Σε μέρες της δεκαετίας του ’80 γυρίζει την παιδεία το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την ανώτατη εκπαίδευση ενώ οι εκπρόσωποοι των κομμάτων της αντιπολίτευσης έκαναν λόγο για σκοταδισμό και εσωστρέφεια.
«Αγκάθια», σύμφωνα με την αντιπολίτευση, αποτελούν κυρίως οι ρυθμίσεις για την επαναφορά του ασύλου, την κατάργηση των Συμβουλίων Διοίκησης, τη συμμετοχή των φοιτητών στην εκλογή των ακαδημαϊκών οργάνων, αλλά και την εισαγωγή ενός ασφυκτικού και γραφειοκρατικού, πλαισίου για τα μεταπτυχιακά προγράμματα.
ΕΠΙΘΕΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΑ. «Κύριε υπουργέ, θα μείνετε στην Ιστορία ως ο υπουργός που έκλεισε μεταπτυχιακά, που ενίσχυσε το brain drain, που έδιωξε τους ξένους φοιτητές, που απομόνωσε εκπαιδευτικά τη χώρα μας» δήλωσε η τομεάρχης της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία, Νίκη Κεραμέως στην ομιλία της επί της αρχής του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής. Οπως τόνισε, πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου στο οποίο μπορούν να αποδοθούν τέσσερις βασικοί χαρακτηρισμοί: οπισθοδρόμηση, εσωστρέφεια, συγκεντρωτισμός και υπερ-ρύθμιση.

Η Νίκη Κεραμέως, αναφέρθηκε στο ακαδημαϊκό άσυλο ως μια διάταξη που μόνο ως οπισθοδρόμηση μπορεί να χαρακτηριστεί. «Η εισαγωγή της διάκρισης αυτής μεταξύ αδικημάτων έχει έναν και μόνο σκοπό, να αδρανοποιήσει τον όλο μηχανισμό, να μην καλούνται ποτέ οι Αρχές και να δρουν ανενόχλητοι οι πάσης φύσεως εγκληματίες. Αλλο άσυλο ιδεών, που βεβαίως πρέπει να προστατεύεται, και άλλο άσυλο εγκληματιών που εσείς νομοθετείτε. Η θέση μας, ξεκάθαρη: Αυτεπάγγελτη επέμβαση των Αρχών για όλες τις αξιόποινες πράξεις».

«Εισάγετε ένα ασφυκτικό, υπέρμετρα περιοριστικό και γραφειοκρατικό πλαίσιο για τα μεταπτυχιακά προγράμματα. Ενα πλαίσιο το οποίο ακυρώνει την αναπτυξιακή τους προοπτική και τα καταδικάζει σε παρακμή, αν όχι σε αφανισμό. Είπατε ότι θεσπίζετε ακαδημαϊκούς κανόνες μέχρι τελικής πτώσεως. Στην πραγματικότητα θεσπίζετε υπουργικούς κανόνες μέχρι τελικής πτώσεως» είπε χαρακτηριστικά η γαλάζια βουλευτής. Κατηγόρησε δε την κυβέρνηση πως θέλει ιδρύματα εσωστρεφή, «χωρίς ξενόγλωσσα προγράμματα, χωρίς ξένους φοιτητές, με εκλογές με φυσική κάλπη για να την κλέβουν αντιεξουσιαστές, θέλετε τα πανεπιστήμια ορμητήρια ανομίας, θέλετε ιδρύματα υπουργοκεντρικά, θέλετε η Σύγκλητος να διορθώνει τις αποφάσεις της με βάση τις υποδείξεις του υπουργού».

Τη… σκυτάλη πήρε ο εισηγητής της ΔΗΣΥ Δημήτρης Κωνσταντινόπουλος, ο οποίος κατηγόρησε την για προσχηματικό διάλογο στα θέματα Παιδείας. Υποστήριξε δε πως το νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση έχει «δυσάρεστες εκπλήξεις» τόσο για τους ακαδημαϊκούς όσο και για τους φοιτητές, την ώρα που μεταρρυθμίσεις που είχε συμφωνήσει η Βουλή με ευρεία συναίνεση καταργούνται.

Στο μεταξύ, και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΔΗΣΥ και πρώην υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος επεσήμανε πως υπάρχει θέμα αντισυνταγματικότητας για τις διατάξεις που αναιρούν το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ.
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ. Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, σε παρέμβασή του σημείωσε πως «η προσπάθειά μας, η επιμονή από την οποία δεν θα κάνουμε πίσω ούτε ένα εκατοστό, είναι να καθιερώσουμε ακαδημαϊκούς κανόνες στο τοπίο που απορρυθμίστηκε με έναν καταστροφικό τρόπο για τα πανεπιστήμια. Θα ξαναμπεί μια τάξη με βάση τους ακαδημαϊκούς κανόνες. Νομίζω ότι όταν ακούτε “ακαδημαϊκούς κανόνες”, κάτι παθαίνετε. Κάτι παθαίνετε, γιατί οι ακαδημαϊκοί κανόνες είναι αυτοί που εξασφαλίζουν το να μην υπάρχει αυθαιρεσία».

Υποστήριξε δε πως το 85% όλων των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών είναι άψογο. «Υπάρχει όμως το 15%. Και το 15% δυσφημίζει το πανεπιστήμιο. Τα πανεπιστήμιά μας, όσο δύσκολο κι αν σας είναι, παραμένουν δημόσια. Και τα τέλη φοίτησης θα είναι σύμφωνα με το κόστος και όχι με τη ζήτηση. Είναι μια βαθιά διαφορά ανάμεσά μας, αλλά πρέπει να γίνει κατανοητή. Ξεχνάμε ότι πολλά μεταπτυχιακά είναι δωρεάν. Πολλά μεταπτυχιακά έχουν ένα συμβολικό τέλος. Αλλά υπάρχει και ένα 15% που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι πώς θα μπορέσει να γίνει περισσότερο ακριβό το μεταπτυχιακό. Εμείς πάντως, για να είμαστε πολύ ειλικρινείς, θα θέλαμε να είναι όλα δωρεάν. Σήμερα, δεν είναι ρεαλιστικό αυτό. Γι’ αυτό λέμε να υπάρχουν πολλαπλοί τρόποι με τους οποίους θα μπορέσουμε να ελέγξουμε τις αυθαιρεσίες».