Σημαιοφόρους με κλήρωση θέλει από δω και στο εξής το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με το νέο Προεδρικό Διάταγμα για την Οργάνωση και Λειτουργία των Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων, που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ. Η ρύθμιση αυτή προκάλεσε την οργή της αντιπολίτευσης, η οποία κατηγορεί την ηγεσία του υπουργείου πως βάζει ουσιαστικά τέλος στην αριστεία.
Οι μαθητές που θα κρατήσουν την ελληνική σημαία ή θα παρελάσουν ως παραστάτες θα πρέπει να είναι, αν μη τι άλλο, τυχεροί και όχι απαραίτητα άριστοι. Το νέο Προεδρικό Διάταγμα ορίζει, μεταξύ άλλων, ότι η επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου «θα πραγματοποιείται με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης στοχεύοντας στη δημιουργία θετικού παιδαγωγικού κλίματος στη σχολική μονάδα και αποφεύγοντας τους ανταγωνισμούς και τις διενέξεις μεταξύ των μαθητών». Μέχρι σήμερα ορίζονταν σημαιοφόροι και παραστάτες όσοι είχαν συγκεντρώσει τον μεγαλύτερο γενικό μέσο όρο βαθμολογίας και μόνο στις περιπτώσεις ισοβαθμίας –ακόμη και στο κλασματικό μέρος –οι Διευθύνσεις των σχολείων προχωρούσαν σε κλήρωση.
Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά που οι ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, βάζουν στόχο την κατάργηση της αριστείας. Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι τον Ιούλιο ο τότε υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης με πολυτροπολογία στη Βουλή αποφάσισε να κατεβάσει τον πήχη της αριστείας. Ετσι, ανάμεσα στις διατάξεις της τροπολογίας ήταν και αυτή που κατέβαζε το βαθμολογικό όριο για απονομή υποτροφίας από το Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Σημειώνεται ότι σε κλίμακα βαθμολογίας 0 – 10, το όριο αυτό ήταν 8,51 και μετά τη διάταξη έπεσε στο 6,5. Το σκεπτικό πίσω από την απόφαση ήταν, σύμφωνα με την τότε ηγεσία, να μην περιορίζεται σημαντικά ο αριθμός των υποψηφίων για την απονομή των υποτροφιών, «δεδομένου ότι η πλειονότητα των υποτρόφων δεν πληροί κατά το δεύτερο έτος σπουδών το κριτήριο του βαθμού 8,51».
Επίσης στα τέλη του περασμένου Μαρτίου η Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ στο Κείμενο Θέσεων του Κεντρικού Συμβουλίου ανέφερε ότι θέλει σχολεία απαλλαγμένα από παρελάσεις καιπρωινή προσευχή, ενώ θεωρεί πως η αριστεία οφείλεται στην «έκρηξη δημιουργίας προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών τις τελευταίες δεκαετίες» την οποία προκαλεί η ανάγκη για υπερεξειδίκευση, «ανάγκη που επιβάλλεται από τη νεοφιλελεύθερη αντίληψη για την ατομική ανέλιξη και την αριστεία».
Οπως ήταν αναμενόμενο, πάντως, η νέα ρύθμιση στο Προεδρικό Διάταγμα 79/2017 που πέρασε τα ξημερώματα της Τρίτης άναψε φωτιές, με τις ανακοινώσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης να δίνουν και να παίρνουν.
Με σχόλιό του στο twitter ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης, για την κατά τύχη επιλογή των σημαιοφόρων, τονίζει ότι «έτσι αντιλαμβάνεται ο ΣΥΡΙΖΑ την επιβράβευση της προσπάθειας. Εξίσωση προς τα κάτω παντού».
Σε ανακοίνωσή της η τομεάρχης Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Επικρατείας Νίκη Κεραμέως τόνισε ότι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας παραμένει πιστή στο δόγμα του εξισωτισμού προς τα κάτω. «Καταργεί το κριτήριο της επίδοσης για την επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου και εισάγει την κλήρωση ως τρόπο επιλογής. Επιπλέον, καταργεί την παρουσία σημαιοφόρων στις δοξολογίες. Με αυτό τον τρόπο, ανατρέπει παραδόσεις δεκαετιών στο όνομα ενός δήθεν προοδευτισμού. Για άλλη μια φορά, αποθεώνεται η λογική της ήσσονος προσπάθειας. Το μήνυμα που δίνουν στη νέα γενιά είναι ότι δεν χρειάζεται προσπάθεια και προσωπικός αγώνας για την επιτυχία και την καταξίωση, αλλά τύχη. Αυτό επιχειρεί λυσσαλέα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στην Παιδεία, να γίνουν όλοι ίσοι με το βλέμμα προς τα κάτω. Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα της μετριότητας και της ημιμάθειας».
Η απάντηση δεν άργησε να έρθει από το υπουργείο Παιδείας, υποστηρίζοντας πως «με βαθύ αίσθημα ευθύνης απέναντι στη νέα γενιά των Ελλήνων, θεωρούμε ότι το σύμβολο της πατρίδας, τη σημαία, κάθε μαθητής και μαθήτρια πρέπει να έχει τη δυνατότητα να την τιμήσει και να τιμηθεί από αυτήν. Το προνόμιο να κοινωνήσει το σύμβολο της πατρίδας μας θα το δικαιούται επιτέλους το σύνολο των μαθητών και μαθητριών, ανεξάρτητα από επιδόσεις σε μαθήματα. Λυπούμαστε ειλικρινά που η αξιωματική αντιπολίτευση επιμένει σε αναχρονισμούς που ταλαιπωρούν το εκπαιδευτικό σύστημα και δεν είναι σε θέση να σκεφτεί τρόπους που να τιμούν ουσιαστικά και τη σημαία αλλά και το σύνολο των μαθητών, μαθητριών και εκπαιδευτικών των δημοτικών σχολείων».
Με σκληρή ανακοίνωση και Το Ποτάμι επιτίθεται κατά της κυβέρνησης και της ηγεσίας του υπουργείου, επισημαίνοντας ότι «η αριστεία είναι ρετσινιά, και όσους υπουργούς Παιδείας και αν αλλάξει ο κ. Τσίπρας είτε για επικοινωνιακούς είτε για άλλους λόγους, όλοι πρεσβεύουν αυτή τη ρήση του κ. Μπαλτά. Ετσι και ο κ. Γαβρόγλου, ενώ στη Βουλή υπήρχε η συζήτηση για την τριτοβάθμια Παιδεία, έφερε Προεδρικό Διάταγμα, με το οποίο ορίζει πλέον την επιλογή σημαιοφόρων και παραστατών μέσω κλήρωσης. Η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ καθημερινά με λόγια και με έργα αποδεικνύει την ιδεοληπτική της αλλεργία σε κάθε μορφή καταξίωσης και αριστείας. Με το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα, κάτι τόσο τιμητικό, όπως το να είσαι η/ο σημαιοφόρος του σχολείου σου, μετατρέπεται σε μια διαδικαστική υποσημείωση. Ετσι, για ακόμη μία φορά, όπως και με τον τρόπο εισαγωγής στα πειραματικά σχολεία, “μαθαίνει” στα παιδιά μας ότι για να ξεχωρίσεις δεν χρειάζεται προσπάθεια αλλά “τύχη”. Οι ευθύνες του υπουργού Παιδείας είναι τεράστιες και καλούμε να αποσύρουν το συγκεκριμένο διάταγμα. Εκτός βέβαια και αν σκέφτονται ήδη σε επόμενη έκδοση ΠΔ, να ορίσουν οι μαθητές να ψηφίζουν για τον σημαιοφόρο και τους παραστάτες».
Από την πλευρά του, ο υπεύθυνος του τομέα Παιδείας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Δημήτρης Κωνσταντόπουλος δήλωσε πως ο υπουργός Παιδείας είναι συνεπής στις δεσμεύσεις της κυβέρνησης για την κατάργηση της αριστείας. «Η αριστεία και η επιβράβευση μετατρέπονται σε μια διαδικασία λοταρίας. Η επιλογή των σημαιοφόρων και των παραστατών δεν είναι πλέον αποτέλεσμα προσπάθειας και αξιολόγησης των μαθητών. Είναι μια τυπική διαδικασία κλήρωσης. Η παιδαγωγική αξία των κινήτρων για μία ακόμη φοράλείπει από το εκπαιδευτικό λεξικό της πρώτης φοράς Αριστερά. Τίποτα πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των άνισων, κ. υπουργέ» είπε.
Η ΔΗΜΑΡ στην ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «όραμα» πια του Πρωθυπουργού όσον αφορά τα σχολεία, το οποίο περιλαμβάνει μαθητικές «στρατιωτικού τύπου» παρελάσεις. «Ο εξισωτισμός προς τα κάτω όμως δεν είναι προοδευτική αλλά ιδεοληπτική και βαθιά συντηρητική πολιτική. Ο ΣΥΡΙΖΑ μένει προσκολλημένος στις εμμονές του και δεν προχωρά ούτε στο πεδίο βασικών αλλαγών που δεν έχουν καμία σχέση με τα Μνημόνια, όπως για παράδειγμα στο θέμα των μαθητικών παρελάσεων. Η ιστορία όμως δεν πρέπει να υπενθυμίζεται μέσα από “στρατιωτικού τύπου” παρελάσεις των μαθητών, οι οποίες πρέπει να αντικατασταθούν από εναλλακτικές μορφές εκδηλώσεων, αλλά μέσα από τη σωστή διδασκαλία στα σχολεία. Αν οραματιζόμαστε ένα σύστημα κοινωνικά δίκαιο, οφείλουμε να διασφαλίσουμε την επιβράβευση της προσπάθειας για μια κοινωνία ίσων ευκαιριών με αξιοκρατία. Επιτέλους η χώρα χρειάζεται παντού προοδευτικές τομές. Γι’ αυτό στη ΔΗΜΑΡ λέμε Ναι στην αριστεία και Oχι στον αναχρονιστικό θεσμό των “στρατιωτικού τύπου” μαθητικών παρελάσεων».
Στο μεταξύ σε νέα δήλωσή του χθες ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου φαίνεται πως εξισώνει τη διαδικασία επιλογής του σημαιοφόρου με αυτή της στρατιωτικής θητείας. «Δημοσιεύθηκε το ΠΔ που ρυθμίζει και εκσυγχρονίζει την καθημερινότητα στα δημοτικά σχολεία, καταργώντας αυτό που ίσχυε από το 1989, δηλαδή εδώ και περίπου 20 χρόνια. Αντί να χαιρετιστούν αυτά τα σημαντικά βήματα, ως βήματα που πάνε την Εκπαίδευση μπροστά, έχουμε πάλι μια μίζερη αντιμετώπιση. Για εμάς η σημαία δεν πρέπει να είναι βαθμολογικό έπαθλο. Ολοι έχουν δικαίωμα να την κρατούν, όπως και υποχρέωση να την υπερασπίζονται. Στρατό δεν πάνε μόνον οι άριστοι μαθητές, πάνε όλοι, ανεξάρτητα από τις επιδόσεις τους. Δεν είναι δυνατόν ένας μικρός αλλά υπαρκτός αριθμός οικογενειών να διαγκωνίζονται μεταξύ τους και να πιέζουν τους εκπαιδευτικούς να δώσουν βαθμούς για να γίνει το παιδί τους σημαιοφόρος. Εμείς προτείνουμε να γίνεται κλήρωση και να αναδεικνύεται ο σημαιοφόρος. Κλήρωση ανάμεσα σε ίσους ως προς τις υποχρεώσεις τους απέναντι στην πολιτεία».
Στο νέο Προεδρικό Διάταγμα, σύμφωνα με το υπουργείο, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που τονίζουν τον ενιαίο χαρακτήρα της πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε καθημερινό πρακτικό πεδίο. Πρώτη φορά, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, δεν διαχωρίζεται η λειτουργία του νηπιαγωγείου από αυτή του δημοτικού σχολείου. «Το Προεδρικό Διάταγμα αποσαφηνίζει και συγκεκριμενοποιεί σημεία για τα οποία εδώ και χρόνια δεν υπήρχε απάντηση και καλύπτει τις ανάγκες λειτουργίας του σημερινού σχολείου».
Εκτός λοιπόν από την κληρωτίδα για τους σημαιοφόρους και τους παραστάτες, αλλάζει, σύμφωνα με το υπουργείο, η διαδικασία των εγγραφών και γίνεται με τον ίδιο τρόπο τόσο στο νηπιαγωγείο όσο και στο δημοτικό σχολείο, όπου οι εγγραφές γίνονται εγκαίρως από 1ης έως 20 Μαΐου.
Παράλληλα, στην αρχή κάθε διδακτικού έτους θα δίνεται η δυνατότητα να προσαρμόζονται ομαλά τα νήπια – προνήπια στο νέο σχολικό περιβάλλον «με ένα ευέλικτο ωράριο για δύο εβδομάδες.
«Με το νέο αυτό Προεδρικό Διάταγμα επιβεβαιώνεται για μία ακόμη φορά η πάγια τακτική του υπουργείου να παίρνει αποφάσεις για σημαντικά θέματα που αφορούν τον κρίσιμο τομέα της Παιδείας σε περιόδους διακοπών. Πέρυσι με τον κ. Φίλη είχε γίνει κάτι αντίστοιχο το Πάσχα. Φέτος, επιλέχθηκε η 1η Αυγούστου» τονίζει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας Θανάσης Κικινής. Κι όλα αυτά χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα. «Γνωρίζαμε πως είχε ξεκινήσει μια προετοιμασία για τα θέματα αυτά, τα οποία θα δίνονταν για διάλογο. Δυστυχώς, μάθαμε από τα μέσα ενημέρωσης ότι πέρασε το ΠΔ χωρίς να έχουμε ενημερωθεί ή να μπορούμε να πούμε την άποψή μας» λέει.
Για τον Θανάση Κικινή, ένα από τα θέματα που η ΔΟΕ ζητά επιτακτικά όλο αυτό το διάστημα είναι να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις: 20 για το δημοτικό και 15 για τα νηπιαγωγεία. «Αντί αυτού, στο Προεδρικό Διάταγμα ορίζεται ρητά πως ο αριθμός ανά τμήμα θα είναι 25 μαθητές. Οπως έχει πλέον ισχυροποιηθεί, με την ένταξη στο ΠΔ, ό,τι αφορά το Ολοήμερο Σχολείο.
Από την άνοιξη του 2016 βρισκόμαστε σε αντιπαράθεση με το υπουργείο για το Ολοήμερο Σχολείο. Εμείς ζητούμε να είναι υποχρεωτικό για όλα τα παιδιά, γεγονός που θα καλύψει το σύνολο των διδακτικών αναγκών των μαθητών. Ο κ. Φίλης τότε το μετέτρεψε σε προαιρετικό και ο κ. Γαβρόγλου τώρα το ισχυροποίησε».