Πλήρη απομακρυσμένο έλεγχο των κρίσιμων συστημάτων λειτουργίας του συνόλου των πλοίων τους, σε όποια θάλασσα κι αν βρίσκονται, μπορούν να έχουν πλέον από τα γραφεία τους οι έλληνες πλοιοκτήτες, ελέγχοντας ανά πάσα στιγμή σε πραγματικό χρόνο ακόμα και την κατανάλωση του καυσίμου τους! Μια ομάδα από έλληνες μηχανικούς – επιστήμονες, με εμπειρία στον χώρο της ναυτιλίας, προχώρησαν στη δημιουργία ενός πρωτοποριακού για τα διεθνή δεδομένα συστήματος, το οποίο προσφέρει άμεση, αξιόπιστη, real time και ακριβή εικόνα της κατάστασης λειτουργίας κάθε πλοίου. Ηδη χρησιμοποιείται από μια σειρά διεθνών ναυτιλιακών εταιρειών.
«Σήμερα, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της ποντοπόρου ναυτιλίας είναι η συγκέντρωση του ελέγχου της ροής των πληροφοριών από τα πλοία, χωρίς απαραιτήτως τη μεσολάβηση του πληρώματος, ώστε να προλαμβάνονται αστοχίες ή ανθρώπινα λάθη, να βελτιστοποιείται η απόδοση των μηχανών και να ελαχιστοποιούνται η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές καυσαερίων» λέει ο Μιχάλης Κωνσταντινίδης, επικεφαλής της εταιρείας METIS Cyberspace Technology. Η ίδια ανέπτυξε το σύστημα METIS (Maritime Efficiency Through Intelligent Systems), που ενημερώνει τις ναυτιλιακές εταιρείες σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση του στόλου τους. Συγκεκριμένα, ειδικοί αισθητήρες – κολέκτορες συνδέονται με τον εξοπλισμό πλοήγησης (όπως ανεμόμετρο, γυροσκόπιο, μετεωρολογικοί πάροχοι προγνώσεων, GPS, speedlog, echosounder, AIS κ.λπ.), με τα συστήματα φόρτωσης – εκφόρτωσης, με τις κύριες μηχανές, το alarm monitoring system, τα torquemeters, τις ηλεκτρογεννήτριες, τον λέβητα, ακόμα και με τους ροομέτρες καυσίμου του κάθε πλοίου.
Οι συσκευές METIS WIC (Wireless Intelligent Collector), σε 24ωρη βάση παρακολουθούν, μετρούν, εκτιμούν, προβλέπουν και ενημερώνουν για τη διαχειριστική κατάσταση των πλοίων. Ολα τα δεδομένα συγκεντρώνονται και επεξεργάζονται με σύνθετους (πολυπαραμετρικούς) αλγορίθμους και τα συμπεράσματα είτε αποστέλλονται με γραπτά μηνύματα προς τους υπευθύνους της ναυτιλιακής εταιρείας, είτε είναι προσβάσιμα με γραπτές ερωτήσεις προς το σύστημα από τους χρήστες.Εχει δημιουργηθεί δηλαδή ένα human-like User Interface και η METIS λειτουργεί ως Virtual Personal Assistant. Το σύστημα αξιοποιεί τις τελευταίες εξελίξεις στις τεχνολογίες των Artificial Intelligence (Τεχνητή Νοημοσύνη) και Learning Machines, όπως και των ασύρματων δικτύων, που είναι απολύτως προσαρμοσμένα στον τομέα της ναυτιλίας.
Πώς λειτουργεί
Η εταιρεία, λέει ο Μιχάλης Κωνσταντινίδης, εγκαθιστά και συνδέει στα διάφορα συστήματα – μηχανήματα του πλοίου τη συσκευή METIS WIC, που έχει την ικανότητα να συλλέγει δεδομένα, να τα επεξεργάζεται, να τα συγχρονίζει και να τα αποστέλλει στην έδρα της ναυτιλιακής εταιρείας σε μια μορφή κατάλληλη για εξαγωγή πολύτιμων συμπερασμάτων.
Για παράδειγμα, εάν συνδεθεί στα ροόμετρα καυσίμου, καταμετρά συνεχώς, σε πραγματικό χρόνο, την κατανάλωση καυσίμου του πλοίου. Κάτι που θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό, εάν σκεφτεί κανείς ότι στην περίπτωση ενός πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου, με μια τυπική απόδοση θα μπορούσε να επιτευχθεί μείωση κόστους κατά 1,8 εκατ. δολ. τον χρόνο. Με την αξιοποίηση των τηλεπικοινωνιών και χωρίς ιδιαίτερη επιβάρυνση, τα δεδομένα αυτά αποστέλλονται στη METIS, η οποία τα αποκωδικοποιεί και στη συνέχεια στέλνει στον υπεύθυνο της ναυτιλιακής έτοιμα συμπεράσματα με γραπτά μηνύματα (στα αγγλικά). Ετσι, το σύστημα μπορεί να έχει ουσιαστική συμβολή στην αύξηση της αποδοτικότητας και κερδοφορίας και στον περιορισμό των ρίσκων, των αστοχιών και ατυχημάτων, ενημερώνοντας έγκαιρα τους κατάλληλους ανθρώπους, την κατάλληλη στιγμή.
«Στόχος μας είναι να καταστήσουμε την Ελλάδα πρωτοπόρο και στην τεχνολογία της παγκόσμιας ναυτιλίας, αφού ήδη είμαστε η πρώτη δύναμη του παγκόσμιου στόλου» λέει ο Μιχάλης Κωνσταντινίδης.
Τη συγκεκριμένη προσπάθεια στηρίζουν ο όμιλος Olympia Group, συμφερόντων του επιχειρηματία Πάνου Γερμανού και η εταιρεία επιχειρηματικού λογισμικού Softone.