, ντουμπλαρισμένος ωστόσο από τον Ντίνο Κατσουρίδη, καθώς ο γνωστός και ως «μπακαλόγατος» δεν ήξερε ποδήλατο στα 1963. Με μια ακόμη πιο εντυπωσιακή συνύπαρξη στην «Ερυθρόλευκη τρέλα» αυτή του Γιώργου Σεφέρη με το λαϊκό περιοδικό «Φαντάζιο» και το αντίστοιχο χριστιανικό «Η φωνή του Κυρίου».
Κώστας Κρεμμύδας
Ερυθρόλευκη τρέλλα
Κόκκινες τουλίπες
στον Κολωνό
Εκδ. Μανδραγόρας,
2017, Σελ 192
Τιμή: 13 ευρώ