Το τελευταίο χτύπημα –στα δεκάδες περιστατικά βανδαλισμών που άρχισαν να εκδηλώνονται τον τελευταίο χρόνο –σημειώθηκε το βράδυ της Τετάρτης στον σταθμό του ηλεκτρικού στον Περισσό.
Ομάδα αγνώστων εισέβαλε κρατώντας βαριοπούλες και ρόπαλα και διέλυσε έξι ακυρωτικά μηχανήματα νέου τύπου και δύο αυτόματους πωλητές εισιτηρίων.
Οι δράστες που είχαν καλυμμένα τα πρόσωπά τους κατόρθωσαν να διαφύγουν προτού φθάσει η Αστυνομία. Εκτιμάται ότι από την πρώτη μέρα της τοποθέτησης ακυρωτικών μηχανημάτων νέου τύπου 180 από αυτά είτε έχουν καταστραφεί είτε έχουν αφαιρεθεί…
Ετσι, ο υπερσύγχρονος εξοπλισμός θα πρέπει να επιδιορθωθεί για άλλη μια φορά προκειμένου να εξυπηρετήσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι στιγμής έχουν γίνει πάνω από 200 επιθέσεις σε ακυρωτικά μηχανήματα που είναι εγκατεστημένα σε σταθμούς και πάνω από 300 σε λεωφορεία…
Αυτή τη στιγμή, όπως εξηγούν πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, τα ακυρωτικά μηχανήματα λειτουργούν δοκιμαστικά. Και αυτός είναι και ο λόγος που οι μπάρες παραμένουν ανοιχτές. «Αυτό γίνεται στο πλαίσιο εξοικείωσης του επιβατικού κοινού με το νέο σύστημα» λένε.
Η αντίστροφη μέτρηση για την παράδοση του συστήματος στον ΟΑΣΑ προκειμένου να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή το ηλεκτρονικό εισιτήριο έχει ήδη αρχίσει και, σύμφωνα με τον έως τώρα σχεδιασμό, αναμένεται να ολοκληρωθεί την 1η Αυγούστου. Μάλιστα, σύμφωνα με πηγές, θα λειτουργούν τα πάντα εκτός από το άνοιγμα και το κλείσιμο των μπαρών στο μετρό. «Αυτό συμβαίνει επειδή ακόμη η Αττικό Μετρό δεν έχει προχωρήσει στη διασύνδεση των πυλών με τα συστήματα πυρανίχνευσης και πυρασφάλειας, με συνέπεια οι μπάρες να παραμένουν ανοιχτές για λόγους ασφαλείας».
Τα προβλήματα. Ωστόσο, δεν λείπουν και τα προβλήματα. Ποια είναι αυτά; Κατά τις ίδιες πηγές, ο ΟΑΣΑ όλο αυτό το διάστημα δεν έχει καταφέρει να επανδρώσει επαρκώς τους σταθμούς με επιπλέον προσωπικό, αφού για κάποια περίοδο θα συνυπάρξει το ηλεκτρονικό με το χάρτινο εισιτήριο.
Επιπλέον, δεν έχουν καταφέρει ακόμη να διασυνδέσουν όλα τα ακυρωτικά μηχανήματα με τις τράπεζες, με συνέπεια, τουλάχιστον το πρώτο διάστημα, να μην μπορούν να γίνουν πληρωμές μέσω πιστωτικών καρτών. Και ακόμη, δεν έχουν μοιραστεί POS σε όλα τα σημεία πώλησης ηλεκτρονικών εισιτηρίων.
Γιατί τόσες καταστροφές; Με όλες αυτές τις καταστροφές που προκαλούνται τα τελευταία χρόνια στα ακυρωτικά μηχανήματα εύλογα τίθεται το ερώτημα: Γιατί συμβαίνει αυτό;
«Επειδή υπάρχουν συμφέροντα» λένε άνθρωποι που γνωρίζουν καλά το θέμα. «Συμφέροντα από το χάρτινο εισιτήριο. Αντιγράφεται εύκολα και δεν είναι τυχαίο ότι 30% των εισιτηρίων που πωλούνται σήμερα είναι πλαστά(!)».
Ενδεικτική είναι άλλωστε η περίπτωση κυκλώματος (η υπόθεση βρίσκεται στον εισαγγελέα) που λυμαινόταν τον χώρο των εισιτηρίων, με αποτέλεσμα το πλιάτσικο στα έσοδα του ΟΑΣΑ για την περίοδο 2011-2015 να ξεπερνάει τα 3,5 εκατ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, ακριβής εικόνα για την εισιτηριοδιαφυγή δεν υπάρχει. Η εκτίμηση είναι ότι τα έσοδα που χάνονται από όσους χρησιμοποιούν πλαστά εισιτήρια ή δεν πληρώνουν κυμαίνονται από 30 έως 35 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Η λαθρεπιβίβαση, σύμφωνα πάντα με εκτιμήσεις –αφού ούτε και εδώ υπάρχουν απόλυτες μετρήσεις -, φθάνει το 20% στα λεωφορεία και το 10% στο μετρό και στον ηλεκτρικό.
Από το υπουργείο Υποδομών διαβεβαιώνουν πως με το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα διασφαλίζεται πλήρως το απόρρητο των στοιχείων και των μετακινήσεων. Σημειώνεται ότι τα ηλεκτρονικά εισιτήρια που πωλούνται σήμερα από τη ΣΤΑΣΥ είναι όλων των ειδών (στα οποία δεν αναγράφονται τα στοιχεία των δικαιούχων), εκτός από αυτά της απλής διαδρομής.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία που ανακοινώθηκαν από τον ΟΑΣΑ, πάνω από 2 εκατ. ευρώ είναι τα έσοδα από την εφαρμογή του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.
Μέχρι στιγμής, έχουν διατεθεί από την ΟΣΥ (λεωφορεία – τρόλεϊ) 400.000 και από τη ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) 110.000 έξυπνα εισιτήρια και κάρτες, εκ των οποίων τα 15.000 στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.