Ζει στη σκιά του Μάη του 1968 εδώ και μισό αιώνα, κι ας έγραψε τη δική της σημαντική σελίδα στην Ιστορία, καθώς το 1967 είναι η χρονιά του Πολέμου των Εξι Ημερών, που άλλαξε οριστικά το τοπίο στη Μέση Ανατολή. Η χρονιά που έφερε τη χούντα στην Ελλάδα. Και η χρονιά που η Βρετανία υπέβαλε αίτηση για ένταξη στην ΕΟΚ, την ώρα που στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού οργανώνονταν οι πρώτες μαζικές πολιτικές διαμαρτυρίες των νέων κατά του πολέμου στο Βιετνάμ. Πολλά από αυτά τα γεγονότα σημάδεψαν εκείνο το καλοκαίρι, που έμεινε γνωστό ως το «Καλοκαίρι της αγάπης», το οποίο πέντε δεκαετίες μετά επιχειρεί να αναδείξει τον ξεχωριστό ρόλο του μέσα από μια εικαστική έκθεση στο ακριτικό και πληγωμένο από το προσφυγικό ζήτημα νησί της Σάμου. Εκεί όπου το Ιδρυμα Σβαρτς –μια αμιγώς ιδιωτική πρωτοβουλία της Χιόνα Ξανθοπούλου-Σβαρτς στο Πυθαγόρειο –ανέθεσε για δεύτερη χρονιά στην ελληνίδα επιμελήτρια με την έντονα διεθνή παρουσία Κατερίνα Γρέγου το εικαστικό του πρόγραμμα κι εκείνη με τη σειρά της κάλεσε εννέα καλλιτέχνες και μια κολεκτίβα από έξι χώρες για να «ξαναδούν» το «Καλοκαίρι της αγάπης».

«Δεν πρόκειται για μια επετειακή έκθεση, για ένα αφιέρωμα, αλλά για μια προσπάθεια σύνδεσης με όσα συνέβησαν το καλοκαίρι του 1967 και μια διαπραγμάτευση του κληροδοτήματός του σε σχέση με το παρόν» λέει στο «Νσυν» η Κατερίνα Γρέγου. «Είναι μια εποχή ξεχασμένη, που έθεσε ζητήματα όπως ο φεμινισμός, η κοινοκτημοσύνη, η συλλογικότητα, η έννοια της κοινότητας και των κοινών, η σεξουαλική ταυτότητα και απελευθέρωση, τα οποία έχουν επηρεάσει τον κόσμο ώς σήμερα. Κι αυτόν ακριβώς τον πολιτικό και κοινωνικό χαρακτήρα θέλω να τονίσω με αυτή την έκθεση, η οποία διαφέρει από αντίστοιχες θεματικές διοργανώσεις που έγιναν φέτος σε όλο τον κόσμο με αφορμή την επέτειο και εστιάζουν κυρίως στην αισθητική της εποχής, την ψυχεδέλεια και το sex, drugs & rock ‘n’ roll» συνεχίζει η επιμελήτρια.

ΒΙΝΤΕΟ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ. Στο Pythagorion Art Project οι επισκέπτες μπορούν μεταξύ άλλων να διαβάσουν βιβλία της εποχής και να ακούσουν μουσική μέσα από την εγκατάσταση (βιβλιοθήκη – δισκοθήκη) του Μιχαήλ Καρίκη. Να δουν το βίντεο της Μέλανι Μπονάχο που αφορά την ερωτική πράξη, όπως και την εγκατάσταση της Τομόμι Ιτακούρα με τις πινακίδες εξωτερικού χώρου που αναφέρονται στο τι απασχολούσε τους ανθρώπους το καλοκαίρι του 1967 και τι σήμερα, 50 χρόνια αργότερα. Να παρακολουθήσουν το βίντεο του βραβευμένου σκηνοθέτη Γιόχαν Γκριμονπρέζ, που περιλαμβάνει μια συνέντευξη του θεωρητικού της λογοτεχνίας και πολιτικού φιλοσόφου Μάικλ Χαρντ με εμβόλιμες σκηνές από την ταινία «Alphaville» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, όπου ένα σύστημα ηλεκτρονικών υπολογιστών αποκτά τον έλεγχο της πόλης και απαγορεύει έννοιες όπως η αγάπη, η ποίηση, το συναίσθημα.

Πίσω λοιπόν από έναν τίτλο που με την πρώτη ματιά παραπέμπει σε ένα καλοκαίρι ερωτικό η Κατερίνα Γρέγου έχει χωρέσει έντονους πολιτικούς προβληματισμούς. «Ολη η δουλειά μου έχει πολιτικό χαρακτήρα, διότι πιστεύω ότι η τέχνη αν έχει έναν ρόλο, αυτός είναι το πώς σχολιάζει και διαπραγματεύεται ό,τι συμβαίνει στην κοινωνία. Γι’ αυτό και η συγκεκριμένη έκθεση δεν αντιμετωπίζει την αγάπη με έναν γλυκερό τρόπο, αλλά παρουσιάζει μια διαφορετική θεώρηση της αγάπης. Προτείνει μια πολιτική θεώρησή της που, κατά τον φιλόσοφο Μάικλ Χαρντ, πρέπει να ξεφεύγει από τα στενά όρια του ζευγαριού και της οικογένειας και να κατευθύνεται προς το “άλλο”, το διαφορετικό».

INFO: «Summer of love» στο Pythagorio Art Project έως τις 15 Οκτωβρίου. Είσοδος 2 ευρώ, δωρεάν παιδιά, φοιτητές, άνεργοι. Ολα τα έσοδα της έκθεσης θα διατεθούν στον πολιτιστικό οργανισμό «Ειρήνη» με έδρα τη Χώρα της Σάμου