Στο μικροσκόπιο της Κομισιόν και των Αρχών ανταγωνισμού του Βερολίνου βρίσκονται οι πληροφορίες για καρτέλ μεταξύ των κορυφαίων γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, δηλαδή των BMW, VW και Daimler.

Το επιβεβαιώνει η ανακοίνωση που εξέδωσαν οι αρμόδιες κοινοτικές υπηρεσίες, σύμφωνα με την οποία «η Κομισιόν και οι Αρχές ανταγωνισμού του Βερολίνου έχουν λάβει και εξετάζουν πληροφορίες αναφορικά με πιθανή συνεννόηση μεταξύ των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών». Και το κείμενο καταλήγει πως «είναι πρόωρο, σε αυτό τουλάχιστον το στάδιο, να ειπωθεί οτιδήποτε περισσότερο», ενώ ανάλογου ύφους ήταν και η επίσημη ενημέρωση από το γερμανικό γραφείο ανταγωνισμού.

Είχε προηγηθεί η αποκάλυψη του περιοδικού «Der Spiegel» για τη συγκρότηση καρτέλ από την πλευρά του συνόλου των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, ενός εκ των

πλέον ισχυρών κλάδων της γερμανικής οικονομίας.

Σύμφωνα πάντα με το περιοδικό, έκθεση που έχει υποβάλει στις Αρχές ο ίδιος ο όμιλος της Volkswagen, στο πλαίσιο της έρευνας για την υπόθεση των εκπομπών ρύπων με τους κινητήρες ντίζελ, αποκαλύπτει ότι οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων –δηλαδή Daimler AG, BMW AG και Volkswagen AG, καθώς και τα σήματα Audi και Porsche (που αποτελούν εδώ και χρόνια μέλη του ομίλου της VW) –ανταλλάσσουν εδώ και δεκαετίες μεταξύ τους πληροφορίες για θέματα τεχνολογίας. Εν προκειμένω, οι παραπάνω αυτοκινητοβιομηχανίες φέρονται να βρίσκονται σε στενή επαφή από τη δεκαετία του 1990, προκειμένου να παρακάμψουν τους κανόνες του ανταγωνισμού και να παραπλανήσουν τις αρμόδιες Αρχές –τόσο εντός όσο και εκτός χώρας. Αυτός ακριβώς ήταν και ο λόγος που, σύμφωνα με την έκθεση που επικαλείται το «Der Spiegel», οι εταιρείες είχαν συγκροτήσει περισσότερες από συνολικά 60 ομάδες εργασίας, στις οποίες συμμετείχαν πάνω από 200 στελέχη των πέντε ισχυρών του κλάδου: της Volkswagen, της Daimler, της Audi, της Porsche και της BMW.

Σύμφωνα με το περιοδικό, η πιο σκανδαλώδης υπόθεση που αποκαλύπτει η έκθεση είναι ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν συμφωνήσει εδώ και δεκαετίες για την τεχνολογία που θεωρούσαν πιο κατάλληλη για να πετύχουν μείωση των εκπομπών ρύπων, θέτοντας έτσι τις βάσεις για το σκάνδαλο που ξέσπασε στα τέλη του 2015 με τα ντιζελοκίνητα μοντέλα της VW, το οποίο πήρε διαστάσεις χιονοστιβάδας, καθώς έκτοτε επεκτάθηκε και στους κινητήρες βενζίνης. Ως αποτέλεσμα των αποκαλύψεων γύρω από την τεχνολογία που χρησιμοποιούσε η VW για τις εκπομπές ρύπων στα ντιζελοκίνητα οχήματα που διέθετε στην αμερικανική αγορά, η γερμανική εταιρεία αναγκάστηκε να αναζητήσει συμβιβασμό με κόστος πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ.

Αλλά οι ρύποι δεν ήταν το μοναδικό σκοτεινό σημείο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας κατά τις τελευταίες δεκαετίες. Το ρεπορτάζ του «Der Spiegel» αναφέρει ότι οι συνεννοήσεις δεν αφορούσαν μόνο την παραπλάνηση των Αρχών αναφορικά με τις εκπομπές αερίων, αλλά σχεδόν τα πάντα: από τις σχέσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών με τους προμηθευτές, το κόστος, τη στρατηγική τους, την τεχνολογία που χρησιμοποιούνταν στα παραγόμενα οχήματα, έως τα εμπορικά μυστικά γύρω από τους κινητήρες βενζίνης και ντίζελ.