Αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος έρχονται από το 2018 λόγω της αναδρομικής ανάκτησης από τη ΔΕΗ ποσού 360 εκατ. ευρώ για χρεώσεις Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που δικαιούται από το παρελθόν. Δεν θα υπάρξουν αυξήσεις μόνο εφόσον το κράτος αναλάβει το ίδιο να καλύψει το κόστος αυτό.
Σε αυτή την πρόταση κατέληξε η ΡΑΕ έπειτα από αλλεπάλληλες συνεδριάσεις τα τελευταία 24ωρα, η οποία ωστόσο εισηγείται προς το υπουργείο Ενέργειας, που θα λάβει και τις τελικές αποφάσεις, να μην επιβαρυνθούν καθόλου οι καταναλωτές, αλλά το κόστος αυτώντων «παλιών» ΥΚΩ να το αναλάβει η πολιτεία.
Συγκεκριμένα, προτείνει να επιστρέψει το υπουργείο Οικονομικών στον Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ μέρος από το ποσό του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) που εισπράττει κάθε χρόνο το Δημόσιο από το πετρέλαιο, το οποίο χρησιμοποιούν ώστε να δουλεύουν οι πανάκριβες μονάδες ντίζελ της ΔΕΗ στα νησιά.
Το ποσό υπολογίζεται σε180 εκατ. ευρώ τον χρόνο, και ακόμη και τα μισά χρήματα από τον εν λόγωΕΦΚ, δηλαδή τα 90 εκατ. ευρώ, να μεταφερθούν από τον κρατικόπροϋπολογισμό στον Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ αρκούν ώστε να μη χρειαστούν αυξήσεις στα τιμολόγια.
Βέβαια, τηνπρόταση για επιστροφή του ΕΦΚ του πετρελαίου, παρότι συμβατή με το κοινοτικό πλαίσιο, είναι προφανές ότι θα πρέπει να την αποδεχθεί το υπουργείο Οικονομικών και μετά να συμφωνηθεί με τους θεσμούς. Επομένως ενέχει κινδύνους επιπλοκών.
Εφόσον η πρόταση δεν γίνει αποδεκτή, τότε το κόστος της ανάκτησης των «παλιών» ΥΚΩ θα επιβαρύνει τουςκαταναλωτές μέσω των λογαριασμών και σε ορίζοντα πενταετίας, δηλαδή από το 2018 ώς το 2022. Σε μια τέτοια περίπτωση, η ΡΑΕ εισηγείται το κύριο βάρος των αυξήσεων να πέσει στην περίοδο μετά το 2020. Δηλαδή, το μεγαλύτερο μέρος του ποσού να ανακτηθεί οπισθοβαρώς, με τη λογική ότιστο μεταξύ θα έχουν διασυνδεθεί με την ηπειρωτική χώρα οι Κυκλάδες και πιθανόν η Κρήτη και επομένως οι τότε τρέχουσες ΥΚΩ, δηλαδή των ετών μετά το 2020, θα έχουν ελαττωθεί.
ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΧΡΕΩΣΕΩΝ ΥΚΩ. Η δεύτερη παρέμβαση της ΡΑΕαφορά τον εξορθολογισμό των τεσσάρων κλιμακίων των ΥΚΩ και του τρόπου χρέωσης των οικιακών καταναλωτών, με την τελική απόφαση να λαμβάνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, αύριο.
Σήμερα, κάθε φορά που κάποιος υπερβαίνει ένα κλιμάκιο των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, επιβαρύνεται με την υψηλότερη χρέωση για όλη την ενέργεια που κατανάλωσε, και όχι μόνο για την υπερβάλλουσα ποσότητα. Αν για παράδειγμα ένας καταναλωτήςφτάσει τις 2.200 κιλοβατώρες το τετράμηνο, δεν χρεώνεται μεάλλη τιμή για τις πρώτες 2.000 κιλοβατώρες και μεάλλη για τις επιπλέον 200, παρά επιβαρύνεται με την υψηλότερη χρέωση για το σύνολο της κατανάλωσης.
Αυτό που αλλάζει είναι ο τρόπος χρέωσης. Στο εξής, ότανο καταναλωτής ξεπερνά τις 2.000 κιλοβατώρες, θα χρεώνεται με τη χρέωση της υψηλότερης κλίμακας μόνο για την επιπλέον ποσότητα ρεύματος. Δηλαδή, μόνο για τις 200 κιλοβατώρες, με βάση το προηγούμενο παράδειγμα.
Με το σύστημα αυτό εκτιμάται ότι θα προκύψει σημαντική ελάφρυνση για καταναλώσεις από 2.000 έως 4.000 κιλοβατώρες το τετράμηνο, που μπορεί, σύμφωνα με κάποιους υπολογισμούς,και να ανέλθει σε 50-60 ευρώ.Τα χρήματα ωστόσο που θα λείψουν από τον Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ από κάπουθα πρέπει να εισπραχθούν, και εν προκειμένω από τους υπόλοιπους καταναλωτές, όσοι για παράδειγμα κάνουν χαμηλότερες καταναλώσεις. Και αυτό καθώς το συνολικό ποσό των ΥΚΩ είναι συγκεκριμένο. Ετσι, η ΡΑΕ εισηγείται μηδενικές ή οριακές αυξήσεις (εκτιμάται, της τάξης των 1-2 ευρώ το τετράμηνο) για τους λογαριασμούς με καταναλώσεις μέχρι 2.000 κιλοβατώρες.
ΔΙΕΥΡΥΝΕΤΑΙ Η ΕΚΠΤΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ Κ.Ο.Τ.Η τρίτη παρέμβαση της ΡΑΕ εστιάζει στο θέμα του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου. Η Αρχήεισηγείται αυστηρότερα κριτήρια για την ένταξη στο ΚΟΤ, μαζί με την καθιέρωση τεσσάρων κατηγοριών, όπου σε καθεμία θα αντιστοιχεί καιέκπτωση από 20% έως και 80% επί του κανονικού τιμολογίου ρεύματος. Ηέκπτωση 80% θα αφοράμόνο όσους δικαιούνταιτο λεγόμενο εισόδημα αλληλεγγύης, δηλαδή τουςεκατοντάδες χιλιάδες συνανθρώπους μας που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.
Εννοείται ότι θα προηγείται αυστηρός έλεγχος, ώστε να μην εισχωρήσουν στο ευνοϊκό αυτόμέτρο και ευκατάστατοι καταναλωτές.
Ταυτόχρονα, και για όλες τις κατηγορίες του νέου ΚΟΤ, η διαδικασία χορήγησης γίνεται πιο αυστηρή, καθώς εκτός από εισοδηματικά κριτήρια καθιερώνονται και περιουσιακά (καταθέσεις, ακίνητη περιουσία), πιθανόν ακόμη και το τεκμήριο των αυτοκινήτων που κατέχει μια οικογένεια.
Με τις αλλαγές που θα επέλθουν στο ΚΟΤ υπολογίζεται ότι το ετήσιο κόστος του θα αυξηθεί. Και από τα σημερινά επίπεδα των80 εκατ. ευρώ,υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί στα100 εκατ. ευρώ. Τα κόστη αυτά, ως γνωστόν, συνυπολογίζονται στο κόστος των ΥΚΩ που πληρώνουν οι υπόλοιποι καταναλωτές.