Κοιτάζω πίσω για να προχωρώ μπροστά. Η μόδα είχε ανάγκη από αυτήν την κίνηση για να ανακατευθύνει το βλέμμα προς τη δεκαετία των 90s και τη μινιμαλιστική προσέγγιση του σχεδιαστή Χέλμουτ Λανγκ. Χάρη στην επικοινωνιακή προσέγγιση της νέας καλλιτεχνικής διευθύντριας του οίκου Helmut Lang, Ιζαμπέλα Μπάρλεϊ, το στυλ του πιο επιδραστικού σχεδιαστή των 90s «αναγεννιέται» από τις στάχτες του. Με ορισμένα κομμάτια που επανακυκλοφορούν, από τα λίγα που διασώθηκαν από μία πυρκαγιά που κατέστρεψε τις αρχειακές συλλογές του.

Οσοι κυκλοφορούσαν στα 90s και φόρεσαν τα αυθεντικά κομμάτια του βιεννέζου σχεδιαστή εκτίμησαν την αρετή της ερμηνείας του για το –τότε ανδρόγυνο –σήμερα άφυλο είδος ντυσίματός του. Ηταν ταυτόχρονα άψογα ραμμένο και πρακτικά σύγχρονο. Τόσο επιβλητικό ήταν το κόψιμο στο σκουρόχρωμο τριών τετάρτων παλτό του που φοριόταν βράδυ με μίνιμαλ σέξι διαφάνειες σε επιστρώσεις του φούξια πάνω από το μπεζ χρώμα του γυμνού δέρματος. Τόσο λειτουργικό λόγω του επεξεργασμένου τεχνολογικά υλικού του ώστε να φοριέται στις μέρες γραφείου και τις νύχτες έπειτα από τα εργασιακά καθήκοντα.

Ο Χέλμουτ Λανγκ έκανε λοιπόν καριέρα σχεδιάζοντας ρούχα μίνιμαλ ύφους, συχνά ανδρόγυνης αισθητικής φτιαγμένα από ασυνήθιστα έως και αφόρετα υλικά. Υπήρξε ο εκφραστής μιας νέας αισθητικής. Με ένα ύφος απαλλαγμένο από τα βαρίδια της μόδας των σαλονιών και των υψηλών κύκλων. Το στυλ του απηχούσε τη σύγχρονη πραγματικότητα της μόδας που κατευθυνόταν προς τη δημοκρατική ελευθερία. «Το ντύσιμο προσδιορίζει την τάξη. Και δεν έχει χάσει ούτε σήμερα τη σημασία του». Ο Λανγκ το έδειχνε με μεταξωτές μπλούζες που έμοιαζαν με τις πλαστικές διάφανες σακούλες, με πουκάμισα που άλλαζαν χρώμα όταν έρχονταν σε επαφή με το δέρμα και παλτό που τα πέτα τους κατέληγαν σε σχήμα φουσκωτού μαξιλαριού καμπίνας αεροπλάνου. Το πιο διάσημο ρούχο του φαίνεται ότι είναι ένα αμάνικο λαστιχένιο φόρεμα που απαιτούσε εκείνη που θα το φορούσε να ρίξει πάνω της άφθονο ταλκ πριν το δοκιμάσει. Καθώς και ένα φαινομενικά απλό, αλλά ιδιαίτερο κοστούμι. Φτιαγμένο από λεπτό μάλλινο ύφασμα και με δύο λεπτομέρειες που έγιναν από το 1993 τα διακριτικά της υπογραφής του: οι ψαλιδισμένες σχισμές στα μανίκια.

«Η μόδα είναι μία από τις πιο δύσκολες δουλειές για να κάνεις, αν προσπαθείς βέβαια να την κάνεις καλά» έλεγε σε όλες τις συνεντεύξεις που ακολούθησαν μετά την έξοδό του από τη μόδα, το 2005.

Από τότε ο Χέλμουτ Λανγκ παρέμεινε ένα μυθικό όνομα στη μόδα του 21ου αιώνα, η οποία μεταλλάχθηκε από πεδίο εξελίξεων του ντιζάιν σε βιτρίνα πολλαπλών ειδών πολυτελείας. Σήμερα η επανέκδοση των καλτ κομματιών του, όπως το ασημένιο δερμάτινο τζάκετ του 1999, νοηματοδοτεί έναν ριζικό συμβολισμό. Βασίζονται στα συναρπαστικά κρυπτογραφήματα μιας σειράς ερωτικών συμπεριφορών (λάτεξ και δίχτυ, επίδεσμοι και παραφερνάλια από φετιχιστικές εμμονές) που άλλαξαν διακοσμητική φρασεολογία πάνω στα ρούχα του. Και τα οποία ο φωτογράφος-καλλιτέχνης Γιούργκεν Τέλερ ξεκίνησε να καταγράφει στα παρασκήνια των σόου του Helmut Lang από το 1994, δίνοντας συνέχεια ως εικόνες διαφήμισης των συλλογών. Στη σημερινή πραγματικότητα του περιορισμένου εισοδήματος τα ρούχα από μόνα τους δεν έχουν θέση στις ζωές των ανθρώπων. Ενα όνομα της μόδας καλείται να επιδείξει ήθος και έγνοια για τον άλλον. Πάνω σε αυτήν τη λογική του παρόντος η επανέκδοση δείχνει και μέσα από την ιντερνετική επικοινωνία Helmut Lang re-edition την κατεύθυνση προς αληθινά ζητήματα. Το σώμα της ανταγωνιστικής νεωτερικότητας των 90s εμφανίζεται στο σύγχρονο περιβάλλον επιβίωσης κάτω από απροσδιόριστες συνθήκες. Με στόχο να λειτουργήσει το όνομα και πάλι ως ένα είδος διαμεσολαβητή μεταξύ σώματος, υλικότητας και παρόντος καιρού.