Σταθερά αποδοτικό
«Το ταξίδι στην Ισπανία»: Δυο Βρετανοί κωμικοί, ο Στιβ Κούγκαν και ο Ρομπ Μπράιτον, ταξιδεύουν παρέα. Ο πρώτος τυχαίνει να απολαμβάνει μια διεθνή καριέρα (ο Μπράιτον είναι εξαιρετικά δημοφιλής στο Ηνωμένο Βασίλειο και σχεδόν ανύπαρκτος για τον υπόλοιπο πλανήτη) και διαθέτει, ως εκ τούτου, έναν υπέρμετρο εγωισμό, ο οποίος όμως αποτελεί ουσιαστικά το καμουφλάζ μιας ανασφάλειας νευρωτικών αποχρώσεων. Ο Μπράιτον δεν φαίνεται να έχει τέτοια προβλήματα. Και οι δυο τους όμως, ταξιδεύουν όπως είπαμε, με αποστολή… Βασικά δεν υπάρχει κάποια αποστολή. Ταξιδεύουν στην αγγλική επαρχία, στην Ιταλία και τώρα στην Ισπανία, χαζεύουν τα μαγευτικά αξιοθέατα, δοκιμάζουν πεντανόστιμα πιάτα και ενδιαμέσως αυτοσαρκάζονται εξόχως «βρετανικά», με ένα φλεγματικό χιούμορ που τσακίζει κόκαλα. Επίσης, συναγωνίζονται σε μιμήσεις διασημοτήτων, με τον Μάικλ Κέιν και τον Τομ Χάρντι να αποτελούν τους αγαπημένους τους στόχους (εδώ παίρνει σειρά και ο Μικ Τζάγκερ). Και πίσω από τα τοπία, τις γεύσεις και τα καλαμπούρια, σκάει και μια παράδοξη μελαγχολία, παράδοξη μιας και επί δυο ώρες παρακολουθείς ουσιαστικά δυο άγγλους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν –πολλές φορές αυτοσχεδιαστικά –μια καρικατούρα του εαυτού τους. Και είμαι βέβαιος πως ο Μάικλ Γουίντερμποτομ (που σκηνοθετεί, μοντάροντας ουσιαστικά συντομευμένες εκδοχές μίνι σειρών που έχουν πρώτα «περάσει» από την τηλεόραση σε 6ωρες εκδοχές) ακροβατεί, συνειδητά, στον μεταμοντερνισμό που κρύβει αυτή η ανάγνωση. Εδώ, ο Κούγκαν, με ηθικό ανεβασμένο καθώς έχει προηγηθεί η υποψηφιότητά του για Οσκαρ (για το σενάριο του «Philomena») φτάνει περιχαρής από τη Νέα Υόρκη, ενώ ο Μπράιντον απολαμβάνει την οικογενειακή ζωή του, και δέχονται για άλλη μια φορά την προσφορά μιας εφημερίδας που ζητά από το δίδυμο να ενσαρκώσουν τον Δον Κιχώτη και τον Σάντσο Παντσα σε μια φωτογράφιση κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Σας αφήνω να μαντέψετε ποιος θα «παίξει» ποιον.
Δυστυχώς επίκαιρο
«Σκιές και σιωπή»: Η ταινία του Ρόμπερτ Μάλιγκαν πρωτοπροβλήθηκε έναν χρόνο σχεδόν πριν από τη δολοφονία του Τζον Κένεντι. Ζούσαν ακόμη ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και ο Μάλκολμ Εξ. Σήμερα γνωρίζουμε πως οι ζωες τους χάθηκαν με έναν πυροβολισμό. Και το σπουδαίο αυτό φιλμ επανεκδίδεται λίγες μέρες μετά τα αιματηρά γεγονότα του Σάρλοτσβιλ. Το πολυδιαβασμένο βιβλίο της Χάρπερ Λι «Οταν σκοτώνουν τα κοτσύφια» («To Kill a Mockingbird») που βραβεύτηκε με Πούλιτζερ και αναδείχθηκε σε ελάχιστο χρονικό διάστημα σε ένα από τα πλέον αγαπημένα μυθιστορήματα της αμερικανικής λογοτεχνίας. Η Λι περιγράφει συγκλονιστικά το φοβερό κλίμα τρομοκρατίας κατά των έγχρωμων κατοίκων της χώρας, εμπνευσμένη, όπως δήλωσε η ίδια, από ένα παρόμοιο περιστατικό που είχε βιώσει στη μικρή επαρχιακή πόλη καταγωγής της. Πάμε τώρα στο φιλμ, όπου κάπου στις αρχές του 1930, ενώ το οικονομικό κραχ έχει τσακίσει τα πάντα και η Αμερική ψάχνει τρόπους να ορθοποδίσει, σε μια μικρή κωμόπολη της Αλαμπάμα μένει ένας δικηγόρος με τα δύο παιδιά του. Η γυναίκα του δεν ζει πια και τα μικρά του είναι σε ευαίσθητη ηλικία. Η διάκριση λευκών και μαύρων υπάρχει ακόμα και είναι πολύ έντονη, αν και τα πράγματα είναι σχετικά ήρεμα στην πόλη. Οταν ένας μαύρος εργάτης κατηγορείται για βιασμό, με ελάχιστες ενδείξεις, ο Ατικους αναλαμβάνει την υπεράσπιση του εργάτη, προς έκπληξη των υπόλοιπων κατοίκων. Ξαφνικά, ο ίδιος και τα παιδιά του θα βιώσουν την αποδοκιμασία της τοπικής κοινωνίας, η οποία δεν θα τον συγχωρέσει ούτε μετά το πέρας της δίκης. Μπορεί λοιπόν αυτό το κλασικό δράμα του 1962, με τον Γκρέγκορι Πεκ να δίνει την κορυφαία ερμηνεία της καριέρας του (βραβεύτηκε άλλωστε με Οσκαρ α’ ανδρικου ρόλου) να μη φαντάζει ως ιδανική «καλοκαιρινή» επιλογή, παραμένει όμως (δυστυχώς) επίκαιρο.
Προβάλλονται επίσης
Στον «Πυρετό της τουλίπας» (που προβλήθηκε κατά τη περίοδο της καλοκαιρινής μας άδειας), ένας καλλιτέχνης, κάπου στην Ολλανδία του 17ου αιώνα, αναλαμβάνει να ζωγραφίσει το πορτρέτο μιας νεαρής γυναίκας έπειτα από πρόταση του συζύγου της. Οι δύο νέοι, όμως, ερωτεύονται και αποφασίζουν να επενδύσουν στο εμπόριο τουλίπας, το οποίο τότε ήταν φοβερά επικερδές, ελπίζοντας ότι έτσι θα μπορέσουν να χτίσουν ένα μέλλον μαζί. Πρωταγωνιστούν οι Αλίσια Βικάντερ και Κρίστοφ Βαλτζ. Τέλος προβάλλεται και το «Αγγιγμα του Κακού» του Ορσον Γουέλς, ελπίζουμε σε μια υψηλής πιστότητας κόπια που θα τιμά το αυθεντικό αριστούργημα που γύρισε ο σκηνοθέτης για λογαριασμό της Paramount το 1956, με τον ίδιο και τον Τσάρλτον Ιστον.
Βαθμοί: 10