Το 2013, μια ανεξάρτητη αμερικανική παραγωγή πέρασε μάλλον απαρατήρητη από τις ελληνικές αίθουσες, παρά τα ηχηρά της ονόματα. Ο ελληνικός τίτλος ήταν «Σκουριασμένη πόλη», ο αγγλικός «Out of the furnace», και πρωταγωνιστούσαν οι Κρίστιαν Μπέιλ, Κέισι Αφλεκ, Γουίλεμ Νταφόε, Γούντι Χάρελσον, Φόρεστ Γουίτακερ και… Σαμ Σέπαρντ. Επρόκειτο για ένα αληθινό αριστούργημα, αλλά δυστυχώς δεν διέθετε ούτε ελαφρύ καλαμπουράκι (βγήκε μέσα στο καλοκαίρι) ούτε εντυπωσιακά ψηφιακά εφέ –και έτσι εξαφανίστηκε. Ισως τώρα τη θυμηθούμε, γιατί τούτο το φιλμ κουβαλούσε πολλά από τα γνωρίσματα του έργου τού μεγάλου ηθοποιού και συγγραφέα που έφυγε στις 27 Ιουλίου –ο θάνατός του όμως (σε ηλικία 73 ετών) ανακοινώθηκε μόλις χθες.

Ενας από τους σημαντικότερους του κινήματος Οφ Μπρόντγουεϊ, ανίχνευσε τη σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού ονείρου σε έργα όπως το –βραβευμένο με Πούλιτζερ –«Θαμμένο παιδί» (που φέτος ανέβηκε στο Λονδίνο με πρωταγωνιστή τον Εντ Χάρις) και το «Ενα ψέμα του μυαλού», αλλά και σε 45 ακόμα ξεχωριστά δημιουργήματα, ενώ ως ηθοποιός «κόσμησε» πάνω από 25 ταινίες και το 1984 διεκδίκησε ένα Οσκαρ για την ερμηνεία του στο φιλμ τού σπουδαίου Φίλιπ Κάουφμαν «Οι κατάλληλοι άνθρωποι». Το δε σενάριό του για το φιλμ «Παρίσι – Τέξας» κέρδισε το αντίστοιχο βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών 1984, ενώ υπήρξε μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Γραμμάτων. Τιμήθηκε επίσης με το Χρυσό Μετάλλιο της Ακαδημίας το 1992 και το 1994 έγινε δεκτός στο Theatre Hall of Fame.

ΑΡΧΗ ΣΤΟ… ΡΟΝΤΕΟ. Πριν απ’ όλα αυτά, όμως, ο Σέπαρντ υπήρξε εκκολαπτόμενο αστέρι του… ροντέο, από το οποίο μεταπήδησε στη μουσική και στο σινεμά. Μεταξύ άλλων, συνεργάστηκε στο σενάριο του «Zabriskie Point» με τον Μικελάντζελο Αντονιόνι, έγραψε και ένα τραγούδι με τον Μπομπ Ντίλαν («Brownsville Girl»), ενώ εμφανίστηκε και στο σπουδαίο «Days of heaven» του Τέρενς Μάλικ. Τι βιογραφικό!

Πρώτο του έργο το «Σικάγο», το 1965, εδραιώνοντας ένα ύφος κοντά στο πνεύμα της εποχής, το οποίο όμως και θα εγκαταλείψει στη συνέχεια για να καταπιαστεί με δράματα κυρίως οικογενειακά –θέματα που βεβαίως λειτουργούν ως αλληγορικό κάτοπτρο επί της βασικής του προβληματικής (ο ίδιος χαρακτήρισε τα πρώτα του θεατρικά έργα ως «χρονικά μιας παρόρμησης που αναπαριστούν έναν κόσμο χάους και υποκειμενικότητας»).

Ο Σέπαρντ είχε τρία παιδιά, τον μεγαλύτερο γιο του από τον γάμο του με την Ολαν Τζόουνς, καθώς και έναν γιο και μια κόρη από τη μακροχρόνια σχέση του με την ηθοποιό Τζέσικα Λανγκ. Η τελευταία τον λάτρευε («Οταν κέρδισα το Οσκαρ, δεν μπορούσα να το χαρώ –γιατί η μεγάλη μου χαρά ήταν ο έρωτάς μου για τον Σαμ»). Είχε επίσης ερωτικό δεσμό με την τραγουδίστρια Πάτι Σμιθ. Τα τελευταία χρόνια είχε διαγνωσθεί με αμυοτροφική πλάγια σκλήρυνση (ALS).