Εστω λοιπόν ότι η Αθήνα δεν μπορεί να απαντήσει αν η documenta 14 υπήρξε ένα χαμένο στοίχημα. Αραγε η εγχώρια αγορά τέχνης κατάφερε λόγω της διεθνούς εικαστικής διοργάνωσης των 100 ημερών, έστω και προσωρινά, να ξεπαγώσει από το βαθύ ψύχος που την έχει ρίξει η κρίση; «Καθαρά εμπορικά δεν βοήθησε η documenta 14, αλλά δεν νομίζω ότι ήταν στις προθέσεις του Ανταμ Σίμτσεκ να εμπλέξει την τοπική σκηνή και τους ιδιωτικούς φορείς με τη διοργάνωση» λέει η Ιλεάνα Τούντα, ιδιοκτήτρια του ομώνυμου κέντρου σύγχρονης τέχνης. «Για να υπάρχει κίνηση, θα έπρεπε να παρουσιάζονται έργα αρκετών ελλήνων καλλιτεχνών στην έκθεση της Αθήνας, οπότε οι επισκέπτες θα αναζητούσαν με ποιες γκαλερί συνεργάζονται, θα τις επισκέπτονταν και πιθανόν θα αγόραζαν. Μην έχοντας την εικόνα της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής, δεν μπορούσαν να διαλέξουν» προσθέτει και επισημαίνει ότι ούτε στον χώρο της παρατήρησε ιδιαίτερη αύξηση της προσέλευσης κοινού.
«Σαφώς δεν κινηθήκαμε όπως θα θέλαμε. Η αύξηση στις πωλήσεις κινήθηκε περί το 20%» είναι η εκτίμηση της Μαρίνας Αθανασιάδου του χώρου aaa, η οποία εκπροσωπεί καλλιτέχνες που συμμετείχαν στην documenta 14, όπως ο Απόστολος Γεωργίου. «Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι πρόκειται και για μια δύστροπη έκθεση με πολιτικό χαρακτήρα, που δεν λειτουργεί όπως η Μπιενάλε της Βενετίας, η οποία σε βάζει σε πειρασμό να αγοράσεις. Τη θετική απόρροια θα τη διαπιστώσουν οι γκαλερί που συμμετέχουν σε ξένες φουάρ, όταν πλέον οι ξένοι θα μπαίνουν στα ελληνικά περίπτερα με λιγότερο σνομπισμό από ό,τι στο παρελθόν».
Οι περισσότεροι παραδέχονται πάντως ότι χρήματα στο ταμείο δεν μπήκαν και εστιάζουν κυρίως στα παράπλευρα κέρδη, τα οποία θεωρούν ιδιαιτέρως σημαντικά. «Δεν νομίζω ότι είχαμε ιδιαίτερα υψηλές προσδοκίες όσον αφορά την αύξηση της εμπορικής κίνησης λόγω της documenta 14. Σημασία έχει ότι ήταν ένα πολύ σημαντικό γεγονός για την Ελλάδα και ήταν αρκετοί εκείνοι που πέρασαν και μέσω του Gallery Walk (σ.σ.: τετραήμερο κατά το οποίο οι γκαλερί λειτουργούσαν με διευρυμένο ωράριο τις ημέρες των προεγκαινίων της documenta 14) για να δουν τις εκθέσεις μας και να ενημερωθούν σχετικά με τους έλληνες καλλιτέχνες» σημειώνει η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης Γιάννα Γραμματοπούλου. Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Αγγελική Αντωνοπούλου, ιδιοκτήτρια της a.antonopoulou.art. «Μπορεί η εμπορική κίνηση να υπήρξε περιορισμένη, ωστόσο υπήρξε κινητικότητα. Δημιουργήθηκε ένα κλίμα ευφορίας, ώστε άνθρωποι που ενδιαφέρονταν να αγοράσουν κάτι και το ανέβαλλαν, λόγω της κίνησης που δημιουργήθηκε με την documenta 14 αποφάσισαν τελικά να αγοράσουν. Το σημαντικό είναι ότι ήρθαν πολλοί ξένοι, επισκέφθηκαν τις γκαλερί και πήραν μια μικρή δόση σύγχρονης ελληνικής τέχνης, πέραν από όσα είδαν στην documenta 14, κίνηση η οποία μελλοντικά μπορεί να αποφέρει οφέλη. Οσο για τους Ελληνες, είδαν μια διαφορετική προσέγγιση της τέχνης, πέρα από όσα ήξεραν, διεύρυναν τους ορίζοντές τους κι αυτό αποτελεί μια σημαντική επένδυση για το μέλλον».
Ανάλογη είναι και η άποψη της Δάφνης Ζουμπουλάκη της ομώνυμης γκαλερί: «Το όποιο κέρδος θα φανεί σε βάθος χρόνου. Διαφορά σε εμπορικό επίπεδο δεν διαπίστωσα, αλλά το θετικό είναι ότι ήρθαν επισκέπτες από το εξωτερικό που κάτω από άλλες συνθήκες ίσως και να μην έρχονταν στην Ελλάδα ή τουλάχιστον να μην έκαναν στάση στην Αθήνα».