Η αντίστροφη μέτρηση για την ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών των επιχειρήσεων έχει ήδη ξεκινήσει. Από τις 3 Αυγούστου περίπου 400.000 επιχειρήσεις που έχουν χρέη προς τράπεζες, Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία αλλά και προμηθευτές θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν χρήση των διατάξεων του σχετικού νόμου ρυθμίζοντας τις oφειλές τους. Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, αναμένεται ότι εντός του 2017 θα έχουν ολοκληρωθεί και οι πρώτες ρυθμίσεις χρεών επιχειρήσεων.
Οπως δήλωσε χθες ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου στη διάρκεια της παρουσίασης της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, «η πλατφόρμα αυτή θα αυτοματοποιεί όλες τις διαδικασίες του νόμου για τη ρύθμιση των χρεών των επιχειρήσεων. Την αίτηση, τους ελέγχους με σκοπό την αποφυγή στρατηγικών κακοπληρωτών, τον διορισμό συντονιστή ο οποίος θα επιτηρεί τις διαδικασίες και θα μεσολαβεί για την εξεύρεση μια συμβιβαστικής λύσης και, τέλος, τη διαπραγμάτευση μεταξύ των πιστωτών και της επιχείρησης».
ΠΟΙΟΥΣ ΑΦΟΡΑ. Από την Πέμπτη 3 Αυγούστου οι υπερχρεωμένες επιχειρήσεις θα μπορούν να υποβάλλουν την αίτησή τους ζητώντας τη ρύθμιση των οφειλών τους. Αίτηση για υπαγωγή στη διαδικασία θα μπορεί να υποβάλει κάθε φυσικό πρόσωπο που μπορεί να υπαχθεί σε πτώχευση και κάθε νομικό πρόσωπο που αποκτά εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, εάν έχει φορολογική κατοικία στην Ελλάδα, εφόσον έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2016 είχε οφειλές προς τράπεζες με καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών ή οφειλές που ρυθμίστηκαν μετά την 1η Ιουλίου 2016 ή είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία ή ΝΠΔΔ, περιλαμβανομένων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή τρίτους. Προϋπόθεση για υπαγωγή αποτελεί οι συνολικές του οφειλές να ξεπερνούν το ποσό των 20.000 ευρώ.
Εφόσον η αίτηση που θα υποβάλλεται θα είναι πλήρης και η επιχείρηση κρίνεται βιώσιμη, θα ακολουθεί έγκριση της πρότασης αναδιάρθρωσης οφειλών, για την οποία όμως θα απαιτείται συμφωνία του οφειλέτη και πλειοψηφία του 60% των συμμετεχόντων πιστωτών. Στη συνέχεια και εφόσον εγκριθεί η πρόταση αναδιάρθρωσης, θα υπογράφεται η σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών από τον οφειλέτη και τους συναινούντες πιστωτές, διαφορετικά η διαδικασία θεωρείται περαιωθείσα ως άκαρπη.
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΣΕ ΔΟΣΕΙΣ. Οπως δήλωσε χθες ο γενικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Φώτης Κουρμούσης, με την ηλεκτρονική πλατφόρμα έχει ήδη διασυνδεθεί το υπουργείο Εργασίας, το οποίο και θα παρέχει απευθείας στοιχεία για τους οφειλέτες που θα προχωρούν στην υποβολή αίτησης, ενώ στις δυο μεγάλες αναβαθμίσεις του συστήματος, που έχουν προγραμματιστεί στις αρχές Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου αντίστοιχα, θα γίνει η διασύνδεση και με τις τράπεζες και την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, ώστε να γίνεται απευθείας στην πλατφόρμα και η χορήγηση των στοιχείων που διαθέτουν και αφορούν τους οφειλέτες που ζητούν ρύθμιση των χρεών τους. Πάντως, από την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας, όποιος ενδιαφερόμενος θέλει να υποβάλει αίτηση θα πρέπει να καταχωρίζει ο ίδιος τα αναγκαία στοιχεία που δεν θα παρέχει το σύστημα.
Ο ΧΡΟΝΟΣ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομίας, για τις περιπτώσεις μικρών επιχειρήσεων με χρέη έως και 2 εκατομμύρια ευρώ ο εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης της αναδιάρθρωσης των οφειλών, εφόσον υπάρχει συμφωνία των πιστωτών, θα κυμαίνεται μεταξύ δύο και τριών μηνών, ενώ σε απλές περιπτώσεις μπορεί να είναι και ένας μήνας. Οι μικροί πιστωτές όπως και οι εργαζόμενοι θα εξαιρούνται από πιθανό κούρεμα της οφειλής.