Εδαφική παραμόρφωση περίπου τεσσάρων εκατοστών προκάλεσε στην πόλη της Κω –αλλά και στις γύρω περιοχές –ο φονικός σεισμός μεγέθους 6,6 βαθμών της περασμένης Παρασκευής.
Τα αποτελέσματα της καθίζησης επιβεβαιώνει –έπειτα από δικές της μετρήσεις –και η ομάδα του Αστεροσκοπείου με επικεφαλής τον γεωλόγο – σεισμολόγο και διευθυντή Ερευνών Θανάση Γκανά.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με τους ειδικούς, από την Παρασκευή έως και χθες το μεσημέρι σημειώθηκαν 180 μετασεισμοί με μέγεθος πάνω από 3 βαθμούς. Ο συνολικός αριθμός των μετασεισμών ξεπερνάει τους 400. Ο πιο ισχυρός από αυτούς, που προκλήθηκε την Παρασκευή, λίγες ώρες μετά τον κυρίως σεισμό, είχε μέγεθος 4,8 βαθμών.
ΟΜΑΛΗ ΕΞΕΛΙΞΗ. «Η μετασεισμική ακολουθία μπορούμε να πούμε ότι παρουσιάζει στοιχεία ομαλής εξέλιξης, ωστόσο ακόμη δεν έχει αποκτήσει τα τυπικά χαρακτηριστικά μιας ακολουθίας ενός σεισμού 6,6 βαθμών» αναφέρει ο διευθυντής Ερευνών στο Αστεροσκοπείο Αθηνών Βασίλης Καραστάθης.
Πάντως, από τα έως τώρα στοιχεία φαίνεται ότι ο σεισμός της Παρασκευής δεν έχει ενεργοποιήσει τα γειτονικά ρήγματα.
Κι αυτό προκύπτει, όπως τονίζει στα «ΝΕΑ» ο Θανάσης Γκανάς, από το γεγονός ότι η μετασεισμική ακολουθία παραμένει στη θαλάσσια περιοχή ανατολικά της Κω και νότια της Αλικαρνασσού, σε απόσταση 30 χιλιόμετρων και σε βάθη που κυμαίνονται από 5 έως 20 χιλιόμετρα.
ΑΓΩΝΑΣ ΔΡΟΜΟΥ. Σε αγώνα δρόμου προκειμένου τα μεγάλα πλοία να μπορούν να δένουν στο κεντρικό λιμάνι της Κω έως τον Δεκαπενταύγουστο έχουν αποδυθεί τα υπουργεία Υποδομών και Ναυτιλίας. Η προσωρινή λύση αναμένεται να δοθεί μέσω μιας «τσιμεντένιας ράμπας». Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», η Γενική Γραμματεία Υποδομών έχει εξασφαλίσει το απαιτούμενο χρηματικό ποσό που είναι γύρω στα 300.000 ευρώ.
Στόχος είναι να αρχίσουν τα έργα μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα και για τον λόγο αυτόν θα αρχίσει η διαπραγμάτευση με τις τρεις ενδιαφερόμενες εταιρείες.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, προχωράει και η μελέτη για την οριστική λύση του προβλήματος, η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος της χρονιάς προκειμένου από το 2018 να αρχίσει η αναζήτηση της χρηματοδότησης του έργου.
Σημειώνεται ότι το πρόβλημα έχει δημιουργηθεί στον κρηπιδότοιχο στον οποίο πιάνουν τα πλοία της γραμμής και αποβιβάζονται τα αυτοκίνητα. Εξαιτίας του φονικού σεισμού της περασμένης Παρασκευής έχει υποστεί καθίζηση το πίσω τμήμα και υπάρχει μια υψομετρική διαφορά γύρω στο ενάμισι μέτρο με το μπροστινό. Το σχέδιο προβλέπει οι ειδικοί να βάλουν αμμοχάλικο, πάνω στο οποίο στη συνέχεια θα ρίξουν τσιμέντο προκειμένου να γεμίσει το κενό και να αποκατασταθεί η υψομετρική διαφορά.
258 ΑΥΤΟΨΙΕΣ. Από τις 135 κατοικίες που ελέγχθηκαν το χρονικό διάστημα από 21 έως 24 Ιουλίου, οι 65 κρίθηκαν προσωρινά μη κατοικήσιμες και οι 70 κατοικήσιμες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, συνολικά, το προαναφερόμενο διάστημα, έγιναν 258 αυτοψίες και πρωτοβάθμιοι έλεγχοι. Οπως προέκυψε, από τους 101 επαγγελματικούς χώρους που ελέγχθηκαν, οι 14 κρίθηκαν προσωρινά μη κατοικήσιμοι και οι 87 κατοικήσιμοι. Οι υπόλοιπες 22 αυτοψίες αφορούν ιερούς ναούς, δημόσια κτίρια και αποθήκες.