Με συνολικό μήκος περίπου 112 χλμ. και κατασκευασμένο περίπου σε σχήμα Υ, το Crossrail υπολογίζεται ότι θα μεταφέρει 200 εκατ. επιβάτες τον χρόνο. Σε κάποια σημεία του θα συναντάται με το μετρό της βρετανικής πρωτεύουσας. «Το Crossrail είναι το αποτέλεσμα πολυετών μελετών ειδικών για το τι χρειάζεται το Λονδίνο, πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η ανισορροπία Ανατολής και Δύσης και πώς μπορεί να ενωθεί η πόλη» λέει ο αρχιτέκτονας Ρίκι Μπάρντετ, καθηγητής στο London Scholl of Economics.

Το Λονδίνο, παρατηρεί ο Μπάρντετ, είναι ιστορικά φτωχό στα ανατολικά, πλούσιο στα δυτικά. Τα τελευταία χρόνια όμως παραμελημένες ανατολικές γειτονιές έχουν γίνει της μόδας και οι τιμές στα ακίνητα εκεί έχουν εκτοξευθεί. Αλλά αυτό δεν είναι το πιο μακρόπνοο κομμάτι του σχεδίου. Είναι το Χίθροου. Το αεροδρόμιο, η επέκταση του οποίου με την κατασκευή καινούργιου διαδρόμου, αναμένεται να δημιουργήσει 180.000 νέες θέσεις εργασίας σε όλη τη Βρετανία, εκ των οποίων οι 40.000 στο Λονδίνο. Το Crossrail τώρα υπόσχεται να μειώσει σε μία ώρα τον χρόνο που χρειάζονται 6 εκατ. άτομα και 80% των επιχειρήσεων του Λονδίνου, για να φθάσουν στο Χίθροου.

Από το αεροδρόμιο θα χρειάζεται κάποιος μόλις μισή ώρα για να ταξιδέψει ανατολικά στο Κανάρι Γουόρφ, το παλιό λιμάνι που μετατράπηκε σε παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό κέντρο και στο οποίο σήμερα εργάζονται 112.000 άτομα. Γι’ αυτό και ο Τζορτζ Ιακομπέσκου, η επιχείρηση του οποίου έχει έδρα στην περιοχή, έδωσε μάχη για το Crossrail. «Η μελλοντική ευημερία του Λονδίνου εξαρτάται από αυτό» λέει. «Φιλοξενούμε τα μεγαλύτερα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στον κόσμο» προσθέτει, δείχνοντας τη μακέτα για τον εντυπωσιακό σταθμό του τρένου στο Κανάρι Γουόρφ, που κατασκευάζεται με ξύλο και γυαλί. Εκεί κοντά σχεδιάζεται να γίνουν χιλιάδες νέες πολυτελείς κατοικίες και άλλα κτίρια από διάσημους αρχιτέκτονες. «Ελπίζουμε ότι θα δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Ομως ο κίνδυνος με το Brexit είναι πως αν ολοκληρωθεί και δεν διατηρήσουμε τη Βρετανία ως χώρα που προσφέρεται για χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, θα τους χάσουμε. Μας ενδιαφέρει ο ρυθμός ανάπτυξης της περιοχής μας».

Και έχει δίκιο να ανησυχεί. Λόγω των ανησυχιών που έχει προκαλέσει το Brexit, τα κατασκευαστικά σχέδια για αρκετά από τα νέα κτίρια του Κανάρι Γουόρφ έχουν μείνει στάσιμα. «Η ουσία είναι ότι κανείς δεν έχει ιδέα για τις πραγματικές επιπτώσεις του Brexit» λέει ο Τόνι Τράβερς, ειδικός στην αστική χωροταξία. «Οι επενδύσεις από την Ευρωπαϊκή Ενωση θα μειωθούν. Ελπίζουμε ότι δεν θα συμβεί το ίδιο με τις επενδύσεις από την Ινδία, τον Καναδά ή τις ΗΠΑ».

Πριν από λίγο καιρό το κτίριο Λίντενχολ, το ψηλότερο στο Σίτι, πουλήθηκε σε κινέζο μεγιστάνα έναντι 1,5 δισ. δολαρίων –η δεύτερη πιο μεγάλη τιμή πώλησης για κτίριο στη Βρετανία. Οι Καταριανοί βρίσκονται πίσω από το Shard, τον ουρανοξύστη που σχεδίασε ο διάσημος αρχιτέκτονας Ρέντσο Πιάνο. Οι Μαλαισιανοί προχωρούν στην ανάπτυξη του πρώην Ηλεκτρικού Σταθμού στο Μπάτερσι, όπου έχει τα γραφεία της η Apple. Ισως, τελικά, στη Βρετανία, μπορεί να αρχίσουν να γίνονται πράγματα χωρίς τους Ευρωπαίους…