Eίναι δυνατόν να βρεθείτε από το Παρίσι της εποχής του Τουλούζ-Λοτρέκ στην Αθήνα του 1917 κι από κει στη Ρόδο της Ιταλοκρατίας, για να ακολουθήσει μια βόλτα στη νέα παραλία της Θεσσαλονίκης και να καταλήξετε σε μια εξέδρα για βουτιές στην παραλία του Λεωνιδίου, χρησιμοποιώντας μόνο το μετρό; Μια βόλτα ώς τις νέες εκθέσεις που προγραμματίζει για το φθινόπωρο το Μουσείο Μπενάκη θα επιτρέψει στους επισκέπτες να ταξιδέψουν στην Ελλάδα, στην Ευρώπη, αλλά και στον χρόνο μέσα από οκτώ διοργανώσεις, με έμφαση στην αρχιτεκτονική και την κεραμική, χωρίς να αφήνει παραπονεμένους τους φίλους της φωτογραφίας.
Ως αφετηρία της διαδρομής ορίζεται η νέα παραλία της Θεσσαλονίκης. Πώς θα είναι ο χώρος ενημέρωσης κοινού που θα τοποθετηθεί σε δύο σημεία της παραλίας; Πώς τον φαντάστηκαν οι συμμετέχοντες στον πανελλήνιο αρχιτεκτονικό φοιτητικό διαγωνισμό; Η απάντηση από τις 7 Σεπτεμβρίου –οπότε και θα απονεμηθούν τα βραβεία –στο κτίριο της οδού Πειραιώς.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΑΘΗΝΑ. Επόμενη στάση προβλέπεται μία εβδομάδα αργότερα στην εικόνα της Αθήνας όπως ήταν ακριβώς πριν από έναν αιώνα. Οπως την είδε και την κατέγραψε η φωτογραφική υπηρεσία του συμμαχικού εκστρατευτικού σώματος, το οποίο έδρασε στα Βαλκάνια στη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, γνωστό ως Στρατιά της Ανατολής. Υλικό που βγαίνει στο φως για πρώτη φορά και το οποίο καταγράφει την καθημερινή ζωή, αποτυπώνει τα μνημεία και αναδεικνύει άγνωστες γωνιές και πτυχές της πόλης. Η έκθεση διοργανώνεται από τη Γαλλική Σχολή Αθηνών.
Δεύτερη στάση το Παρίσι. Εκεί όπου έζησε και ξεδίπλωσε το ταλέντο του ο καλλιτέχνης που αποθέωσε τις γυναίκες – πρωταγωνίστριες της νυχτερινής ζωής στη γαλλική πρωτεύουσα, ο Ανρί Τουλούζ-Λοτρέκ. Με καθυστέρηση 16 ετών φτάνουν (και πάλι στο κτίριο της Πειραιώς από τις 25 Σεπτεμβρίου) στην Αθήνα τα έργα 100 κορυφαίων γραφιστών από όλο τον κόσμο, οι οποίοι το 2001 σχεδίασαν από μία αφίσα τιμώντας το έργο του Τουλούζ-Λοτρέκ. Η έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι και ταξίδεψε στην Ευρώπη, την Ασία και την Αμερική στην ελληνική εκδοχή της και διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη, το περιοδικό «Gr Design» και την Alpha Bank εμπλουτίζεται με πέντε πρωτότυπες αφίσες του Τουλούζ-Λοτρέκ και μία του Πιερ Μπονάρ από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης και 16 αφίσες που σχεδίασαν ισάριθμοι έλληνες δημιουργοί, όπως και πορτρέτα του καλλιτέχνη από σπουδαστές της Σχολής Βακαλό.
Στη Ρόδο μάς μεταφέρει η πρόταση του κεντρικού κτιρίου του Μουσείου Μπενάκη. Εκεί όπου έξι δεκαετίες του εργοστασίου κεραμικών Ικαρος (όπου παράγονταν από το 1928 αντίγραφα των περιζήτητων κεραμικών Ιζνίκ, τα οποία κοσμούν ως επί το πλείστον τα αρχοντικά της Λίνδου) αποκαλύπτονται μέσα από τη συλλογή προϊόντων του Γιάννου Ιωαννίδη και αδημοσίευτο αρχειακό υλικό, μέσω του οποίου καταγράφεται και η ιστορία του νησιού (από 27 Σεπτεμβρίου).
Η έμφαση στην κεραμική παραμένει και στις δύο επόμενες εκθέσεις. Η πρώτη (4 Οκτωβρίου) είναι η αναδρομική παρουσίαση της δουλειάς τριών δεκαετιών με την υπογραφή της Μαρίτσας Τραυλού. Ψάρια κι αχινοί από πορσελάνη και γκρε, αλλά και κοπάδια ψαριών αναδεικνύουν τους πειραματισμούς πάνω στις φόρμες που επιχειρεί στη διαδρομή της η κεραμίστρια και γλύπτρια.
Η δεύτερη έκθεση (5 Οκτωβρίου, στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης), «αδελφή» εκείνης που αφορά το εργοστάσιο Ικαρος, ρίχνει φως στα κεραμικά προϊόντα από τα εργαστήρια της πόλης του Ιζνίκ κατά τον 19ο και 20ό αιώνα, από τα πιο λαμπρά επιτεύγματα στην ιστορία της κεραμικής. Αναδεικνύει μια διαδρομή που αρχίζει στα μέσα του 19ου αιώνα με το πρώτο ενδιαφέρον των Ευρωπαίων, τον σταδιακό σχηματισμό συλλογών και τις πρώιμες μελέτες, για να καταλήξει στα εργαστήρια της Ελλάδας και συγκεκριμένα του Φαλήρου και της Ρόδου που επιχειρούν την αναβίωση των κεραμικών Ιζνίκ.
ΒΡΑΒΕΙΑ. Η αυλαία των εγκαινίων ώς τα μέσα Οκτωβρίου έχει άρωμα αρχιτεκτονικής. Η πρώτη (από 20 Σεπτεμβρίου) καταγράφει τις τάσεις της ελληνικής αρχιτεκτονικής της τελευταίας πενταετίας μέσα από την έκθεση, που αφορούν τα βραβεία αρχιτεκτονικής 2017 για κατοικία, κτίρια κοινόχρηστης λειτουργίας και ανακαινίσεις. Τα βραβεία απονέμει το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής κάθε τέσσερα χρόνια από το 2000. Στην ίδια έκθεση θα φιλοξενηθούν και τα αποτελέσματα του διαγωνισμού αρχιτεκτονικής φωτογραφίας για σπουδαστές. Η δεύτερη (από 16 Οκτωβρίου) αφορά τη φωτογραφική παρουσίαση ενός πρωτοποριακού αρχιτεκτονικού πειράματος που υλοποιήθηκε την περίοδο 1995-2000 στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Ζητήθηκε από τους σπουδαστές να επιλύσουν και να υλοποιήσουν από μία διαφορετική κατασκευή κάθε χρόνο σε φυσικό μέγεθος, όπως: ένα πλωτό μέσο σε δεξαμενή εγκατεστημένη στο αίθριο της Σχολής Αρχιτεκτόνων, τη συναρμολόγηση εξέδρας για βουτιές στην παραλία Λεωνιδίου, μια πεζογέφυρα. Εφευρετικότητα και φαντασία υπόσχονται να αποζημιώσουν ακόμη και τους δύσκολους επισκέπτες της έκθεσης που διοργανώνει και πάλι το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής.