Με νέο εξεταστικό σύστημα πάει στην 82η ΔΕΘ ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας επιμένοντας στο σύνθημα για κατάργηση των «πανελλαδικών» διαγωνισμών και ελεύθερη πρόσβαση των υποψηφίων στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας. Με την Παιδεία ως όχημα ο Αλέξης Τσίπρας φιλοδοξεί να αποφύγει τις χειροπιαστές εξαγγελίες από το μέτωπο της οικονομίας και να προχωρήσει σε ανέξοδες, «ταξικού» χαρακτήρα, υπ οσχέσεις. Ετσι, ελλείψει εναλλακτικών λύσεων, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου από… κομμένος που ήταν μέχρι πρόσφατα στο κυβερνητικό σχήμα σε πιθανό ανασχηματισμό, χθες βγήκε από το Μέγαρο Μαξίμου έχοντας πάρει το πράσινο φως για να παρουσιάσει ένα ακόμη νομοσχέδιο πριν ακόμη ξεχαστούν οι αντιδράσεις από τον πρόσφατο νόμο του για τα πανεπιστήμια.

Στη χθεσινή συνάντηση Πρωθυπουργού και υπουργού Παιδείας ωστόσο δεν κατατέθηκε ολοκληρωμένο σχέδιο για το νέο εξεταστικό σύστημα. Η αρχική πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που είχε παρουσιαστεί προ τριμήνου φαίνεται ότι μένει πίσω καθώς έγινε σαφές ότι δεν οδηγεί στην κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων αλλά σε απλή μετονομασίας τους σε «ενδοσχολικές».

Η παρουσίαση της πρότασης αυτής άλλωστε έχει παγώσει τις σχέσεις του υπουργού Παιδείας και του προέδρου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γεράσιμος Κουζέλη, χωρίς ωστόσο να εγκαταλείπεται πλήρως η βασική φιλοσοφία της.

Ο υπουργός Παιδείας έχει στα χέρια του και άλλες προτάσεις για το νέο εξεταστικό σύστημα, αυτή τη φορά βασισμένες στο γερμανικό και το γαλλικό μοντέλο. Πάντως, θα πρέπει σε πολύ σύντομο διάστημα να παρουσιάσει ένα σύστημα που θα στέκεται επικοινωνιακά, με την ασφάλεια, ωστόσο, ότι η πλήρης εφαρμογή του τοποθετείται στην επόμενη 5ετία.

Σε κάθε περίπτωση οι αλλαγές που θα γίνουν στη φετινή Α’ Λυκείου θα είναι ελάχιστες και αυτές θα αφορούν στα αναλυτικά προγράμματα.

Συνδυασμός. Οι επικρατέστερες προτάσεις που έχουν υποβληθεί στον υπουργό Παιδείας για την εφαρμογή ενός νέου εξεταστικού συστήματος και πιθανότατα θα συνδυαστούν είναι οι εξής:

* Εξεταστικό σύστημα δύο κατευθύνσεων: Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών. Μεγαλύτερο εύρος εξεταζόμενης ύλης, αλλά ευκολότερα θέματα. Ενεργοποίηση του θεσμού της Τράπεζας Θεμάτων. Δυο πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα στη Γ’ Λυκείου (Εκθεση και Μαθηματικά) και συνυπολογισμός τους με τον μέσο όρο των ενδοσχολικών εξετάσεων για την έκδοση του Εθνικού Απολυτηρίου. Επιπλέον εξετάσεις σε 3 μαθήματα βαρύτητας για την εισαγωγή στο ανώτατο ίδρυμα ή τη σχολή που επιθυμεί κάθε υποψήφιος.

* Η πρόταση του ΙΕΠ για εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα στην Γ’ Λυκείου από το σχολικό έτος 2019-20. Οι εξετάσεις αυτές μεταφέρονται στο δεύτερο τετράμηνο της Γ’ Λυκείου.

Σύμφωνα με την πρόταση αυτή, με τους βαθμούς των τεσσάρων μαθημάτων βαρύτητας σε κάθε επιστημονική κατεύθυνση και με τον συνυπολογισμό σε μικρό ποσοστό των βαθμών του πρώτου τετραμήνου (προφορικές και ενδοσχολικές εξετάσεις), οι υποψήφιοι θα εισάγονται στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Κατά την πρόταση αυτή, μειώνονται τα μονόωρα μαθήματα στο Λύκειο. Το διδακτικό πρόγραμμα θα περιλαμβάνει λιγότερα μαθήματα που θα διδάσκονται περισσότερες ώρες.

Η φετινή πρεμιέρα. Κατά τη χθεσινή συνάντηση συζητήθηκαν ακόμη θέματα που αφορούν την έναρξη των σχολείων τον Σεπτέμβριο. Ο υπουργός Παιδείας παρουσιάστηκε πανέτοιμος για τη νέα σχολική χρονιά και υποσχέθηκε ότι φέτος δεν θα υπάρξουν κενά. Αναμένεται ωστόσο πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών που μπορεί και να ξεπεράσει τους 24.000 στη διάρκεια όλης της χρονιάς.

Συζητήθηκαν ακόμη οι λεπτομέρειες της σύστασης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής που θα προκύψει από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, καθώς και τα θέματα που προκύπτουν για τα Πανεπιστήμια από τον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Πέμπτη ή Παρασκευή η ανακοίνωση των βάσεων

Πυρετωδώς εργάζονται οι υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείαςγια να ανακοινωθούν οι βάσεις εισαγωγής στα Πανεπιστήμιακαι τα ΤΕΙ αύριο ή μεθαύριο.