Με κλήρωση και όχι βάσει βαθμολογίας θα ορίζονται στο εξής σημαιοφόροι και παραστάτες στα δημοτικά σχολεία, σύμφωνα με Προεδρικό Διάταγμα που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης ενώ στη Βουλή συζητείτο το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στην Παιδεία.

Ειδικότερα, οι χαρακτηριστικές παράγραφοι του διατάγματος (Π.Δ 79/2017) αναφέρουν:

«Σημαιοφόροι, παραστάτες και υπεύθυνοι για την κατάθεση στεφάνου ορίζονται μαθητές της ΣΤ’ τάξης. Σημαιοφόροι ορίζονται δύο μαθητές της ΣΤ’ τάξης, o ένας για το χρονικό διάστημα μέχρι 31 Ιανουαρίου και o άλλος από 1η Φεβρουαρίου μέχρι το τέλος του διδακτικού έτους. Η επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου πραγματοποιείται με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης.

» Η κλήρωση διενεργείται παρουσία του συνόλου των μαθητών της ΣΤ’ τάξης με ευθύνη του διευθυντή της σχολικής μονάδας ή του νόμιμου αναπληρωτή του και συντάσσεται σχετικό πρακτικό Συλλόγου Διδασκόντων.

» Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων καθορίζεται ο τρόπος επιλογής σημαιοφόρων, παραστατών και των υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου, εφόσον στη ΣΤ΄ τάξη λειτουργούν περισσότερα του ενός (1) τμήματα, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου».

Τι ίσχυε μέχρι σήμερα

Μέχρι τώρα σημαιοφόροι ορίζονταν δύο μαθητές της ΣΤ’ τάξης, o ένας για το χρονικό διάστημα μέχρι 31 Ιανουαρίου και o άλλος από 1η Φεβρουαρίου μέχρι το τέλος του διδακτικού έτους και επιλέγονταν αυτοί που κατά το προηγούμενο σχολικό έτος είχαν συγκεντρώσει το μεγαλύτερο γενικό μέσο όρο βαθμολογίας, υπολογιζομένου και του κλασματικού του μέρους.

Στις περιπτώσεις ισοβαθμίας και στο κλασματικό μέρος, γινόταν κλήρωση. Το κλασματικό μέρος αναφερόταν στον ετήσιο γενικό μέσο όρο και όχι στο μέσο όρο των επιμέρους μαθημάτων.

Παραστάτες ορίζονταν δέκα μαθητές της ΣΤ’ τάξης, πέντε για το χρονικό διάστημα μέχρι 31 Ιανουαρίου και πέντε από 1η Φεβρουαρίου μέχρι το τέλος του διδακτικού έτους. Η επιλογή γινόταν με την ίδια διαδικασία που επιλέγονταν οι σημαιοφόροι.

Την έντονη αντίδραση των πολιτικών κομμάτων προκάλεσε η απόφαση.

Η τομεάρχης Παιδείας της Νέας Δημοκρατίας Νίκη Κεραμέως τόνισε ότι «η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, πιστή στο δόγμα του εξισωτισμού προς τα κάτω, καταργεί το κριτήριο της επίδοσης για την επιλογή́ σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου και εισάγει την κλήρωση ως τρόπο επιλογής».

Η βουλευτής της ΝΔ ανέφερε ότι η κυβέρνηση καταργεί και την παρουσία των σημαιοφόρων στις δοξολογίες και με αυτόν τον τρόπο ανατρέπει παραδόσεις δεκαετιών στο όνομα ενός δήθεν προοδευτισμού.

«Για άλλη μία φορά, αποθεώνεται η λογική της ήσσονος προσπάθειας. Το μήνυμα που δίνουν στη νέα γενιά είναι ότι δεν χρειάζεται προσπάθεια και προσωπικός αγώνας για την επιτυχία και την καταξίωση, αλλά τύχη. Αυτό επιχειρεί λυσσαλέα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στην Παιδεία, να γίνουν όλοι ίσοι με το βλέμμα προς τα κάτω. Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα της μετριότητας και της ημιμάθειας. Στον αντίποδα, η δική μας λογική για την Παιδεία, το δικό μας όραμα, συνίσταται στο αξιακό τρίπτυχο της αριστείας, της φιλομάθειας και της αξιοκρατίας» τόνισε η κ. Κεραμέως.

Με τη σκωπτική δήλωση «από την αριστεία-στη λοταρία» σχολίασε ο υπεύθυνος του τομέα Παιδείας της Κ.Ο. της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, την κατάργηση της «αριστείας» στα δημοτικά σχολεία.

Ο κ. Κωνσταντόπουλος, στην ανακοίνωσή του δηλώνει τα εξής: «Συνεπής ο υπουργός Παιδείας στις δεσμεύσεις της κυβέρνησης για την κατάργηση της «αριστείας». Με το Π.Δ 79/2017 η αριστεία και η επιβράβευση, μετατρέπεται σε μια διαδικασία λοταρίας. Η επιλογή των σημαιοφόρων και των παραστατών δεν είναι πλέον αποτέλεσμα προσπάθειας και αξιολόγησης των μαθητών. Είναι μια τυπική διαδικασία κλήρωσης. Η παιδαγωγική αξία των κινήτρων για μια ακόμη φορά. λείπει από το εκπαιδευτικό λεξικό της πρώτης φοράς αριστερά. Τίποτα πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των άνισων κ. υπουργέ».

Το Ποτάμι αναφέρει σε ανακοίνωσή του: «Τελικά η αριστεία είναι ρετσινιά, και όσους υπουργούς Παιδείας και αν αλλάξει ο κ. Τσίπρας, είτε για επικοινωνιακούς, είτε για άλλους λόγους, όλοι πρεσβεύουν αυτήν τη ρήση του κ. Μπαλτά».

Κατόπιν τούτου, ο Τομέας Παιδείας του κόμματος υποστηρίζει ότι «έτσι και ο κ. Γαβρόγλου, ενώ στη Βουλή υπήρχε η συζήτηση για την τριτοβάθμια Παιδεία, έφερε Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ 79/2017), με το οποίο ορίζει πλέον την επιλογή σημαιοφόρων και παραστατών μέσω κλήρωσης».

Το Ποτάμι κατηγορεί την κυβέρνηση ότι «καθημερινά, με λόγια και με έργα, αποδεικνύει την ιδεοληπτική της αλλεργία σε κάθε μορφή καταξίωσης και αριστείας. Με το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα, κάτι τόσο τιμητικό, όπως το να είσαι η/ο σημαιοφόρος του σχολείου σου, μετατρέπεται σε μία διαδικαστική υποσημείωση. Έτσι, για ακόμη μία φορά, όπως και με τον τρόπο εισαγωγής στα πειραματικά σχολεία, «μαθαίνει» στα παιδιά μας ότι για να ξεχωρίσεις δεν χρειάζεται προσπάθεια αλλά «τύχη»!».

Επίσης, επιρρίπτει ευθύνες στον υπουργό Παιδείας, τον οποίο καλεί να αποσύρει το συγκεκριμένο Διάταγμα. «Εκτός, βέβαια, και αν σκέφτονται ήδη σε επόμενη έκδοση ΠΔ, να ορίσουν οι μαθητές να ψηφίζουν για τον σημαιοφόρο και τους παραστάτες…» σχολιάζει σκωπτικά ο Τομέας Παιδείας του Ποταμιού.

«Στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αντί να καταργήσουν τις μαθητικές παρελάσεις, αποφάσισαν να καταργήσουν την αριστεία!» σχολιάζει, σε ανακοίνωσή της, η ΔΗΜΑΡ, υποστηρίζοντας ότι «με βάση το νέο Προεδρικό Διάταγμα, οι σημαιοφόροι στις μαθητικές παρελάσεις θα επιλέγονται πλέον με κλήρωση. Δεν θα είναι αυτοί με την καλύτερη επίδοση αλλά οι πιο τυχεροί!».

Η ΔΗΜΑΡ επισημαίνει πως «είναι πλέον εύκολα αντιληπτό το “όραμα” του κ. Τσίπρα για τα “σχολειά”. Ο εξισωτισμός προς τα κάτω, όμως, δεν είναι προοδευτική, αλλά ιδεοληπτική και βαθιά συντηρητική πολιτική. Ο ΣΥΡΙΖΑ μένει προσκολλημένος στις εμμονές του και δεν προχωρά ούτε στο πεδίο βασικών αλλαγών που δεν έχουν καμία σχέση με τα μνημόνια, όπως για παράδειγμα στο θέμα των μαθητικών παρελάσεων». «Η ιστορία, όμως, δεν πρέπει να υπενθυμίζεται μέσα από “στρατιωτικού τύπου” παρελάσεις των μαθητών, οι οποίες πρέπει να αντικατασταθούν από εναλλακτικές μορφές εκδηλώσεων, αλλά μέσα από τη σωστή διδασκαλία στα σχολεία. Αν οραματιζόμαστε ένα σύστημα κοινωνικά δίκαιο, οφείλουμε να διασφαλίσουμε την επιβράβευση της προσπάθειας, για μία κοινωνία ίσων ευκαιριών με αξιοκρατία», προστίθεται στην ανακοίνωση της ΔΗΜΑΡ.

Για μίζερη αντιμετώπιση κατηγόρησε τα κόμματα της αντιπολίτευσης ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου.Όπως σημειώνει μάλιστα στη σχετική του δήλωση, οι ανακοινώσεις της Νέας Δημοκρατίας και της Χρυσής Αυγής «είναι σαν να είναι γραμμένες από τον ίδιο συντάκτη».

«Για εμάς η σημαία δεν πρέπει να είναι βαθμολογικό έπαθλο. Όλοι έχουν δικαίωμα να την κρατούν, όπως και υποχρέωση να την υπερασπίζονται. Στρατό δεν πάνε μόνον οι άριστοι μαθητές, πάνε όλοι, ανεξάρτητα από τις επιδόσεις τους» συνεχίζει ο υπουργός Παιδείας και προσθέτει: «Δεν είναι δυνατόν ένας μικρός αλλά υπαρκτός αριθμός οικογενειών να διαγκωνίζονται μεταξύ τους και να πιέζουν τους εκπαιδευτικούς να δώσουν βαθμούς για να γίνει το παιδί τους σημαιοφόρος. Εμείς προτείνουμε να γίνεται κλήρωση και να αναδεικνύεται ο σημαιοφόρος. Κλήρωση ανάμεσα σε ίσους ως προς τις υποχρεώσεις τους απέναντι στην Πολιτεία».

«Δηλώσεις που συνδέουν την αριστεία με την σημαία είναι κάτι βαθιά αντιδημοκρατικό. Οι επιδόσεις των μαθητών βαθμολογούνται, η αριστεία έχει πολλούς τρόπους να καταγραφεί» υπογραμμίζει ο Γαβρόγλου.