Επιβεβαιώνοντας το ισχυρό ενδιαφέρον για το ελληνικό δίκτυο φυσικού αερίου, συνολικά έξι σχήματα χτύπησαν χθες την πόρτα του ΔΕΣΦΑ δίνοντας το «παρών» για την απόκτηση του 66% της εταιρείας, στην πρώτη φάση του νέου διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ.
Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η κοινοπραξία τεσσάρων από τους ισχυρότερους διαχειριστές δικτύων αερίου στην Ευρώπη, της ιταλικής Snam, της βελγικής Fluxys, της ισπανικής Enagas και της ολλανδικής Gasunie, που γνωρίζουν την ελληνική εταιρεία καθώς είχαν εμπλακεί και στον προηγούμενο διαγωνισμό. Το γεγονός ότι οι τρεις πρώτοι είναι ταυτόχρονα και βασικοί μέτοχοι του TAP με ποσοστά 20%, 19% και 16% αντίστοιχα λέει πολλά για τις συνέργειες που δημιουργεί το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου με την ολοκλήρωση και λειτουργία του διαδριατικού αγωγού, καθώς και τα διασυνδετήρια έργα γύρω από αυτόν.
Σε συνασπισμό κατέβηκαν επίσης η ρουμανική Transgaz, η οποία ελέγχει ένα δίκτυο 13.000 χλμ. στη γείτονα, από κοινού με τη γαλλική GRTgaz, έναν από τους κορυφαίους ευρωπαίους παίκτες στον κλάδο, καθώς κατέχει αγωγούς μήκους 32.456 χλμ. και 28 σταθμούς συμπίεσης.
Αυτόνομα το «παρών» στη διεκδίκηση έδωσαν η επίσης ισπανική εταιρεία διαχείρισης δικτύων αερίου Regasifigadora del Noroeste, που δραστηριοποιείται στα βορειοδυτικά της χώρας της Ιβηρικής, η Powerglobe από το Κατάρ με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών στους τομείς της ενέργειας, η Integrated Utility Services με έδρα στις ΗΠΑ και αντικείμενο τους αγωγούς, αλλά και η Macquarie Infrastructure and Real Estate Assets Europe. Πρόκειται για τον ευρωπαϊκό κλάδο του αυστραλιανού ομίλου Macquarie, ενός από τους μεγαλύτερους παίκτες διεθνώς σε ενεργειακές υποδομές, με χαρτοφυλάκιο που διαχειρίζεται μεταξύ άλλων δίκτυα ηλεκτρισμού και αερίου και μετοχική παρουσία σε ευρωπαϊκές εταιρείες όπως η ιταλική Societa Gasdotti.
Απλή πρόγευση. Τα έξι αυτά σχήματα δίνουν μόνο πρόγευση για το έντονο ενδιαφέρον σχετικά με τον ΔΕΣΦΑ, αλλά τίποτα περισσότερο. Βρισκόμαστε ακόμη στην πρώτη φάση του διαγωνισμού και η εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι απολύτως ενδεικτική επειδή, αφενός, η διαδικασία δεν κοστίζει τίποτα, αφετέρου, έτσι αποκτούν τη δυνατότητα να επισκεφθούν το «data room» του ΔΕΣΦΑ, όταν και όποτε αυτό ανοίξει, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε χρήσιμες πληροφορίες για την εταιρεία.
Ασφαλή συμπεράσματα για την πορεία του διαγωνισμού θα προκύψουν μόνο όταν έρθει η ώρα των δεσμευτικών προσφορών. Το στοίχημα για τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είναι αυτό να συμβεί γύρω στον Οκτώβριο ακολουθώντας διαδικασία Fast track, προκειμένου έως τα τέλη του 2017 να έχει αναδειχθεί ο πλειοδότης, όπως ορίζει η συμφωνία με τους δανειστές στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης.
Σε κάθε περίπτωση, η παρουσία μερικών από τα ισχυρότερα ευρωπαϊκά ονόματα υποδηλώνει ότι ο ΔΕΣΦΑ είναι αρκετά δελεαστική εταιρεία. Στα σίγουρα «συν» του ΔΕΣΦΑ μετρούν αναμφίβολα οι δυνατότητες μετεξέλιξης του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου σε κόμβο (hub) για την τροφοδοσία της αγοράς των Βαλκανίων, με πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο τις εγκαταστάσεις υγροποιημένου αερίου στο νησί Ρεβυθούσα, στον κόλπο της Πάχης Μεγάρων. Αρκετοί επίσης εκτιμούν ότι η εταιρεία είναι σε θέση να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο μελλοντικό τοπίο, αυτό δηλαδή που θα καθοριστεί από τις εξελίξεις με τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ. Δεν είναι λίγοι όσοι υποστηρίζουν άλλωστε ότι ο νέος διαγωνισμός μπορεί να πετύχει το ίδιο τίμημα των 400 εκατ. ευρώ που είχε προσφέρει στον προηγούμενο η SOCAR για το 66% του ΔΕΣΦΑ.
Κλειδί για την επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος αποτελούν και οι ταρίφες που θα πληρώνουν μελλοντικά οι χρήστες του ελληνικού δικτύου φυσικού αερίου. Το φθινόπωρο η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας πρόκειται να τις αναθεωρήσει και οι υποψήφιοι μνηστήρες έχουν ζητήσει σε ανεπίσημες συναντήσεις με την ελληνική πλευρά, τα νέα τιμολόγια να έχουν διάρκεια τουλάχιστον τεσσάρων ετών. Δηλαδή, να διασφαλίζεται ρητά για τον νέο ιδιοκτήτη του ΔΕΣΦΑ ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν αλλαγές στα έσοδα της εταιρείας μέχρι και το 2022. Την ανάγκη να μη βρεθούν προ εκπλήξεων οι επενδυτές είχε επισημάνει σε πρόσφατες δηλώσεις του και ο επικεφαλής της Snam, Μάρκο Αλβερά, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων εξαμήνου της εταιρείας. Κάποιοι ίσως το ξεχνούν, ωστόσο το ναυάγιο της πώλησης του ΔΕΣΦΑ στη SOCAR είχε προκληθεί με αφορμή τις αλλαγές στον κανονισμό τιμολόγησης της εταιρείας.
Οι υποψήφιοι
–Snam(Ιταλία)– Enagas Internacional(Ισπανία)– Fluxys(Βέλγιο)– Gasunie(Ολλανδία)
–Transgaz(Ρουμανία)– GRTgaz(Γαλλία)
–Regasificadora del Noroeste(Ισπανία)
–Integrated Utility Services(ΗΠΑ)
–Powerglobe(Κατάρ)
–Macquarie Infrastructure and Real Assets(Αυστραλία)