Θρίλερ σε πολιτικό πακέτο
Τι έχουμε λοιπόν εδώ; Εκ πρώτης όψεως ένα θρίλερ με όλους τους κανόνες και τα υλικά του είδους: συνωμοσίες, απαγωγές, φόνους, τρομοκρατικές πράξεις, σταδιακά εκδιπλούμενα κίνητρα. Το σύνολο όμως περιτυλίγεται από ένα ευκρινές πολιτικό πακέτο (μαρξισμός κατά φιλελευθερισμού με ενδιάμεσες δόσεις σοσιαλδημοκρατίας, ταξικές και φυλετικές συγκρούσεις, Ψυχρός Πόλεμος κ.ά.), ενώ σε έναν επάλληλο κύκλο έχουμε έναν ευρύτερο στοχασμό για το μέλλον της δημοκρατίας αλλά και την εξάντληση του Αμερικανικού Υποδείγματος της διαρκούς επέκτασης, των ευκαιριών κοινωνικής ανάδυσης, της πίστης σε ένα διαρκώς καλύτερο μέλλον. Βρισκόμαστε σε «μια χρονιά σαν το 1984» λέει εισαγωγικά ο συγγραφέας –κλείνοντας προφανώς το μάτι στον Οργουελ –σε μια πόλη που είναι και δεν είναι το Σεντ Λούις, η πύλη της αμερικανικής Δύσης, μια πόλη που κάποτε φιλοδοξούσε να παίξει τον ρόλο πρωτεύουσας του έθνους αλλά τώρα βρίσκεται στη μικρομεσαία 27η θέση των αμερικανικών μητροπόλεων. Η Τζαμού, μια μεγαλοαστή ινδή αστυνομικός με αμερικανό πατέρα, επαναστατική προϋπηρεσία στο Κασμίρ και άφθονες διασυνδέσεις, έπειτα από επιτυχημένη καριέρα στη Βομβάη εκμεταλλεύεται ένα πολιτικό κενό και αναλαμβάνει την αστυνομική διοίκηση του ευρύτερου Σεντ Λούις. Την ακολουθεί μια μεγάλη ομάδα από ινδούς πράκτορες, εκπαιδευμένες πόρνες και παντοειδείς συνεργάτες. Η Τζαμού ακολουθεί μια πολιτική προσέγγισης των άκληρων της πόλης (στην περίπτωση αυτή, κατά κανόνα μαύρων). Χρησιμοποιώντας κυρίως κεφάλαια ινδών σπεκουλαδόρων (μεταξύ τους, η μητέρα της), τονώνει την αγορά κατοικίας στο υποβαθμισμένο κέντρο της πόλης και ευνοεί σχέδια αστικής ανάπλασης που οδηγούν σε σταδιακή μετεγκατάσταση μεγάλων εταιρειών από την περιφέρεια του Σεντ Λούις. Διασπείρει και περιορίζει έτσι το έγκλημα καθώς η γη γίνεται ακριβή και η ποιότητα ζωής των μη ευνοημένων αναβαθμίζεται. Ωστόσο, το θαύμα αυτό βασίζεται σε εγκληματικά μέσα: σκιώδεις επενδυτές, εκβιασμοί, εκφοβισμός της πόλης με σειρά τρομοκρατικών πράξεων χωρίς πάντως ανθρώπινα θύματα και μια πολιτική σαγήνευσης των μεγάλων βιομηχάνων και τραπεζιτών της πόλης μεταξύ άλλων με ερωτικές υπηρεσίες.
Αλλάζοντας στρατόπεδα
Jonathan
Franzen
Η εικοστή έβδομη Πολιτεία
Μτφ. Γιώργος Ικαρος Μπαμπασάκης
Εκδ. Ψυχογιός, 2012, σελ. 651
Τιμή: 19 ευρώ
Ενα μυαλόσε αναβρασμό
Ξεδιπλώνοντας δεκάδες ιστορίες που συνδέονταιι σαν παζλ
Χρειάζεται χρόνος να αποκωδικοποιήσει κανείς όλα τα στοιχεία του βιβλίου, καθώς ο συγγραφέας ακολουθεί μια «στάγδην» συγγραφική στρατηγική, κάτι σαν παζλ, ξεδιπλώνοντας σε μικρά υποκεφάλαια τις ιστορίες καμιάς εκατοστής χαρακτήρων, από όλα τα κοινωνικά στρώματα, που έχουν καθοριστικό ρόλο στην πλοκή. Η πιντσόνια αυτή, εν είδει καρτούν, πλοκή είναι και ο πραγματικός πρωταγωνιστής του βιβλίου. Κατά μία άλλη έννοια, πρωταγωνιστής είναι η πόλη, η ραγδαία αναπτυσσόμενη και προαστιοποιούμενη μεγαλούπολη, όπου η μεσοαστική της τάξη πολεοδομεί την ύπαιθρο εγκαταλείποντας τα ιστορικά κέντρα στους φτωχούς, μετανάστες και απόκληρους (βλ. εν προκειμένω και την περίπτωση της Αθήνας). Το είπα και στην αρχή. Η συσκευασία του θρίλερ κόβει την ανάσα του υπομονετικού αναγνώστη, ωστόσο το βιβλίο περιβάλλεται από έναν διαρκή επεξεργασμένο στοχασμό πάνω στα πεπρωμένα ενός έθνους, την έννοια της δημοκρατίας, τη μεταβολή του αστικού και περιαστικού τοπίου, τις προσδοκίες του σύγχρονου πολίτη – καταναλωτή, την πολιτική για την έρευνα (λ.χ. στους υπολογιστές, τους εξοπλισμούς, τη βιοτεχνολογία και την ενέργεια). Η ίδια η έρευνα του Φράνζεν για τις οικονομικές δυνάμεις που κυβερνούν τις ζωές μας θα άξιζε να αξιοποιηθεί ακόμη και από το καθ’ ημάς Υπουργικό Συμβούλιο (το πρώην, το νυν και το επόμενο), συνήθως αδαές ως προς τα πραγματικά διακυβεύματα. Και όλα αυτά ασχέτως του εάν το νόημα όσων περιγράφονται θα μπορούσε να θεωρηθεί αντιδραστικό από τους προσκολλημένους σε παραδοσιακά αρχέτυπα. Γιατί φορέας του Κακού εδώ είναι πρωτίστως μια ξένη, τριτοκοσμική, πρώην ακτιβίστρια, ενώ του Καλού ένας λευκός επιχειρηματίας. Την ινδική συνωμοσία, μάλιστα, ο ένας και μοναδικός που την ψυλλιάζεται είναι ο στρατηγός Σαμ Νόρις, τύπος εξ ορισμού Ρεπουμπλικανός, δεξιός και ξενόφοβος. Τι τα θες, θέλει κότσια για να προβείς σε τέτοιες ανατροπές παραδεδεγμένων ιδεών…
Εχουμε εδώ ένα μυαλό σε αναβρασμό. Ευτυχώς το σημείο βρασμού έπεσε στα επόμενα βιβλία όπως οι «Κραδασμοί», οι «Διορθώσεις» και η «Ελευθερία», όπου ο Φράνζεν κυριαρχεί στο υλικό του, παρά την πολυπλοκότητα της πλοκής τους που πάντα δίνει τον τόνο. Πάντως και εδώ ανιχνεύονται ευκρινώς οι ικανότητες και η ευρύτερη κοινωνική παιδεία του, που μελαγχολικά για μας παραπέμπουν στις δικές μας ελλείψεις σε πανεπιστημιακή έρευνα αξιοποιήσιμη από το ευρύ κοινό. Ας πω εν κατακλείδι ότι το Σεν Λούις του Μιζούρι είναι η πόλη όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε ο Τζόναθαν Φράνζεν και ότι πολύ κοντά σ’ αυτή βρίσκεται το χωριό όπου γεννήθηκε ο μέγας προπάτορας Μαρκ Τουέιν. Σ’ αυτές τις τσιμεντωμένες και ευθυγραμμισμένες σήμερα όχθες του Μισισιπή έδρασαν ο Τομ Σόγερ και ο Χόλκμπερι Φιν και σ’ αυτή την παράδοση έβαλε τα δικά του θεμέλια ο Φράνζεν.