«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν σήμερα τον χάρτη που αποτυπώνει το σχήμα και τη δυναμική του ρήγματος που προκάλεσε το φονικό χτύπημα του Εγκέλαδου στο νησί του Ιπποκράτη. Από την επεξεργασία των δεδομένων που έγινε από τον δρα Παναγιώτη Ηλεία στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, οι ακριβείς διαστάσεις του ρήγματος είναι 16 επί 11 χιλιόμετρα.
Η μέση ολίσθηση πάνω στο ρήγμα που καταγράφηκε είναι ενάμισι μέτρο με κατεύθυνση προς τον Βορρά. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το ρήγμα προσομοιώνεται με επίπεδη επιφάνεια στις προαναφερόμενες διαστάσεις και απεικονίζεται σαν παραλληλόγραμμο.
Δέκα ημέρες μετά τον σεισμό των 6,6 βαθμών που άφησε πίσω του δύο νεκρούς και δεκάδες τραυματίες, ο γεωλόγος – σεισμολόγος και διευθυντής στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών Θανάσης Γκανάς παρουσιάζει την αποτύπωση του φονικού σεισμού. Οπως λέει, «δύο εκατοστά ανυψώθηκε η περιοχή του Ακρωτηρίου του Αγίου Φωκά στην Κω, ενώ την ίδια ώρα βυθίστηκε κατά 20 εκατοστά το μικρό νησί Καρά Αντά που βρίσκεται απέναντι από την έξοδο του λιμανιού της Αλικαρνασσού».
Η ένταση της εδαφικής παραμόρφωσης φαίνεται και από τους κύκλους χρωμάτων που απεικονίζονται στον χάρτη. Παράλληλα με τη βύθιση κατά 20 εκατοστά του Καρά Αντά, σύμφωνα με τον Θανάση Γκανά, προκλήθηκε και μετακίνηση της χερσονήσου Ντάτσα κατά τρία εκατοστά νότια και κατά ένα εκατοστό ανατολικά.
Οπως επισημαίνει, τα στοιχεία για τη μετατόπιση της χερσονήσου απέναντι από την Κω συνέλεξαν τούρκοι σεισμολόγοι από τον σταθμό GPS που έχουν εγκαταστήσει στην περιοχή και τα έστειλαν πρόσφατα στο Αστεροσκοπείο.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα πρώτα στοιχεία που συνελέγησαν από δορυφόρους μετά τον σεισμό των 6,6 βαθμών, παρατηρήθηκε εδαφική παραμόρφωση περίπου τεσσάρων εκατοστών στην πόλη της Κω.
Τα στοιχεία αυτά παρουσίασαν την περασμένη Τετάρτη 26 Ιουλίου «ΤΑ ΝΕΑ». Στο εν λόγω συμπέρασμα κατέληξαν οι ειδικοί της ερευνητικής ομάδας τηλεπισκόπισης στο Τμήμα Γεωγραφίας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου (επικεφαλής ο αναπληρωτής καθηγητής Ισαάκ Παρχαρίδης)έπειτα από την επεξεργασία των στοιχείων που εστάλησαν από τον δορυφόρο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος.
Από την πρώτη στιγμή διαπιστώθηκε ότι τη μεγαλύτερη εδαφική παραμόρφωση υπέστη το μικρό νησί (Καρά Αντά) μήκους περίπου έξι χιλιομέτρων στην έξοδο του λιμανιού της Αλικαρνασσού. Οπως προέκυψε από τη μελέτη των πρώτων στοιχείων, το νότιο τμήμα του νησιού φαίνεται να υπέστη καθίζηση γύρω στα τρία εκατοστά, ενώ το βόρειο κινήθηκε ανοδικά (!) κατά 10 εκατοστά.
Οι μετασεισμοί

«Η μετασεισμική ακολουθία μπορεί να αραιώνει, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι κατ’ ανάγκην θα έχουμε μικρούς μετασεισμούς», αναφέρει ο διευθυντής Ερευνών στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών Βασίλης Καραστάθης.
Χθες, εννέα λεπτά πριν τις εννέα το βράδυ προκλήθηκε ο δεύτερος μεγαλύτερος μετασεισμός μεγέθους 4,3 βαθμών σε απόσταση 36 χιλιομέτρων βορειοανατολικά της Κω στις ακτές της Αλικαρνασσού. Ο μεγαλύτερος μετασεισμός είχε σημειωθεί λίγες ώρες μετά τον μεγάλο σεισμό με μέγεθος 4,8. Στο μεταξύ, σύμφωνα με την καταγραφή από την ημέρα που σημειώθηκε ο σεισμός των 6,6 έως και χθες το βράδυ έχουν σημειωθεί 531 μικροσεισμοί.
Ο πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) Ευθύμιος Λέκκας επισημαίνει πως «η μετασεισμική ακολουθία εξελίσσεται μέχρι στιγμής ομαλά». Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο καθηγητής Γεωφυσικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Κώστας Παπαζάχος: «Η μετασεισμική ακολουθία φαίνεται ότι σβήνει ομαλά και υπάρχει μια καλή χωροχρονικη εξέλιξη», τονίζει χαρακτηριστικά.
Ωστόσο, σύμφωνα με άλλους ειδικούς, ένας μετασεισμός 5 βαθμών θα προκαλούσε μεγαλύτερη ανακούφιση. Οπως λένε, μικρόμέγεθος μετασεισμών σημαίνει μικρότερη εκτόνωση της συσσωρευμένης σεισμικής ενέργειας.Και σε αυτό έγκειται πάντοτεη ανησυχία των σεισμολόγων.
Σε αγώνα δρόμου προκειμένου τα μεγάλα πλοία να μπορούν να δένουν στο κεντρικό λιμάνι της Κω έως τον Δεκαπενταύγουστο έχουν αποδυθεί τα υπουργεία Υποδομών και Ναυτιλίας. Η προσωρινή λύση αναμένεται να δοθεί μέσω τσιμεντένιας ράμπας. Ηδη έχει εξασφαλιστεί το απαιτούμενο ποσό των 400.000 ευρώ (από εθνικούς πόρους του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων). Σύμφωνα με την ενημέρωση που έχει ο δήμαρχος του νησιού Γιώργος Κυρίτσης, τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στο επόμενο διάστημα –ίσως και σήμερα.

Οριστική λύση
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με πληροφορίες, προχωράει και η μελέτη για την οριστική λύση του προβλήματος η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους προκειμένου από το 2018 να αρχίσει η αναζήτηση της χρηματοδότησης του έργου.
Σημειώνεται ότι το πρόβλημα έχει δημιουργηθεί στον κρηπιδότοιχο στον οποίο δένουν τα πλοία της γραμμής και αποβιβάζονται τα αυτοκίνητα. Εξαιτίας του φονικού σεισμού της 21ηςΙουλίου έχει υποστεί καθίζηση το πίσω τμήμα και υπάρχει μια υψομετρική διαφορά γύρω στο ενάμισι μέτρο με το μπροστινό. Το σχέδιο προβλέπει να ρίξουν αμμοχάλικο πάνω στο οποίο στη συνέχεια θα πέσει τσιμέντο ώστε να γεμίσει το κενό και να αποκατασταθεί η υψομετρική διαφορά.
Παράλληλα συνεχίζονται οι έλεγχοι και οι αυτοψίες από τα τεχνικά κλιμάκια του υπουργείου Υποδομών. Μέχρι στιγμής έχουν γίνει 591 έλεγχοι σε κτίσματα του νησιού, εξ αυτών 171 κρίθηκαν προσωρινά μη κατοικήσιμα και 420 κατοικήσιμα.